facebook netlog twitter
join
festivalsMusic Concerts and Festivals
productProduct Reviews
boekenBoek Reviews
movieMovie Reviews
gamesSoftware Reviews
coreTo The Core
musicMusic General
algemeenAlgemeen en Faits Divers
holebiHolebi News
theaterTheater en Cultuur
travelTravel
interviewInterviews
fashionFashion
Previous Next
  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • HIER GEWONNEN: 5x DUO ticket voor Het Zingpaleis (24/10 Hasselt)

    * * * GAME OVER * * * We wensen de 5 winnaars (Nan De Decker, Steph Munoz, David De Ryck, Sabine Leijnen en Magda De Wit) veel zingplezier! De winnaars zullen door de organisatie per mail gecontacteerd worden!

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • CD REVIEW: Discobaar A Moeder – 2x dubbel CD (Universal)

    "VOLLE GAS" - de 1e dubbelcd van Discobaar A Moeder (Universal) is nog steeds overal te verkijgen! Vanaf 14/08 is "2de VITESSE" ook overal te koop: weer een dubbele compilatiecd bij Universal, maar deze keer met extra's: vocale intermezzo's én overal een klein presentje in verstopt! NOG NIEUWS: heel de zomer lang…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • INTERVIEW: Feed The Rhino zanger Lee Tobin

    FEED THE RHINO is een enorm stevige, en vooral energetische band! Met hun beukende metalcore, melodieuze elementen, catchy meezingers, technisch hoogstaande metal, zeer afwisselende zang- en brulpartijen en daaraan gekoppeld een energieke live-show spreken ze in eigen land al een enorm publiek aan en veroveren beetje bij beetje de rest…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • Welke brandblusser kies ik best om mijn woning te beveiligen? + PROMOAANBIEDING

    Welke brandblusser kies ik best om mijn woning te beveiligen? DewoFire brandbeveiliging is een toonzetter aangaande kwalitatieve brandwerende materialen. Zo zijn ze gespecialiseerd in verkoop en onderhoud van allerlei brandblussers, optische rook- en CO - melders – vuurdekens – haspels – signalisatie ed.…. Hun afzetmarkt is in hoofdzaak de KMO en de…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • (TATTOO) BOOK REVIEW: Eleven Fourteen Vol. 2 (Scorpion Front Publ.)

    ElevenFourteen Vol 2. is de bijdrage van meer dan 180 tattoo artiesten uit de hele wereld. Deze hardcover publicatie is voorzien van een voorwoord door de onberispelijke Aaron Coleman. Met pagina na pagina vol dynamische flashes heeft dit boek een carrière waarde van referentie. Een must have voor elke professionele…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • (TATTOO) BOOK REVIEW: Traditional American Tattoo Design: Where It Came From and Its Evolution (Schiffer publishing)

    (Englisch language bellow) De evolutie van tattoo kunst in America wordt uitgestald in 265 indrukwekkende originele tattoo flash bladen en inzichtgevende teksten geschreven door een tattoo artiest die op zichzelf heeft ontworpen sinds 1960. Militaire, religieuze, figuurlijke en dierlijke thema’s worden weergeven in de vele honderden ontwerpen -. Veranderingen in de…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • K’s Choice stelde hun stevigste album ooit voor! [fotospecial]

    Op woensdag 22 april stelde K’s Choice hun nieuwe album ‘The Phantom Cowboy’ live voor. ’s Avonds stelt K’s Choice hun nieuwe plaat voor op het release concert in de uitverkochte Zappa club in Antwerpen. Op Deezer kan je het nieuwe album nu al beluisteren en op iTunes krijg je al meteen…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • MOVIE REVIEW: Silicon Valley – seizoen 1 (WHV)

    Zowel Steve Jobs als Mark Zuckerberg trokken er ooit met hun boterhammendoos naar het werk, en het gebied bulkt van de knappe koppen. Ook regisseur Mike Judge (Office Space, King of the Hill, Beavis & Butt-Head) was er even tewerkgesteld, en met Silicon Valley schreef hij een bijzonder knappe en…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • FESTIVAL UPDATE: With Full Force XXII

    Het eerste weekend is standaard het Rock Werchter-weekend in ons Belgenlandje. Echter, aangezien ze een week zijn opgeschoven, waarbij ze Graspop meesleuren en onze aanwezigheid even in het gedrang brachten, én alweer ettelijke euro’s duurder zijn geworden, zijn wij heel tevreden om te melden dat wij die anders typische Werchter-periode…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • CONCERT REPORT: Paaspop 2015 + FOTOSPECIAL

    Wie aan Pasen denkt, denkt vooral aan de eitjes rapen met de kindjes, de Paashaas met de Paasklokken en het verplichte rondje aan de familie op zondagmiddag. Gelukkig hebben ze in Nederland een alternatief te bieden voor wie geen liefhebber is van de feestdag. Sinds 1974 vindt in Schijndel het…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • HIER GEWONNEN: 5x familietickets voor de bioscoopfilm Bibi & Tina

