facebook netlog twitter
join
festivalsMusic Concerts and Festivals
productProduct Reviews
boekenBoek Reviews
movieMovie Reviews
gamesSoftware Reviews
coreTo The Core
musicMusic General
algemeenAlgemeen en Faits Divers
holebiHolebi News
theaterTheater en Cultuur
travelTravel
interviewInterviews
fashionFashion
Previous Next
  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • HIER GEWONNEN: 5x DUO ticket voor Het Zingpaleis (24/10 Hasselt)

    * * * GAME OVER * * * We wensen de 5 winnaars (Nan De Decker, Steph Munoz, David De Ryck, Sabine Leijnen en Magda De Wit) veel zingplezier! De winnaars zullen door de organisatie per mail gecontacteerd worden!

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • CD REVIEW: Discobaar A Moeder – 2x dubbel CD (Universal)

    "VOLLE GAS" - de 1e dubbelcd van Discobaar A Moeder (Universal) is nog steeds overal te verkijgen! Vanaf 14/08 is "2de VITESSE" ook overal te koop: weer een dubbele compilatiecd bij Universal, maar deze keer met extra's: vocale intermezzo's én overal een klein presentje in verstopt! NOG NIEUWS: heel de zomer lang…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • INTERVIEW: Feed The Rhino zanger Lee Tobin

    FEED THE RHINO is een enorm stevige, en vooral energetische band! Met hun beukende metalcore, melodieuze elementen, catchy meezingers, technisch hoogstaande metal, zeer afwisselende zang- en brulpartijen en daaraan gekoppeld een energieke live-show spreken ze in eigen land al een enorm publiek aan en veroveren beetje bij beetje de rest…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • Welke brandblusser kies ik best om mijn woning te beveiligen? + PROMOAANBIEDING

    Welke brandblusser kies ik best om mijn woning te beveiligen? DewoFire brandbeveiliging is een toonzetter aangaande kwalitatieve brandwerende materialen. Zo zijn ze gespecialiseerd in verkoop en onderhoud van allerlei brandblussers, optische rook- en CO - melders – vuurdekens – haspels – signalisatie ed.…. Hun afzetmarkt is in hoofdzaak de KMO en de…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • (TATTOO) BOOK REVIEW: Eleven Fourteen Vol. 2 (Scorpion Front Publ.)

    ElevenFourteen Vol 2. is de bijdrage van meer dan 180 tattoo artiesten uit de hele wereld. Deze hardcover publicatie is voorzien van een voorwoord door de onberispelijke Aaron Coleman. Met pagina na pagina vol dynamische flashes heeft dit boek een carrière waarde van referentie. Een must have voor elke professionele…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • (TATTOO) BOOK REVIEW: Traditional American Tattoo Design: Where It Came From and Its Evolution (Schiffer publishing)

    (Englisch language bellow) De evolutie van tattoo kunst in America wordt uitgestald in 265 indrukwekkende originele tattoo flash bladen en inzichtgevende teksten geschreven door een tattoo artiest die op zichzelf heeft ontworpen sinds 1960. Militaire, religieuze, figuurlijke en dierlijke thema’s worden weergeven in de vele honderden ontwerpen -. Veranderingen in de…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • K’s Choice stelde hun stevigste album ooit voor! [fotospecial]

    Op woensdag 22 april stelde K’s Choice hun nieuwe album ‘The Phantom Cowboy’ live voor. ’s Avonds stelt K’s Choice hun nieuwe plaat voor op het release concert in de uitverkochte Zappa club in Antwerpen. Op Deezer kan je het nieuwe album nu al beluisteren en op iTunes krijg je al meteen…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • MOVIE REVIEW: Silicon Valley – seizoen 1 (WHV)

    Zowel Steve Jobs als Mark Zuckerberg trokken er ooit met hun boterhammendoos naar het werk, en het gebied bulkt van de knappe koppen. Ook regisseur Mike Judge (Office Space, King of the Hill, Beavis & Butt-Head) was er even tewerkgesteld, en met Silicon Valley schreef hij een bijzonder knappe en…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • FESTIVAL UPDATE: With Full Force XXII

    Het eerste weekend is standaard het Rock Werchter-weekend in ons Belgenlandje. Echter, aangezien ze een week zijn opgeschoven, waarbij ze Graspop meesleuren en onze aanwezigheid even in het gedrang brachten, én alweer ettelijke euro’s duurder zijn geworden, zijn wij heel tevreden om te melden dat wij die anders typische Werchter-periode…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • CONCERT REPORT: Paaspop 2015 + FOTOSPECIAL

