facebook netlog twitter
join
festivalsMusic Concerts and Festivals
productProduct Reviews
boekenBoek Reviews
movieMovie Reviews
gamesSoftware Reviews
coreTo The Core
musicMusic General
algemeenAlgemeen en Faits Divers
holebiHolebi News
theaterTheater en Cultuur
travelTravel
interviewInterviews
fashionFashion
Previous Next
  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • HIER GEWONNEN: 5x DUO ticket voor Het Zingpaleis (24/10 Hasselt)

    * * * GAME OVER * * * We wensen de 5 winnaars (Nan De Decker, Steph Munoz, David De Ryck, Sabine Leijnen en Magda De Wit) veel zingplezier! De winnaars zullen door de organisatie per mail gecontacteerd worden!

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • CD REVIEW: Discobaar A Moeder – 2x dubbel CD (Universal)

    "VOLLE GAS" - de 1e dubbelcd van Discobaar A Moeder (Universal) is nog steeds overal te verkijgen! Vanaf 14/08 is "2de VITESSE" ook overal te koop: weer een dubbele compilatiecd bij Universal, maar deze keer met extra's: vocale intermezzo's én overal een klein presentje in verstopt! NOG NIEUWS: heel de zomer lang…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • INTERVIEW: Feed The Rhino zanger Lee Tobin

    FEED THE RHINO is een enorm stevige, en vooral energetische band! Met hun beukende metalcore, melodieuze elementen, catchy meezingers, technisch hoogstaande metal, zeer afwisselende zang- en brulpartijen en daaraan gekoppeld een energieke live-show spreken ze in eigen land al een enorm publiek aan en veroveren beetje bij beetje de rest…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • Welke brandblusser kies ik best om mijn woning te beveiligen? + PROMOAANBIEDING

    Welke brandblusser kies ik best om mijn woning te beveiligen? DewoFire brandbeveiliging is een toonzetter aangaande kwalitatieve brandwerende materialen. Zo zijn ze gespecialiseerd in verkoop en onderhoud van allerlei brandblussers, optische rook- en CO - melders – vuurdekens – haspels – signalisatie ed.…. Hun afzetmarkt is in hoofdzaak de KMO en de…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • (TATTOO) BOOK REVIEW: Eleven Fourteen Vol. 2 (Scorpion Front Publ.)

    ElevenFourteen Vol 2. is de bijdrage van meer dan 180 tattoo artiesten uit de hele wereld. Deze hardcover publicatie is voorzien van een voorwoord door de onberispelijke Aaron Coleman. Met pagina na pagina vol dynamische flashes heeft dit boek een carrière waarde van referentie. Een must have voor elke professionele…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • (TATTOO) BOOK REVIEW: Traditional American Tattoo Design: Where It Came From and Its Evolution (Schiffer publishing)

    (Englisch language bellow) De evolutie van tattoo kunst in America wordt uitgestald in 265 indrukwekkende originele tattoo flash bladen en inzichtgevende teksten geschreven door een tattoo artiest die op zichzelf heeft ontworpen sinds 1960. Militaire, religieuze, figuurlijke en dierlijke thema’s worden weergeven in de vele honderden ontwerpen -. Veranderingen in de…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • K’s Choice stelde hun stevigste album ooit voor! [fotospecial]

    Op woensdag 22 april stelde K’s Choice hun nieuwe album ‘The Phantom Cowboy’ live voor. ’s Avonds stelt K’s Choice hun nieuwe plaat voor op het release concert in de uitverkochte Zappa club in Antwerpen. Op Deezer kan je het nieuwe album nu al beluisteren en op iTunes krijg je al meteen…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • MOVIE REVIEW: Silicon Valley – seizoen 1 (WHV)

    Zowel Steve Jobs als Mark Zuckerberg trokken er ooit met hun boterhammendoos naar het werk, en het gebied bulkt van de knappe koppen. Ook regisseur Mike Judge (Office Space, King of the Hill, Beavis & Butt-Head) was er even tewerkgesteld, en met Silicon Valley schreef hij een bijzonder knappe en…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • FESTIVAL UPDATE: With Full Force XXII

    Het eerste weekend is standaard het Rock Werchter-weekend in ons Belgenlandje. Echter, aangezien ze een week zijn opgeschoven, waarbij ze Graspop meesleuren en onze aanwezigheid even in het gedrang brachten, én alweer ettelijke euro’s duurder zijn geworden, zijn wij heel tevreden om te melden dat wij die anders typische Werchter-periode…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • CONCERT REPORT: Paaspop 2015 + FOTOSPECIAL