    * * * GAME OVER * * * we wensen de winnaars veel kijkplezier! Bibi Blocksberg is een meisje met bijzondere krachten: ze is een heks. Met haar beste vriendin Tina brengt ze de zomervakantie door bij de manege. Samen gaan de twee iedere dag heerlijk paardrijden. Maar deze zomer zijn er…

Home » Afgelopen Wedstrijden » HIER GEWONNEN: 5x familietickets voor de bioscoopfilm Bibi & Tina
Download PDF
  • Crossland X, Grandland X en Mokka X voldoen reeds aan toekomstige emissienorm
  • Crossland X en Grandland X: nieuwe benzine- en dieselmotoren met directe injectie
  • Mokka X: turbogeladen benzine- en dieselmotoren voor het hele gamma

In de automobielindustrie geeft Opel de toon aan voor de implementatie van Euro 6d‑TEMP, die ook rekening houdt met emissies gemeten op de openbare weg (RDE, Real Driving Emissions). Het merk heeft 85 nieuw ontworpen motoren geïntroduceerd die nu reeds voldoen aan de toekomstige Europese emissienorm. Op het voorplan van dit initiatief staat de Opel X-familie van SUV’s met de Crossland X, Grandland X en Mokka X.

Met de overgang naar Euro 6d-TEMP breidt het motoraanbod van de compacte SUV’s Crossland X en zijn grotere broer Grandland X uit met een nieuwe generatie van 1.5 diesels. Zowel de cilinderkop als het carter zijn gemaakt van lichtgewicht aluminium, terwijl de vier kleppen per cilinder door dubbele bovenliggende nokkenassen worden aangedreven.

In de Crossland X is de versie met 75 kW/102 pk van de turbogeladen viercilindermotoren met Start/Stop verkrijgbaar. In combinatie met de handgeschakelde zesversnellingsbak bedraagt het brandstofverbruik[1] in de stad 4,7 l/100 km, buiten de stad 3,5 l/100 km en gecombineerd 4,0 l/100 km met 105 g/km CO2. Het maximumkoppel van 250 Nm wordt al geleverd bij 1.750 t/min.

De compacte SUV Grandland X is uitgerust met de 96 kW/130 pk-variant van de 1.5 diesel, met Start/Stop en een VGT-turbolader (variabele-geometrieturbineschoepen). Met de handgeschakelde zesversnellingsbak bedraagt het brandstofverbruik[1] in de stad 4,7-4,7 l/100 km, buiten de stad 3,9-3,8 l/100 km en gecombineerd 4,2-4,1 l/100 km met 110-108 g/km CO2. Het maximumkoppel van 300 Nm wordt al geleverd bij slechts 1.750 t/min.

De Grandland X 1.5D is ook verkrijgbaar met een geavanceerde automatische achtversnellingsbak, die niet enkel naadloos schakelt, maar ook brandstof en uitstoot beperkt[1] (in de stad 4,5-4,4 l/100 km, buiten de stad 4,0-3,9 l/100 km en gecombineerd 4,2-4,1 l/100 km met 109-108 g/km CO2).

Voor een optimale nabehandeling van de uitlaatgassen van de 1.5 diesel is het emissie­reductiesysteem – dat bestaat uit een passieve oxidatiekatalysator/NOx-adsorbeerder, AdBleu-injectie, SCR-katalysator (selectieve katalytische reductie) en dieselroetfilter (DPF) – samengebracht in één compacte unit, zo dicht mogelijk bij de motor. De NOx-adsorbeerder werkt als een koude startkatalysator die de stikstofoxide-emissies laag houdt voordat de SCR ingrijpt bij hogere bedrijfstemperaturen.

Dankzij de nieuwe 1,5-liter motor en de bestaande 2.0 diesel met 130 kW/177 pk (brandstofverbruik[1]: in de stad 5,3-5,3 l/100 km, buiten de stad 4,6-4,5 l/100 km, gecombineerd 4,9-4,8 l/100 km en 128-126 g/km CO2), die uitgerust is met hetzelfde emissiereductiesysteem als de 1.5-motor, hebben Grandland X-klanten nu de keuze uit twee krachtige maar  zeer zuinige dieselmotoren.