    Wie aan Pasen denkt, denkt vooral aan de eitjes rapen met de kindjes, de Paashaas met de Paasklokken en het verplichte rondje aan de familie op zondagmiddag. Gelukkig hebben ze in Nederland een alternatief te bieden voor wie geen liefhebber is van de feestdag. Sinds 1974 vindt in Schijndel het…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • HIER GEWONNEN: 5x familietickets voor de bioscoopfilm Bibi & Tina

    * * * GAME OVER * * * we wensen de winnaars veel kijkplezier! Bibi Blocksberg is een meisje met bijzondere krachten: ze is een heks. Met haar beste vriendin Tina brengt ze de zomervakantie door bij de manege. Samen gaan de twee iedere dag heerlijk paardrijden. Maar deze zomer zijn er…

Home » Afgelopen Wedstrijden » HIER GEWONNEN: 5x familietickets voor de bioscoopfilm Bibi & Tina
Download PDF

Een van de groten in de geschiedenis van de autosector wordt 80 jaar: de Opel Kapitän startte zijn loopbaan in 1938 en was 42 jaar lang Opels vlaggenschip. Ter gelegenheid van deze verjaardag reden 25 Kapitäns in topconditie mee in een jubileumtour van Opels hoofdzetel in Rüsselsheim naar het Railway Museum van Darmstadt-Kranichstein. Naast het zalige zoemen van de zescilinder lijnmotoren van de Kapitäns, was ook een modern geluid te horen: drie nieuwe Opel Insignia-modellen kwamen hun grootvaders het beste wensen, van vlaggenschip tot vlaggenschip. De traditie wordt in ere gehouden, want het grootste model van Opel rolt nu nog steeds van de band in de fabriek van Rüsselsheim – de perfecte plaats voor een welgemeende “gelukkige verjaardag, Kapitän!”

80 jaar geleden: de Opel Kapitän ziet het levenslicht

Een jaar na de introductie van de Admiral breidt Opel zijn modellenportefeuille uit met zijn eerste auto in de hogere middelgrote klasse. Zo neemt de Opel Kapitän vanaf 1938 zijn plaats in tussen de populaire Kadett en de statige luxeauto Admiral in art-decostijl. Met zijn zelfdragende stalen carrosserie en moderne motortechnologie is de Kapitän verkrijgbaar als twee- en vierdeursberline en als vierzitcabrio. Hij neemt  daarmee een technologische pioniersrol op in zijn voertuigklasse. De innovatieve 2,5-liter zescilinder lijnmotor met 55 pk en bovenliggende kleppen wordt al snel het handelsmerk van dit grote Opelmodel.

Rüsselsheim,14.07.2018, 80 Jahre Opel Kapätän-Treffen am Adam Opel Haus in Rüsselsheim , Foto:Alexander Heimann, Vollformat Fotografie

In 1948, tien jaar later, rolt de eerste naoorlogse Kapitän van de band in Rüsselsheim. Afgezien van een paar details ziet hij er precies zo uit als het originele model. Dankzij zijn Amerikaanse designtaal en zescilindercomfort is de Opel Kapitän synoniem met vooruitgang, welvaart en betrouwbaarheid tijdens de periode van het ‘economisch wonder’. Opel de betrouwbare! In de jaren 60 is het topmodel uit Rüsselsheim een van de best verkopende zescilinderauto’s in Duitsland. Pas in de lente van 1970 komt de productie van het succesvolle zescilindermodel tot een halt, met de komst van de Kapitän B, het toenmalige instapmodel van Opels familie van luxevoertuigen, bestaande uit Kapitän, Admiral en Diplomat. Het lange succesverhaal van de beroemdste grote Opel eindigt na 42 jaar en 474.189 eenheden.