    Wie aan Pasen denkt, denkt vooral aan de eitjes rapen met de kindjes, de Paashaas met de Paasklokken en het verplichte rondje aan de familie op zondagmiddag. Gelukkig hebben ze in Nederland een alternatief te bieden voor wie geen liefhebber is van de feestdag. Sinds 1974 vindt in Schijndel het…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • HIER GEWONNEN: 5x familietickets voor de bioscoopfilm Bibi & Tina

    * * * GAME OVER * * * we wensen de winnaars veel kijkplezier! Bibi Blocksberg is een meisje met bijzondere krachten: ze is een heks. Met haar beste vriendin Tina brengt ze de zomervakantie door bij de manege. Samen gaan de twee iedere dag heerlijk paardrijden. Maar deze zomer zijn er…

Home » Afgelopen Wedstrijden » HIER GEWONNEN: 5x familietickets voor de bioscoopfilm Bibi & Tina
Download PDF

Interview & foto’s: Dirk Van Elslande

Asham meets Collieman: de jonge soulstem van Collieman in combo met de ervaren beats van Asham zorgt voor ‘crazy vibes’ en staat garant voor een afgewerkt product!

Dit “jong geweld” staat dit jaar samen met Asham op het Move podium van Couleur Café (zaterdag 30 juni in Brussel). Iedereen die deze beide namen nog nooit hoorde (shame on you) kan hier alvast even kennis maken en zou zeker eens een concertje (of 2) moeten meepikken want Asham en Collieman brengen Belgische reggae op internationaal topniveau!

Wij spraken met Stefaan Colman (zang), Wim Verbruggen (drums), Wim Apels (toetsen) en Alain Meloen (Bas) voor een inzicht in hun visie van reggae.

Hoe is die samenwerking met de Asham Band er gekomen?

Stefaan: “Ik kende de Asham band al een tijdje, ik zag die mannen regelmatig optreden op bv Polé Polé, Gentse feesten,… en ik was meteen verliefd op hun sound! Alles klonk gewoon strak en ik was een beetje ‘weggeblazen’ dat er in België een reggae project zoals de Asham band was die echt zo ‘to the point’ zijn. Dan had ik met Pura Vida een optreden in Rupelmonde waar Wim mij dan aan het werk zag en zo zijn we in contact gekomen met elkaar en daar werd van de Asham band de vraag geformuleerd of ik het zou zien zitten om samen eens iets te doen. Ik zag dat natuurlijk meteen zitten, want ik vond ze al fantastisch en dit was dus voor mij een droomaanbod dat ik niet kon en wou afslaan. Zo is van het ene het andere gekomen, we hebben paar sessies samen gedaan, mekaar een beetje afgetast en zo is alles gegroeid tot regelmatige optredens en zelfs een CD die uit is.”

Wim (Appels): “Uiteindelijk zijn we na dat eerste contact gewoon samengekomen, hebben wat gejamd, Stefaan had wat teksten waar we wat mee gespeeld hebben en na slechts één repetitie waren dit uiteindelijk al keivette tunes! Toen was de basis al voor een groot deel gelegd en dat was een motivatie om er keihard voor te gaan. Dus alles zat eigenlijk vanaf het begin al goed en het klikte meteen.

Wat is jullie kijk op reggae muziek?

Alain: “We zijn natuurlijk allemaal gek van Jamaicaanse reggae, maar we zijn en blijven natuurlijk Europeanen, dus we doen er sowieso ons eigen ding mee. Het is altijd interessant om een eigen sound te hebben.”

Wim (Appels): “De basis van de Asham band ligt ook in de “oudere” reggae, de foundations vibe ligt ons allemaal het beste maar we houden sowieso van de moderne tot de oudere reggae vibes. Elk van ons heeft een solide basis en van daar uit is onze eigen stijl en voorkeur een beetje geëvolueerd.”

Stefaan: “Zowel de oude roots als de nieuwe roots komen aan bod, iedereen kent zijn foundation!”

Alain: “Belangrijk is ook de echte muzikaliteit, neem nu bv de ‘ragga’ wat redelijk vereenvoudigd is qua beat terwijl wij toch proberen de warmte van de instrumenten te gebruiken.”