De instapversie van de Grandland X heeft de 1,2-liter Direct Injection Turbo PureTech-benzinemotor met 96 kW/130 pk aan boord. Deze driecilindermotor sleepte vier keer op rij de award International Engine of the Year in de wacht, is uitgerust met een benzine­roetfilter (GPF) en is verkrijgbaar met een manuele zesversnellingsbak of een automatische achtversnellingsbak. Deze uitdager in het SUV-segment haalt topsnelheden van 188 km/u en trekt op van 0 tot 100 km/u in 10,1 seconden (brandstofverbruik manuele versnellingsbak[1]: 6,1 l/100 km in de stad, 4,9-4,8 l/100 km buiten de stad, 5,3-5,2 l/100 km en 121-120 g/km CO2 gecombineerd; brandstofverbruik automatische versnellingsbak[1]: 6,1-6,0 l/100 km in de stad, 4,9-4,8 l/100 km buiten de stad, 5,3-5,2 l/100 km en 121‑119 g/km CO2 gecombineerd).

Mokka X: turbomotoraanbod start met 1.4 Turbo met 120 pk

Voor de Mokka X betekent de overgang naar Euro 6d-TEMP een nieuwe, sterkere instapbenzinemotor, waardoor deze bestseller-SUV uit het B-segment nu uitsluitend door turbogeladen motoren wordt aangedreven. De 1.4 Turbo met 88 kW/120 pk en Start/Stop (brandstofverbruik[1] in de stad 8,1-8,0 l/100 km, buiten de stad 5,7-5,5 l/100 km, gecombineerd 6,6-6,4 l/100 km, 151-148 g/km CO2) drijft de voorwielen aan met een handgeschakelde zesversnellingsbak en vervangt daarmee zijn voorganger van 1,6 liter met 85 kW/115 pk en natuurlijke aanzuiging.

Opels Euro 6d-TEMP-lancering maakt deel uit van het engagement van het merk om marktleider te worden in het verminderen van voertuiguitstoot. De volgende haltes in deze reis zijn de introductie van vier elektrische modellen tegen 2020, waaronder de Corsa van de nieuwe generatie, die ook als volledig elektrische auto beschikbaar zal zijn, en de Grandland X plug-inhybride. Tegen 2024 gaat Opel een elektrische versie van al zijn personenwagens aanbieden – als hybride of elektrische auto op batterij – naast de modellen die worden aangedreven door interne verbrandingsmotoren, en wordt het merk dus volledig elektrisch voor personenwagens.

WLTP-rijcyclus: meer realistische gegevens over brandstofverbruik

Opels Euro 6d-TEMP-initiatief valt samen met de introductie van de Worldwide Harmonized Light Vehicle-testprocedure (WLTP) voor het meten van het brandstofverbruik en de uitstoot, die vanaf september dit jaar verplicht wordt voor alle nieuwe geregistreerde voertuigen.

WLTP is, net als de New European Driving Cycle (NEDC), een laboratoriumtest, maar terwijl de huidige NEDC-norm stedelijke-, buitenstedelijke en gecombineerde verbruiks­waarden bepaalt op basis van een theoretisch rijprofiel, gebruikt de WLTP “echte” rijprofielen afkomstig van een wereldwijd statistisch onderzoek. De WLTP-rijcyclus bestaat uit vier delen met verschillende gemiddelde snelheden: laag, gemiddeld, hoog en extra hoog. Elk deel omvat verschillende rij-, stop-, versnellings- en remfasen die de dagelijkse rijomstandigheden realistischer weerspiegelen.

Elke combinatie van motor en versnellingsbak voor een specifiek voertuigtype wordt getest met zowel de zuinigste als de meest verbruikende voertuiguitrusting. De verkregen gegevens zijn wereldwijd met elkaar te vergelijken, terwijl de NEDC-waarden enkel voor Europa gelden.

Real Driving Emissions: zowel metingen op de weg als in het laboratorium

Bij de start van de overgang naar WLTP in september 2017, werd de Euro 6c-emissienorm de wettelijke vereiste voor de typegoedkeuring van nieuwe voertuigtypes. Voertuigtypes die aan de norm voldoen door te slagen voor de RDE-test (Real Driving Emissions), zijn conform Euro 6d-TEMP. RDE is een aanvulling op WLTP en meet de schadelijke stoffen die auto’s uitstoten tijdens het rijden op de openbare weg.

Euro 6c wordt in september van dit jaar een wettelijke vereiste voor alle nieuwe voertuigregistraties. Euro 6d-TEMP wordt vervolgens verplicht vanaf september 2019.

Euro 6d-TEMP heeft een NOx-conformiteitsfactor van 2,1. Dit is de maximale foutenmarge waarmee auto’s de NOx-limiet in het echte verkeer mogen overschrijden, gemeten in de RDE-test. Euro 6d-TEMP zal worden vervangen door Euro 6d met een NOx-conformiteitsfactor van 1 (plus een foutenmarge van 0,5), in januari 2020 voor nieuwe typegoedkeuringen en vanaf januari 2021 voor nieuwe voertuigregistraties.


[1]WLTP-metingen omgezet naar NEDC-waarden voor vergelijkingsdoeleinden.


*

Reclame