facebook netlog twitter
join
festivalsMusic Concerts and Festivals
productProduct Reviews
boekenBoek Reviews
movieMovie Reviews
gamesSoftware Reviews
coreTo The Core
musicMusic General
algemeenAlgemeen en Faits Divers
holebiHolebi News
theaterTheater en Cultuur
travelTravel
interviewInterviews
fashionFashion
Previous Next
  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • MOVIE REVIEW: Hotel Transsylvanië 3 (SPHE) + WEDSTRIJD

    In de nieuwe animatiefilm Hotel Transsylvanië 3 reis je mee met onze favoriete monsterfamilie. Ze vieren vakantie aan boord van een luxe cruiseschip voor monsters. Drac kan eindelijk eens bijkomen van het drukke werk in zijn hotel. De familie doet mee aan alle leuke activiteiten aan boord en natuurlijk liggen ze…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • WEDSTRIJD: win 4x DVD van Hotel Transsylvanië 3 (SPHE)

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • CADEAU TIPS – Boeken 2019

    Met de boekenbeurs die net voorbij is en de feestdagen die voor de deur staan is het een ideaal moment om even stil te staan bij de grote en kleine geschenken voor de Sint en de kerstboom… Een boek is altijd een ideaal geschenk en dus wilden wij jullie een selectie…

Home » Boek reviews » CADEAU TIPS – Boeken 2019
Download PDF

BRUSSEL – Van oorsprong een Georgische meisje, kwam Katie Melua op haar negende met haar ouders naar Belfast en later London, waar ze naar de BRIT School for the Performing Arts & Technology ging. Deze door de muziekindustrie ondersteunde school staat bekend als leverancier van beroemde artiesten.

In 2003 werd Katie Melua ontdekt tijdens een showcase door Mike Batt (zelf ook zanger en tekstschrijver, maar ook arrangeur en producent) die op zoek was naar een zangeres met aanleg voor jazz en blues. Op die manier begon een vruchtbare samenwerking en dit tot op de dag van vandaag. Naar aanleiding van haar nieuwe album ‘Ketevan’ sprak Zalu met de erg sympathieke en vlotte Katie.

CoverHet nieuwe album heet ‘Ketevan’, jouw oorspronkelijke naam. Vanwaar die keuze?

Katie: ‘Na zes albums en een carrière van 10 jaar, keek ik terug op mijn jeugdjaren in Georgië, waar ik aan de Zwarte Zee woonde. De zee en mijn jeugdjaren werden belangrijke thema’s in het album. Ik wou deze keer ook meer zelf schrijven. Gaandeweg werd het ook een meer persoonlijk album. Vandaar dus de titel.’

Is je oorspronkelijke land nog steeds belangrijk voor jou?

Katie: ‘Mijn cultuur is dat nog zeker! Ik verbleef er ook tot mijn negende levensjaar. Dus de basis voor de persoon die ik geworden ben, begon ook daar. Bovendien ga ik nog elke zomer terug naar Georgië en met mij ouders en broer, die ook in London wonen, spreek ik Georgisch.’

‘Mijn leven veranderde van een studente naar een succesvolle zangeres, maar is niets in vergelijking met mijn komst naar Groot-Brittannië vanuit Georgië. Dat is ook de reden waarom ik mij in vergelijking met andere bekende muzikanten beter op mijn gemak voel. In mijn geval was de komst naar London ook helemaal geen carrière-zet – ik had er nog geen! – maar een gevolg van het feit dat mijn vader als chirurg ging werken in Surrey in de buurt van London.‘ 

Wat is het verschil tussen je eigen liedjes, die van Mike en covers?

Katie: ‘Ik ben niet iemand die gemakkelijk liedjes schrijft. Ik moet er in de eerste plaats inspiratie voor vinden. Bovendien schrijf ik ook helemaal niet vlot. Ik steek ook liever tijd in de voorbereidingen en het optreden zelf. Hoewel ik het graag doe, noem ik mezelf dus geen ‘singer/songwriter’, maar eerder een ‘performer’. Mike daarentegen is echt een geweldige liedjesschrijver: de meeste van mijn hits zijn ook van zijn hand. Als zangeres ben je ook kwetsbaarder als je je eigen liedjes brengt, hoewel dat verschil met de jaren wel meer en meer verdwijnt. En het verschil met covers is ook niet zo groot, omdat ik telkens ook liedjes cover die heel dicht bij mezelf staan. Het idee van liedjesschrijven zit hoe dan ook steeds in mijn hoofd, omdat ik er telkens probeer uit te leren.’  Katie Melua live

En merk je doorheen de jaren een zekere evolutie naar meer eigen liedjes schrijven ?

Katie: ‘Op het nieuwe album ‘Ketevan’ is de helft van de liedjes geschreven door mezelf of in samenwerking met Mike. Ik weet eigenlijk zelf niet of daar een evolutie in zit, maar ik weet wel dat het wellicht verschillende jaren zou duren moest ik alles zelf schrijven! Daarvoor ben ik te traag en te perfectionistisch.’

Het interessante is ook dat je miljoenen platen verkoopt en je nog steeds bij het kleine en onafhankelijke platenlabel Dramatico zit?

Katie: ‘Ik ben al van in het begin, nu zo’n goeie 10 jaar geleden, bij Dramatico van Mike Batt, die ook mijn manager is. Ik zit dus in een goede omgeving met een klein groep mensen die het mogelijk maakt om gemakkelijk een nieuw album uit te brengen. Ik hoef bijvoorbeeld niet te wachten tot andere artiesten hun album uitgebracht hebben. Alles gebeurt ook heel ongedwongen en efficiënt.’

‘Mike heeft inderdaad al enkele aanbiedingen van grote platenmaatschappijen gehad om Dramatico over te nemen. Gelukkig is hij daar nooit op ingegaan. En ik heb uiteindelijk ook een contract met hen dat ik moet respecteren. Maar ikzelf blijf ook graag. Ik zou me veel minder goed voelen bij een grote platenmaatschappij waar ik één van de vele vedetten ben.’

3_9026453Wat is het belang van Mike Batt voor jou, die zowel je platenbaas, je manager als je liedjesleverancier is?

Katie: ‘Het zijn vooral de liedjes die het hem doen! Ik denk spontaan aan ‘The Closest Thing to Crazy’ uit het debuutalbum ‘Call Of The Search’ uit 2003: doorheen de jaren had ik een wisselende relatie met dat nummer. Toen ik het voor het eerst hoorde, was ik er al weg van. Het was toen meteen ook mijn grootste hit. Later had ik meer aandacht voor de tekst en nadien ontdekte ik er weer nieuwe betekenissen in.’

Wat is tot slot je mening over heel de discussie tussen Sinead O’Connor en Miley Cyrus?

Katie: ‘Ik zat onlangs nog in een debat over de rol van vrouwen in de muziekindustrie. Ik denk dat Miley Cyrus vooral haar grenzen aan het aftasten is, ze amuseert zich en ze wil ook af van haar imago als Disney-poppetje. Veel mensen nemen aanstoot aan haar gedrag omdat het kinderen op een slechte manier beïnvloed. Maar na heel het Disney-verhaal, waarbij ze in een keurslijf zat, is ze nu op zoek naar zichzelf en probeert ze ook haar brave imago af te schudden. Misschien niet op een ideale manier, maar ik vond ook de veroordelende brief van een gefrustreerde Sinead O’Connor overdreven. Ik vind het alleszins wel goed dat het debat daarover gevoerd blijft wordt.’

Christophe Devriendt
copyright zalu 2013

*

Reclame