Stefaan: “Ik wil daar nog zeker aan toevoegen dat reggae protestliederen zijn waar vaak ook een politiek engagement bij betrokken is in die zin dat de boodschap toch ook heel belangrijk is. Daar gaan we ook allemaal in mee, we worden ook vooral tot deze muziek aangetrokken omdat ze probeert een positieve boodschap bij de mensen te brengen. over liefde en eenheid. Maar ook mistoestanden worden in de muziek aangekaart, Linton Kwesi Johnson * is daar een goed voorbeeld van, en dat zijn ook voetsporen die ik als zanger dan ook graag volg.  Maar het is ook wel feestmuziek, dus er moet ook wel ruimte zijn om “ne keer uit de bol te gaan” maar de boodschap mag niet vergeten worden in die zin dat je mensen probeert wijsheid bij te brengen en niet gewoon wat muziek spelen.”

* Linton Kwesi Johnson (Jamaica),dichter en musicus. Toen hij nog jong was vertrok hij naar Groot-Brittannië om daar succes te krijgen als dichter. Hij ontdekte daar echter dat in Engeland buitenlanders slecht werk konden krijgen. Hij kreeg grote bekendheid toen hij zijn gedichten met reggaemuziek combineerde. Zijn bekendste album is Bass Culture, met de kleine hit Inglan Is A Bitch.

Reggae bezit een bepaalde “groove” die veel mensen meesleurt ook al zijn ze niet direct reggae fans, waar ligt hier volgens jou de verklaring?

Stefaan: “Ik denk dat dit ligt aan het feit dat mensen deze muziek meteen associëren met Jamaica en de zon en dat het ook een heel typisch soort reggae is dat de mensen direct meesleurt. Als je met ‘serieuzere’ dingen afkomt begrijpen de mensen vaak niet wat er gebeurd, als je met heftige dubs begint staan veel mensen toch te kijken van ‘oei wat gebeurd er hier’. De Bob Marley reggae kent iedereen en ik denk dat de magie ligt in dat mensen onmiddellijk de link leggen naar Jamaica.”

Wim (Verbruggen): “Reggae heeft gewoon een heel catchy vibe die mensen aanspreekt om op te bewegen. De reggae muziek speelt ook op het gevoel in en reggae zorgt bij veel mensen voor ‘happy feelings’. Voor vele mensen is het gewoon de vibe, de muziek, de teksten zijn dan bijkomstig en dat komt ook door Bob Marley denk ik, die de muziek heel toegankelijk heeft gemaakt.

Ik heb verleden jaar Ziggy Marley op Couleur Café mogen bewonderen, leek me bijna een exacte copij van zijn vader… wat is jullie mening hierover?

Stefaan: “Ik vind het niet echt een copij, het valt wel op dat ze heel vaak teruggrijpen naar nummers van hun vader (zowel Ziggy als de andere Marley broers) maar dat hoort er natuurlijk wel bij. Het is de erfenis van hun vader en zij zetten die boodschap voort, want die boodschap mag zeker ook niet vergeten worden. En ik denk persoonlijk dat, moest ik de zoon zijn van een dergelijk befaamde reggae artiest, dat ik zeker wel een deel van mijn vader zijn werk zou voortzetten dus ik vind zeker dat dit moet kunnen. Ik ken ook ander werk van de Marley zonen, en ze doen zeker hun best om ook hun eigen ding aan de muziek toe te voegen!”

Wim (Appels): “Ik denk dat Ziggy Marley vrij hard de ‘rootsy vibe’ van zijn vader volgt, maar de andere zonen zoals Damian en Stephen wel heel cross over zijn gegaan! Zo is de nieuwe plaat van Damian de helft hiphop en de echt diepe ‘roots vibe” is nog maar misschien 1/3e aanwezig bij hem. Ziggy heeft natuurlijk ook een vrij identieke stem als zijn vader en dat valt natuurlijk op. Wat ik best geweldig vind aan e Marley zonen is dat ze dan wel een nummer van Bob spelen, maar het is en blijft ‘the closest thing to the original’, dus zeker niet storend. En ze brengen deze nummers dan ook beregoed, dus absoluut geen probleem.”

Wim (Verbruggen): “Als je met Jamaicaanse artiesten praat over ‘de Marley’s’ blijkt ook steeds dat dit nog steeds één grote en hechte familie is waar je ook zomaar niet aan kan raken net omdat zij ook dit deel van hun verleden in stand willen houden. Of de mensen dit nu goed of niet goed vinden, het zal blijven bestaan en verder leven.”

Alain: “Ik denk dat als je bv Damian Marley hoort is duidelijk dat hij wel strak zijn eigen weg volgt. Dit kan voor sommige mensen zelfs teleurstellend zijn maar je moet uiteraard jezelf blijven!”

