facebook netlog twitter
join
festivalsMusic Concerts and Festivals
productProduct Reviews
boekenBoek Reviews
movieMovie Reviews
gamesSoftware Reviews
coreTo The Core
musicMusic General
algemeenAlgemeen en Faits Divers
holebiHolebi News
theaterTheater en Cultuur
travelTravel
interviewInterviews
fashionFashion
Previous Next
  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • HIER GEWONNEN: 5x DUO ticket voor Het Zingpaleis (24/10 Hasselt)

    * * * GAME OVER * * * We wensen de 5 winnaars (Nan De Decker, Steph Munoz, David De Ryck, Sabine Leijnen en Magda De Wit) veel zingplezier! De winnaars zullen door de organisatie per mail gecontacteerd worden!

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • CD REVIEW: Discobaar A Moeder – 2x dubbel CD (Universal)

    "VOLLE GAS" - de 1e dubbelcd van Discobaar A Moeder (Universal) is nog steeds overal te verkijgen! Vanaf 14/08 is "2de VITESSE" ook overal te koop: weer een dubbele compilatiecd bij Universal, maar deze keer met extra's: vocale intermezzo's én overal een klein presentje in verstopt! NOG NIEUWS: heel de zomer lang…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • INTERVIEW: Feed The Rhino zanger Lee Tobin

    FEED THE RHINO is een enorm stevige, en vooral energetische band! Met hun beukende metalcore, melodieuze elementen, catchy meezingers, technisch hoogstaande metal, zeer afwisselende zang- en brulpartijen en daaraan gekoppeld een energieke live-show spreken ze in eigen land al een enorm publiek aan en veroveren beetje bij beetje de rest…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • Welke brandblusser kies ik best om mijn woning te beveiligen? + PROMOAANBIEDING

    Welke brandblusser kies ik best om mijn woning te beveiligen? DewoFire brandbeveiliging is een toonzetter aangaande kwalitatieve brandwerende materialen. Zo zijn ze gespecialiseerd in verkoop en onderhoud van allerlei brandblussers, optische rook- en CO - melders – vuurdekens – haspels – signalisatie ed.…. Hun afzetmarkt is in hoofdzaak de KMO en de…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • (TATTOO) BOOK REVIEW: Eleven Fourteen Vol. 2 (Scorpion Front Publ.)

    ElevenFourteen Vol 2. is de bijdrage van meer dan 180 tattoo artiesten uit de hele wereld. Deze hardcover publicatie is voorzien van een voorwoord door de onberispelijke Aaron Coleman. Met pagina na pagina vol dynamische flashes heeft dit boek een carrière waarde van referentie. Een must have voor elke professionele…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • (TATTOO) BOOK REVIEW: Traditional American Tattoo Design: Where It Came From and Its Evolution (Schiffer publishing)

    (Englisch language bellow) De evolutie van tattoo kunst in America wordt uitgestald in 265 indrukwekkende originele tattoo flash bladen en inzichtgevende teksten geschreven door een tattoo artiest die op zichzelf heeft ontworpen sinds 1960. Militaire, religieuze, figuurlijke en dierlijke thema’s worden weergeven in de vele honderden ontwerpen -. Veranderingen in de…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • K’s Choice stelde hun stevigste album ooit voor! [fotospecial]

    Op woensdag 22 april stelde K’s Choice hun nieuwe album ‘The Phantom Cowboy’ live voor. ’s Avonds stelt K’s Choice hun nieuwe plaat voor op het release concert in de uitverkochte Zappa club in Antwerpen. Op Deezer kan je het nieuwe album nu al beluisteren en op iTunes krijg je al meteen…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • MOVIE REVIEW: Silicon Valley – seizoen 1 (WHV)

