facebook netlog twitter
join
festivalsMusic Concerts and Festivals
productProduct Reviews
boekenBoek Reviews
movieMovie Reviews
gamesSoftware Reviews
coreTo The Core
musicMusic General
algemeenAlgemeen en Faits Divers
holebiHolebi News
theaterTheater en Cultuur
travelTravel
interviewInterviews
fashionFashion
Previous Next
  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • MOVIE REVIEW: Hotel Transsylvanië 3 (SPHE) + WEDSTRIJD

    In de nieuwe animatiefilm Hotel Transsylvanië 3 reis je mee met onze favoriete monsterfamilie. Ze vieren vakantie aan boord van een luxe cruiseschip voor monsters. Drac kan eindelijk eens bijkomen van het drukke werk in zijn hotel. De familie doet mee aan alle leuke activiteiten aan boord en natuurlijk liggen ze…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • WEDSTRIJD: win 4x DVD van Hotel Transsylvanië 3 (SPHE)

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • CADEAU TIPS – Boeken 2019

    Met de boekenbeurs die net voorbij is en de feestdagen die voor de deur staan is het een ideaal moment om even stil te staan bij de grote en kleine geschenken voor de Sint en de kerstboom… Een boek is altijd een ideaal geschenk en dus wilden wij jullie een selectie…

Home » Boek reviews » CADEAU TIPS – Boeken 2019
Download PDF

Eten we nou in een discotheek, of dansen we in een restaurant?!’ vroeg mijn Nederlandse tafelgenoot zich verwonderd af, terwijl een in minirok gestoken schone stond te swingen boven zijn dampende lamsshoarma. Het was zijn eerste kennismaking met het nachtleven van Tel Aviv, waar alle vormen van vermaak naadloos in elkaar overvloeien.
Nergens wordt het leven uitbundiger gevierd dan in Tel Aviv, de vrolijkste en tolerantste stad van het Midden-Oosten. De kuststad is het paradijs op aarde: het hele jaar door geweldig weer, prachtige stranden, toonaangevende musea, unieke architectuur en een florerende economie. De inwoners zijn knap, jong, creatief, en stralen een tomeloze levenslust uit.

Nergens eet je beter dan in Tel Aviv. Dat begint al op straat, met onovertroffen fastfood als choemoes, falafel, sjaksjoeka en sabich. In de laagdrempelige restaurants maken chefs dankbaar gebruik van de rijke eettradities van de immigrantenbevolking en de Arabische buren. Het resultaat is een inventieve fusion-keuken zonder regels en taboes.

TLV is een culinaire liefdesverklaring van Jigal Krant aan zijn tweede thuis in meer dan 100 recepten en verhalen. Geschreven met vlotte pen en een gezonde dosis humor. De toegankelijke gerechten zijn dankzij hun originele bereidingen en onalledaagse ingrediënten allemaal nét even anders. Denk: paarse tabouleh, visshoarma, ratatouille in een pita, bietencarpaccio, gegrilde avocado en risotto van freekeh. TLV is een kookboek, leesboek en reisboek ineen. Dankzij de aanstekelijke foto’s wil de lezer nog maar één ding: zo snel mogelijk een ticket boeken naar TLV.

SLOTSOM:

G E W E L D I G boek! en eigenlijk kunnen we ons commentaar hier laten ophouden… maar ergens vermoeden wij dat jullie toch net iets meer verwachten.

Een opmerkelijke stad Tel Aviv en dit boek is al even opmerkelijk. Een inzicht in het dagelijkse leven van deze metropool en ook in het nachtleven en de rijke cultuur. Dit alles afgesmaakt met kleurrijke en vooral lekkere recepten van een keuken die velen onder ons toch vreemd is.

Met het asperge seizoen voor de deur gingen wij nu al op jacht naar deze groente om het recept op pagina 130 te maken: Gegrilde witte asperges met tijmschoeg en pitacroutons. Een eenvoudig gerechtje dat uitblinkt in zijn simpliciteit en licht verteerbaar. Het opmerkelijke aan dit gerechtje is overduidelijk de Schoeg: Schoeg (in Engelse / internationale spelling veelal als skhug, soms schug of zhug; Hebreeuws: סחוג, spreek uit met de sch- van school maar met een Engelse/Franse g op het einde; Arabisch: سحوق Saḥawaq) is een Jemenitische pikante saus, die vooral in de Levant en het Nabije Oosten gebruikt wordt. Door de Jemenitische Joden werd de schoeg meegebracht naar Israël, waar de saus bijzonder populair werd. In Israël wordt soms ook de algemene term charif gebruikt (Hebreeuws: חריף, letterlijk ’pikant’).

De ingrediënten kunnen volgens recept en bereidingswijze enigszins verschillen. Het hoofddeel bestaat uit chilipepers, knoflook, koriander en verschillende specerijen. Schoeg adom (rode schoeg) wordt gemaakt uit rode chilipepers; schoeg jarok (groene schoeg) uit groene chilipepers. Een derde variante, schoeg choem (bruine schoeg), bestaat uit groene chilipepers (schoeg jarok) met tomaten. Onder schoeg Temani (Jemenitische schoeg) verstaat men een groene, pikante schoeg.

Deze variëteiten hebben de pikante smaak gemeenschappelijk. Het is een populaire smaakbrenger bij falafel of shoarma, en wordt dikwijls geserveerd met hummus.

Deze dressing/saus is voor deze bereiding klaargemaakt met jonge tijm en maakt dat de asperges helemaal tot hun recht komen terwijl de pitacroutons voor de knapperige noog zorgen!

Een aanrader voor de fans van asperges en voor elke (hobby)kok die eens iets bijzonder op tafel wil brengen.

TLV

DVE



*

Reclame