Wim (Appels): “Het is een andere vibe dan dan waar de klassieke roots fans voor zijn, Damian is een hele nieuwe moderne weg ingeslagen met enorme invloeden van andere genres.

Stefaan: “Ze blijven wel allemaal, inclusief Damian, op hun optredens een aantal nummers van hun vader brengen, ik denk dat de mensen dit ook willen en verwachten omdat het gewoon goed is. Ik ben zelf ook zo, als ik een Marley zie verwacht ik ergens één of meerdere Bob Marley nummers te horen… en niets is leuker als een Marley midden in een goede set plots ‘Could Yoy Be Loved’ begint te spelen, dan zie je het publiek gewoon helemaal uit de bol gaan, dus het werkt ook!

Jullie staan dit jaar op Couleur Cafe, een van de grootste Belgische festivals, nerveus?

Stefaan: (met GROTE overtuigen) “HEEL veel zin! Dus nerveus in het opzicht van ‘mogen we er nog niet aan beginnen?’ Niet echt stress, zenuwen of faalangst, gewoon heel veel zin op Couleur Café te spelen.”

Wim (Verbruggen): “We zijn best heel blij om de CD die we verleden jaar hebben opgenomen eindelijk een voor een groot publiek kunnen spelen. Voor ons is het ook een uitdaging en een doel om de menigte dan ook te kunnen grijpen en hen te kunnen geven wat we moeten geven, en daar kijken we heel hard naar uit.”

Is er een groot onderscheid tussen een optreden op een festival of in een zaal? Naar welk van de twee gaat jullie voorkeur uit?

Stefaan: “Mijn ervaring leert mij dat er zeker een verschil is, ik speel heel graag in open lucht maar ik denk dat je n een zaal bijvoorbeeld een ‘closer’ contact met je publiek kan opbouwen. Vaak is een zaal ook beperkter in opkomst, een zaal heeft sneller zijn limiet bereikt als een openlucht optreden en net die intimiteit creëert ook een bijzondere sfeer waar ik wel van hou.”

Wim (Appels): “Het geluid is ook beter misschien, als je een oude houten zaal hebt klinkt de muziek beter en warmer terwijl in open lucht veel meer geluid verloren gaat. Spelen op een festival is uiteraard fijn omdat je de massa ziet en dat is bijzonder fijn en een eer om daar dan op het podium te mogen staan. Als mensen dan ook nog leuk vinden is de ervaring gewoon ‘AF’. ”

Alain: “Op een festival heb je ook het voordeel dat er meerdere groepen van verschillende genres spelen, dus je bereikt een breder publiek. Er zijn mensen bij die niet speciaal voor jou komen maar die wel blijven staan luisteren en zo bereik je een grotere doelgroep dan in een zaal.

Hoe belanden een bende “typisch” Vlaamse kerels bij een bijzondere muziekstijl zoals reggae?

Wim (Verbruggen): “Ja, je bent een muziekinstrument aan het (leren) bespelen en je tast verschillende genres af. En op een bepaald moment kom je een muziekstijl tegen die je, zeker in mijn geval, grijpt omwille van het ritme. Dat ritme is al anders als onze westerse muziek, ergens is het zelfs geen bewuste keuze om reggae te spelen, het komt gewoon op je af! Veel mensen denken dat reggae een simpele muziekbasis heeft, maar als je er dieper op ingaat merk je dat er zo veel in de muziek in zit en begin je de complexiteit te voelen en te waarderen.”

Alain: “Reggae is ook best een subtiele muziekstijl, waar je soms pas na jaren dingen ontdekt op een album dat ja al lang hebt maar dat je een hele tijd niet speelde en dan plots bij het opnieuw beluisteren komen nieuwe dingen naar boven drijven die je voordien zelfs niet opgemerkt had. Het is een ingehouden muziek die de energie verdeeld, rockmuziek is vaak ‘alles geven’ terwijl bij reggae de energie op bepaalde momenten pas losgelaten word. Dat maakt het een heel interessante muziekstijl en voor mij een belangrijk gegeven waarom ik zo aan reggae verslingerd ben.”

Stefaan: “Bij reggae is ook nog heel veel ruimte om iets mee te gaan doen! Dus binnen de reggae zelf heb je nog verschillende dingen die je kan gaan opzoeken, van ‘foundation’ tot ‘sisla’ bijvoorbeeld en ik vind het heel tof dat het zo gevarieerd is. Vooral ook de manier waarop ze spelen met de instrumenten en de effecten er bij betrekken. De vibe van reggae is gewoon onvervalst en echt!”