    Zowel Steve Jobs als Mark Zuckerberg trokken er ooit met hun boterhammendoos naar het werk, en het gebied bulkt van de knappe koppen. Ook regisseur Mike Judge (Office Space, King of the Hill, Beavis & Butt-Head) was er even tewerkgesteld, en met Silicon Valley schreef hij een bijzonder knappe en…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • FESTIVAL UPDATE: With Full Force XXII

    Het eerste weekend is standaard het Rock Werchter-weekend in ons Belgenlandje. Echter, aangezien ze een week zijn opgeschoven, waarbij ze Graspop meesleuren en onze aanwezigheid even in het gedrang brachten, én alweer ettelijke euro’s duurder zijn geworden, zijn wij heel tevreden om te melden dat wij die anders typische Werchter-periode…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • CONCERT REPORT: Paaspop 2015 + FOTOSPECIAL

    Wie aan Pasen denkt, denkt vooral aan de eitjes rapen met de kindjes, de Paashaas met de Paasklokken en het verplichte rondje aan de familie op zondagmiddag. Gelukkig hebben ze in Nederland een alternatief te bieden voor wie geen liefhebber is van de feestdag. Sinds 1974 vindt in Schijndel het…

  • Maak kennis met ZALU. Met passie voor media, voor sterke merken en voor u, de lezer, bieden wij u een krachtig online medium voor nieuws en wedstrijden.

    ZALU biedt ruimte aan leuke weetjes, sterke productpresentaties, recensies, travel, health, cultuur, sport, lifestyle, …

    Door te kiezen voor een gevarieerde programmering kunnen we een breed publiek op haar wenken bedienen zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.

    ZALU heeft een unieke doelgroep. Niet alleen de trendsettende en welvarende doelgroep; maar we sluiten ook naadloos aan op de focusgroep jeugd en jongeren. De continue van de individuele hits en abonnees op de nieuwsbrief en het toenemende interesse in de site bieden perspectief om uw merk/product prominent te positioneren in deze marktsegmenten.

  • HIER GEWONNEN: 5x familietickets voor de bioscoopfilm Bibi & Tina

    * * * GAME OVER * * * we wensen de winnaars veel kijkplezier! Bibi Blocksberg is een meisje met bijzondere krachten: ze is een heks. Met haar beste vriendin Tina brengt ze de zomervakantie door bij de manege. Samen gaan de twee iedere dag heerlijk paardrijden. Maar deze zomer zijn er…

Home » Afgelopen Wedstrijden » HIER GEWONNEN: 5x familietickets voor de bioscoopfilm Bibi & Tina
Download PDF

Als Duits metalfestival dat inmiddels kolossale afmetingen aangenomen heeft, blijft Wacken Open Air elk jaar nog meer groeien. Gesitueerd in het dorp Wacken,  dat 1850 inwoners en 4000 koeien telt, (en 1 keer per jaar 75.000 metalfans) vierde dit jaar de 21ste editie van het evenement. En dat is niet ongemerkt voorbij gegaan… 6 immense podia en met 107 bands op 3 dagen en 3 nachten tijd. Het aantal animaties aanwezig, doet haast niet meer geloven dat W:O:A (Wacken:Open/Air) rond muziek draait. Van worstelen en bullriding, over wet T-shirt contests en freakshows. Kortom:  voor iedereen is er wel iets. 

Bands

De lijst die de organisatoren ons dit jaar presenteerden was geweldig, met klinkende namen zoals: Mötley Crüe, Alice Cooper, Arch Enemy, Iron Maiden, Slayer en W.A.S.P., om er slechts enkele te noemen.

De optredens werden verdeeld over 6 podia, op en af de festivalweide. Op de festivalweide vond je de 3 grootste podia, samen met een iets kleiner podium in een tent. De andere podia bevonden zich op de wackinger village en in Bullhead city.

Tijdens optredens overvalt je steeds opnieuw die immense grootte van het totaalgebeuren. En zelfs ondanks deze grootsheid waren er momenten dat je niet eens meer de festivalweide opkon omdat deze al volstond door horden fans! Gelukkig had wacken dit voorzien, en stond er een scherm opgesteld, zodat sommige fans die geen plek meer konden bemachtigen toch nog het gevoel had dat ze lekker dichtbij de bands konden komen.

