facebook netlog twitter
join
festivalsMusic Concerts and Festivals
productProduct Reviews
boekenBoek Reviews
movieMovie Reviews
gamesSoftware Reviews
coreTo The Core
musicMusic General
algemeenAlgemeen en Faits Divers
holebiHolebi News
theaterTheater en Cultuur
travelTravel
interviewInterviews
fashionFashion
Previous Next
  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • MOVIE REVIEW: Hotel Transsylvanië 3 (SPHE) + WEDSTRIJD

    In de nieuwe animatiefilm Hotel Transsylvanië 3 reis je mee met onze favoriete monsterfamilie. Ze vieren vakantie aan boord van een luxe cruiseschip voor monsters. Drac kan eindelijk eens bijkomen van het drukke werk in zijn hotel. De familie doet mee aan alle leuke activiteiten aan boord en natuurlijk liggen ze…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • WEDSTRIJD: win 4x DVD van Hotel Transsylvanië 3 (SPHE)

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • CADEAU TIPS – Boeken 2019

    Met de boekenbeurs die net voorbij is en de feestdagen die voor de deur staan is het een ideaal moment om even stil te staan bij de grote en kleine geschenken voor de Sint en de kerstboom… Een boek is altijd een ideaal geschenk en dus wilden wij jullie een selectie…

Home » Boek reviews » CADEAU TIPS – Boeken 2019
Download PDF

Zuhal Demir (N-VA): politie en justitie moeten holebi’s beter beschermen

Meer dan 40 procent van de holebi’s voelt zich niet veilig op school. Een kwart kreeg zelfs al af te rekenen met fysiek geweld. Dat blijkt uit een eerste grote bevraging bij Vlaamse holebi- en transgenderscholieren door Çavaria, waarover de VRT vandaag bericht. Staatssecretaris voor Gelijke Kansen Zuhal Demir (N-VA) komt intussen met een nieuw plan om holebi’s en transgenders beter te beschermen.

Leerkrachten

Een derde van de ondervraagde scholieren voelt zich onveilig vanwege zijn genderexpressie. Een kwart van de LGBT+-jongeren geeft aan dat ze de afgelopen maand minstens een dag afwezig waren door dat onveiligheidsgevoel. Zo goed als alle ondervraagde jongeren zeggen dat ze al negatieve opmerkingen hebben gekregen over hun seksuele oriëntatie of genderexpressie. De helft geeft aan dat de leerkrachten daar nooit op ingaan. Tien procent hoort die opmerkingen zelfs van leerkrachten.

Ruim de helft was al slachtoffer van verbaal geweld, een kwart zelfs van fysiek geweld. 43 procent kreeg te maken met seksuele intimidatie zoals ongewenste aanrakingen of seksuele toespelingen. Acht procent is al eens voor zijn geaardheid in elkaar geslagen. Ook komen op veel scholen holebi- of transgenderthema’s zelden aan bod tijdens de lessen.

“Geschrokken”

“We zijn toch geschrokken van de cijfers”, zegt Jeroen Borghs van holebi- en transgendervereniging Çavaria. “Anderzijds zijn er ook een aantal positieve dingen die we halen uit de enquête. Het blijkt dat een school die wel veel aandacht geeft aan holebi- en transgenderthema’s en leerkrachten die zich daarvoor inzetten, wel een enorm positief effect hebben op het welzijn van holebi- en transgenderleerlingen.”

“Resultaten delen”

Ook minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) reageert verrast. “We zien dat er al veel veranderd is en veel verbetering is in de scholen, maar er is duidelijk nog werk aan de winkel.”

Zo zit ingaan tegen homofobie al vervat in de eindtermen, maar zijn scholen vrij hoe ze daar veruitwending aan geven. “Voor mij is het echt van belang dat we de resultaten delen met de scholen en dat iedereen voldoende alert is om er ook op toe te zien dat holebi-jongeren zich goed in hun vel kunnen voelen.”

Politie en justitie

Discriminatie en geweld tegen holebi’s en transgenders staan alvast op de agenda van staats­secretaris voor Gelijke Kansen Zuhal Demir (N-VA). In haar nieuwe actieplan wil Demir met de hulp van haar bevoegde collega’s politie en gerecht extra alert maken én extra mogelijkheden geven in de strijd tegen homo- en transfobie. “Want die zijn, in open of verdoken vorm, helaas nog altijd aanwezig in onze maatschappij.”

Er is nog veel nood aan toelichting en sensibilisering

Staatssecretaris voor Gelijke Kansen Zuhal Demir (N-VA)

In 2016 opende het gelijkekansencentrum Unia 104 dossiers, een serieuze stijging tegenover de jaren daarvoor. Concreet wil Demir 122 acties op poten zetten, met de hulp van acht federale en vijf regionale ministers, schrijven Het Nieuwsblad, De Standaard en Het Belang van Limburg.

Zo zullen politieagenten onder meer extra opleiding krijgen over de problematiek. Er komt ook een nationaal contactpunt voor misdrijven, en discriminatie van transseksuelen wordt zwaarder bestraft. Justitie zal ook onderzoeken waarom aangegeven haatmisdrijven zo vaak geseponeerd worden.

Moslimjongeren

Demir focust niet alleen in op repressie, maar zet ook in op de aanvaarding van holebi’s door alle lagen van de bevolking. “Uit onderzoek blijkt dat vooral moslimjongeren het daar soms moeilijk mee hebben”, zegt de N-VA-staats­secretaris. “Er is dus nog veel nood aan toelichting en sensibilisering.”

“Demir heeft woord gehouden”

Çavaria is tevreden met het actieplan van Demir. De vereniging wacht al sinds 2014 op een nieuw plan. “Demir heeft woord gehouden. Ze kondigde toen ze staatssecretaris werd aan dat er een plan ging komen, en een jaar later is het er”, zegt çavaria-woordvoerder Jeroen Borghs. Hij verheugt zich erover dat het plan van Demir veel breder is dan het vorige plan. “Het strijdt niet enkel tegen homofobie en transfobie, maar streeft ook naar maatschappelijke verandering”, aldus Borghs.

De organisatie hoopt wel op een goede coördinatie tussen de verschillende projecten. “Bij het vorige plan was er geen overkoepelende visie”, aldus Borghs. “We vragen ons dan ook af wie het plan in zijn geheel zal opvolgen, en hoe het plan zal worden overgedragen naar de volgende legislatuur.” Ook wijst de vereniging erop dat er middelen nodig zijn. Want hoewel sommige acties binnen de huidige budgetten kunnen worden opgezet, zijn voor bijkomende maatregelen extra middelen en mankrachten nodig.

BRON: HLN


*

Reclame