maandag, december 10

MINISERIE REVIEW: The Looming Tower (WHV)

Deze geweldige miniserie, gebaseerd op het met een Pulitzer Prize bekroonde boek van Lawrence Right, schetst hoe de interne rivaliteit tussen FBI en CIA de opkomst van Al Qaeda, Osama Bin Laden en de gebeurtenissen van 11 september mogelijk onrechtstreeks in gang zette. Jeff Daniels vertolkt de rol van John O’Neill, chef bij de FBI ‘I-49’ divisie. Voor zijn rol werd Daniels genomineerd voor een Emmy in de categorie ‘Outstanding Lead Actor in a Limited Series or Movie’. In totaal werd ‘The Looming Tower’ genomineerd voor vier Emmy’s.
The Looming Tower is vanaf 14 november beschikbaar op Blu-ray™ en DVD.

The Looming Tower volgt de groeiende dreiging van Osama bin Laden en Al-Qaeda eind jaren negentig, en laat zien hoe de rivaliteit tussen de FBI en de CIA in die tijd onbedoeld de weg vrijmaakte voor de tragische gebeurtenissen op 11 september 2001. Deze nieuwe dramaserie is gebaseerd op het non-fictiewerk van Lawrence Wright, dat een Pullitzer Prize won.

Na ongeveer 15 minuten krijg je voor het eerst de torens van het World Trade Center te zien in The Looming Tower. De New Yorkse FBI-agent John O’Neill loopt op een avond in 1998 over straat, de twee torens op de achtergrond. O’Neill is onderdeel van de anti-terreureenheid van de FBI en heeft Osama bin Laden en zijn terreurnetwerk Al-Qaeda al in het vizier.

Als kijker weet je waar dit verhaal naartoe gaan, maar de personages hebben nog geen idee dat The Twin Towers er over een paar jaar niet meer zullen staan. En welke rol ze zullen spelen in de aanloop naar de aanslagen op 11 september 2001.

een cast om U tegen te zeggen: FBI-man O’Neill wordt vertolkt door Jeff Daniels terwijl zijn ‘tegenstrever’ bij de CIA gespeeld wordt door Peter Sarsgaard. Die twee clashen constant en weigeren belangrijke informatie met elkaar te delen. O’Neill schakelt een jonge agent met een moslimachtergrond in (Tahar Rahim) om een andere zwakte van de FBI aan te pakken. In 1998 spreken slechts acht van de tienduizend FBI-agenten Arabisch.

In deze serie komen je haren rechtop te staan en krijg je een (naar mijn mening) degelijk inzicht in ‘9/11’! Het kijkt net iets leuker als een documentaire natuurlijk en naar Amerikaanse standaard mag je wel stellen dat ze heel voorzichtig zijn geweest met overdrijven en spektakel! Dit maakt deze miniserie tot een absolute aanrader.