Ook de grootste festivals maken wel eens een “foutje”…  nadeel van de opstelling was dat de 3 grote podia naast elkaar stonden en als meerdere bands op dezelfde tijd geprogrameerd stonden de muziek volledig “in elkaar vloeide” wat duidelijk storend was. Vooral als  je niet vlak voor het podium stond, maar meer tussenin, wist je niet meer welk geluid waarvandaan kwam.

Camping

De camping was zonder meer een prettige ervaring. Net zoals op het Duitse Burg Herzberg Festival worden er niet heel erg veel beperkingen opgelegd. Je kon glas meenemen, koken, kampvuurtjes maken (wat op Belgische festivals dus niet mag). De omvang van de camping was het bijna indrukwekkender als de affiche van W:O:A, er schijnt gewoon geen einde aan te zijn. Mensen die op het achterste gedeelte van de camping zaten, moesten maar liefst 45 minuten goed doorstappen om tot aan het festival te geraken. Ook hier zijn wagens op de camping toegelaten. Het grote voordeel is uiteraard, dat je geen halfuur moet zeulen met al je spullen.

De sfeer op de camping was gewoon fantastisch. Je leert er mensen kennen van over heel Europa en daarbuiten. In de verte hoor je altijd muziek, of het nu van het festival kwam of een autoradio, het maakte de mensen niet veel uit, zolang het maar hevig klonk. (de metalsfeer trouw gebleven dus…)

 Personeel

Duitsers blijken maar weer eens nogal chauvinistisch kantjes te hebben… Het is geen slecht idee om enkele woordjes Duits te leren voor je naar Wacken vertrekt, want de Engelse vocabulaire is daar verbazend klein. Informatie vragen was geen pretje. Overal zijn er stewards en security agenten die je kan aanspreken om antwoorden op al je vragen te krijgen (als je Duits kan natuurlijk).

Wackinger

2010 was het 2e jaar dat Wacken werd vergezeld door ridders en Vikings, die zich in de Wackinger Village vestigden. Een groot ridder/viking dorp, met veel animatie, mensen in de toenmalige klederdracht en in harnas. ’s Avonds verlicht met fakkels en gevuld met krijgers van het middeleeuws Europa, die van een biertje genoten tussen de andere festivalgangers. Heel erg gezellig, op elk moment van de dag. Je kan bijna spreken van een festival op zich eigenlijk.

 Naast speren of bijlen gooien, kon je er leren jongleren, een middeleeuws bad nemen of je eens doodleuk laten martelen. (en we bedoelen MARTELEN! dus geen show maar the real thing… raar volk die Vikingers) en veel meer!

Van verveling kon ook hier dus geen sprake zijn. Voor wie genoeg had van spektakel was er een marktje met kraampjes, overladen met Keltische en Noorse hebbedingetjes, of mede uit alle hoeken van de wereld.

Op dit deel van het totale gebeuren werd uiteraard ook aan het lijfelijke welzijn gedacht. Varkens- of kalkoenvlees op een spies met een broodje en een kop warme mede, het was vers en niet duur vergeleken met de rest van de eetgelegenheden op het festival. De toog was een drakkar (Vikingboot) die heel wat indruk maakte aan ieder die voorbij kwam. Vooraan de boot stond een klein podium, waar er een paar keer per dag een beetje muziek werd gemaakt door een folkgroep die enkel doedelzakken en een drumstel bespeelden. Nooit hebben metalheads zich aan een andere manier gewaagd van dansen, dan headbangen. Tenminste tot die  groep speelde. Jong en oud begon spontaan te dansen en het feest was weer vertrokken in Wackinger Village!