Opel Kapitaen 1938-40, 4-door sedan

Voor de oorlog: innovatief succes

In 1938 belichaamt de nieuwe Opel Kapitän de technologische expertise van Adam Opel AG met zijn geavanceerde motortechnologie en een modern carrosserie­design. De productie-installatie in de hoofdzetel in Rüsselsheim heeft een prijskaartje van tien miljoen rijksmark. De Kapitän wordt aangedreven door een 2,5-liter zescilinder lijnmotor – een ‘snelwegbestendige korteslagmotor’ waarvan de bovenliggende kleppen bediend worden door een met rechte tandwielen aangedreven nokkenas, stoterstangen en tuimelaars. Die levert 55 pk en laat de Kapitän optrekken tot een topsnelheid van 126 km/uur. De Kapitän is ook het eerste Duitse model in zijn voertuigklasse met een volledig stalen carrosserie zonder chassis – een constructieprincipe dat vandaag nog steeds geldig is..

Onafhankelijke wielophanging met stabilisator vooraan, hydraulische remmen en schokdempers behoren tot de standaarduitrusting, maar zijn lang niet vanzelfsprekend in de auto-industrie in 1938. De moderne vormgeving met zeshoekige koplampen die voor het eerst in de spatborden geïntegreerd zijn, een ‘alligator’-motorkap in één stuk die naar boven opent en een achterzijde die doet denken aan een vijfdeurs en waarvan de koffer langs buiten toegankelijk is, is geïnspireerd op de rolmodellen uit de Verenigde Staten.

“Een auto die de wereld toebehoort”: zo adverteert Opel zijn nieuwe model uit de midden­klasse, dat verkrijgbaar is als twee- en vierdeurs berline en als tweedeurs cabriolet met vier zetels, en uitgroeit tot een bestseller in de exportmarkt. Voor de productie wordt stilgelegd door de oorlog, worden er 25.374 eenheden van de Kapitän geproduceerd in iets minder dan negen maanden tijd, waaronder 4.563 cabriolets en 248 chassis zonder carrosserie. Daarvan worden er 13.000 geëxporteerd.

Een frisse start: weer richting succes

Na de oorlog vangt de productie in Rüsselsheim opnieuw aan op 5 juli 1946. Vanaf oktober 1948 rollen er opnieuw Kapitäns van de band. De regering van de Verenigde Staten plaatst als eerste een grote bestelling. Vanaf 1949 levert Opel opnieuw aan exportmarkten. Tot de lente van 1950 worden er 13.036 eenheden van de nieuwe Kapitän geproduceerd.

Opel Kapitaen, 1951-53

In mei 1950 stelt het merk de ‘nieuwe kenmerken van de Opel Kapitän’ voor. De Kapitän is vanaf nu enkel verkrijgbaar als vierdeurs berline en onderscheidt zich van het vooroorlogse model met zijn moderne stuurkolom met pook, het vernieuwde interieur en de ronde koplampen. In 1951 ondergaat de carrosserie van de Kapitän nog enkele veranderingen: de lijnen worden verfijnder, de koffer wordt langer en de genereuze hoeveelheid chroom weerspiegelt perfect de tijdsgeest – een nieuwe dageraad en het begin van welvaart.

De nieuwe zescilindermotor met 58 pk, die ook gebruikt wordt in de Opel Blitz-vrachtwagen en hem een speciale positie op de markt van de lichte bedrijfsvoertuigen oplevert, moet niet langer opwarmen. De originele vorm van de Kapitän wordt behouden tot 1953, tot de komst van zijn krachtigere opvolger, Kapitän 54, in moderne pontonstijl.

Vandaag: Insignia zet traditie van grote Opelmodellen voort

Reeds met zijn succesvolle Kapitän-modellen bood Opel geavanceerde, comfortabele en krachtige auto’s aan betaalbare prijzen aan. Ook vandaag blijft de autobouwer uit Rüsselsheim trouw aan dit principe. In de jaren 50 en 60 was de Kapitän een echt vlaggenschip. Vandaag neemt de huidige Opel Insignia die rol op zich. De Insignia Grand Sport, Sports Tourer, Country Tourer en GSi-modellen bieden een brede waaier aan intelligente technologieën aan, die ongeëvenaard is in dit segment. Het aanbod gaat van Opels toonaangevende IntelliLux LED Matrix verlichtingssysteem en het ultramoderne vierwielaandrijvingssysteem met koppelvectoring, langs state-of-the-art rijhulpsystemen, tot het head-up display. Zoals typisch voor Opel-modellen is er ook eersteklas connectiviteit met smartphone-integratie. Alles samen genomen maakt de Insignia indruk met zijn hoge wendbaarheid en rijprecisie, zijn sportieve, elegante design met veel ruimte en een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding – een wagen om rekening met te houden, ook voor modellen van premiummerken.


*

Reclame