Wim (Appels): “Binnen diverse reggae stijlen is er nog zo veel verschil, het is uiteindelijk allemaal reggae maar er zitten tussen de stijlen nog zo veel verschillen dat er voor elk moment van de dag of elke gevoelsstemming wel een passende reggae stijl is. De muziek is zo verschillend in de diverse vibes en gaat gewoon nooit vervelen.”

Vinden jullie het niet storend dat bij de massa reggae beperkt word tot die paar grote namen die wereldfaam bereikten?

Wim (Verbruggen): “Storend niet, we kennen de organisatoren van reggae events en die zijn voor een stuk ook verplicht om ‘de grote namen’ op hun affiche te zetten gewoon om het volk te lokken. Terwijl daaronder heel veel groepen in Duitsland, Frankrijk, Nederland,… zijn, die hetzelfde genre als wij bv spelen en die net zoals wij ‘meerijden’ op die grotere namen. We zijn ook blij dat organisaties zoals Couleur Café elk jaar opnieuw moeite doet om bands zoals de onze te programmeren en een kans te geven, dis is voor vele bands een heel belangrijk feit.”

Wim (Appels): “Het is heel moeilijk om een goede promotor te vinden, en het is zeker in de reggae heel belangrijk om een goede promotor te hebben. Het is tenslotte een speciaal genre en je hebt promotie nodig, maar als muzikant ben je natuurlijk met de muziek bezig en heb je weinig tijd om een goede promotie op te zetten.

Stefaan: “Via die grote en bekende artiesten, zijn er ook weer mensen die er naar beginnen te luisteren en die zo iets ontdekken waar ze voordien niet echt van wisten dat het bestond. Ook op festivals dit jaar heb je weer mensen die Shaba Ranks nog eens willen zien omdat ze die naam kennen van de 90’s en die dan daar plots een ‘revelatie’ krijgen en vele nieuwe artiesten ontdekken. Dus ik denk dat wij in het kielzog van deze artiesten meevaren, en zo geraken wij ook binnen in de mooie havens met ONZE boot…”

Shaba Ranks staat dit jaar op Reggae Geel geprogrammeerd: http://www.reggaegeel.com/nl/lineup/shabba-ranks

Tot slot: Wat is DE grote droom van Asham meets Collieman?

Stefaan: “Ik denk dat ieder dat voor zich een beetje anders invult, maar tegelijk ga ik ervan uit dat we het erover eens zijn dat we gewoon gelukkig willen zijn met wat we doen en dat we het liefst zo lang mogelijk willen doen. Dat de inspiratie blijft vloeien en er leuke gelegenheden blijven komen maar vooral dat we mensen blij kunnen maken en aan het dansen kunnen zetten.”

Wim (Verbruggen): “Dat de mensen appreciëren wat we aan het doen zijn! Als we de mensen plezier kunnen brengen en van muziek kunnen laten genieten is onze missie al geslaagd.”

Wim (Appels): “het zou natuurlijk ook heel leuk zijn mochten we met onze band buiten de landsgrenzen kunnen spelen, we zijn allemaal vrienden onder elkaar en eens samen ‘busje in” en in het buitenland reeks optredens verzorgen zou best leuk zijn!” Stefaan: “Of het vliegtuig op naar Jamaica!!!”

Alain: “We hebben in dit project allemaal veel van onszelf gestoken, dus het is leuk om zo breed mogelijk bekend te worden. Als we echt voor het grote geld zouden willen gaan, moeten we een ander genre spelen maar het is bij ons de overtuiging en de liefde voor de muziek die belangrijk is.

Stefaan: “Dat de mensen merken dat wij de ‘REGGAE AMBASSADORS FROM BELGIUM’ zijn!!!”

Ik mocht gisteren tijdens dit interview alvast een voorsmaakje genieten van de repetitie, en nu kijk ik nog meer uit naar hun optreden zaterdag op Couleur Café! Zelfs als de zon het zou laten afweten, zullen deze bende er toch in slagen de zon te doen schijnen via hun passie en vibes!

Link Asham meets Collieman @ Couleur Café

One Response so far.

  1. […] meets Collieman op de Move stage! (zie interview met deze interessante Belgische reggaeformatie op: ZALU Asham meets Collieman interview) Collieman (en band uiteraard) hadden als Wanted! artiesten geen problemen de beperkte plaats voor […]


*

Reclame