Niet onbelangrijk is uiteraard de muziek, want uiteindelijk is dat, waar Wacken om draait. Aan de rand van het dorp stond,  jazeker, nog een podium van jewelste, waar je vanaf 18u kon genieten van folk metalgroepen. (Voor zij die het genre niet kennen, het is een van de meest opkomende genres in de metalwereld. Een mengeling van death metal en folk, met als thema: noorse mythologie, folkverhalen, krijgskunst of grootse heldendaden. Naast de standaard muzikanten voor metalbands, vindt je bij folk metalbands ook doedelzak- en fluitspelers, accordeons of percussie instrumenten).

Groepen zoals Tyr, Metsatöll, Schelmisch, Orden Ogan, zorgden ervoor dat de sfeer in de Wackinger elke avond een nieuw hoogtepunt bereikte. Zeker een aanrader om daar een deel van je festivaltijd te spenderen!

 Bullhead City

Als Vikings en ridders je koud laten, niet getreurd! Want er bestaat zoiets als Bullhead City. Hier vond je een kleiner podium, dat na de eerste dag werd afgebroken. De reden hiervoor is ons onbekend. Het midden van dit terrein werd in beslag genomen door een gigantische circustent. Hier kon je gaan kijken naar professionele worstelwedstrijden, freakshows, wet t-shirt contests en naakte oil catching girls. Voor de metalfan dus het paradijs op aarde, want geef nu toe, als deze dingen je niet aanspreken, hoor je niet thuis op Wacken. Zij die meer willen doen dan passief toekijken konden zich laten gaan op de mechanische stier!

Biergarten (beergarden)

Duitsland uitspreken zonder het fenomeen van de “Biergärten” is onmogelijk! En geef toe, van al dat wandelen en feesten, krijgt een mens natuurlijk dorst. De “Biertuin” typisch Duits is een afgezet stukje land, vol met tafels en parasols, waar je op het gemak iets kan drinken en neerzitten. (oké toegegeven bij ons noemt da terrasje maar toch lukt het hen er iets Duits aan te geven…) Maar… als de karaoke begint is het gedaan met de rust! (wat dacht je nu, rust op Wacken?!) dan begint iedereen spontaan mee te zingen, word er op de tafels gesprongen en barst ook hier het feest los.

Verder was het terrein goed voorzien van food kraampjes: Noodles, hamburgers, frieten, snoepjes, schnitzels, worsten, hotdogs, het gewoonlijke festivalvoedsel.

Niet te vergeten, dat naast de Biergarten bankautomaten waren geplaatst. Een mens mag niet zonder bier vallen hé!

Metal Market

Last but not least, De Metal Market! Net als al de rest op Wacken Open Air, was de Metal Market bijna belachelijk groot. Er waren winkels voor elke subcultuur. Rockabillies, cowboys, hippies, goths, metalheads,… het lijstje kan ontgetwijfeld nog voortgaan. Wel oppassen geblazen, je bent snel van je spullen afgeleid, en dieven zijn er altijd. Vooral op momenten dat het je niet goed uitkomt!  

Op het uiteinde van de markt, bevond zich een hijskraan. Uiteindelijk bleek de kraan een toog en stoeltjes op te hijsen, gevuld met mensen die het aandurfden om via het vogelperspectief van Wacken te genieten. Eens boven aangekomen, krijg je enkele drankjes aangeboden om de zenuwen wat te verzachten, en kan je genieten van het uitzicht over het hele gebeuren. Daar besef je pas, hoe enorm het geheel is. De camping reikt overal tot aan de horizon, heel mooi als het donker is. 

Kortom Wacken is enig in zijn soort! Zij het nu door de omvang ven het gebeuren of de prachtige affiche, Wacken betekend 3 hoogdagen op de kalender van elke metal fan! Wij zullen dit festival zeker blijven volgen!

Meer info: http://www.wacken.com

DVE, 2010 – Tekst: Wouter C. – Foto’s: Saskia VdG


*

Reclame