dinsdag, februari 19

Dream Team: nieuwe topdiesel voor vlaggenschip Opel Insignia

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +
  • Bijzonder krachtig: sequentiële turbolader voor 154 kW/210 pk en hoog koppel
  • Ideale combinatie: altijd met automatische achtversnellingsbak en vierwielaandrijving
  • Heel efficiënt: verbruik van 6,9 liter in gecombineerde NEDC-cyclus komt overeen met 183 g/km CO2
  • Made in Germany: alle varianten van de Insignia krijgen een motor uit de fabriek van Kaiserslautern

Productiestart voor de nieuwe topdieselmotor en de Opel Insignia Country Tourer: terwijl de zomer stilaan ten einde loopt, rollen de eerste 2,0-liter BiTurbo-dieselmotoren van de band. Zij zijn op maat gemaakt voor de Country Tourer en de andere varianten van Opels vlaggenschip. De Insignia Grand Sport, Sports Tourer en Country Tourer van de tweede generatie kunnen dit jaar besteld worden met de nieuwe topdiesel. De Country Tourer richt zich tot alle Insignia-liefhebbers die op zoek zijn naar een stijlvolle en praktische break met een offroadlook. De nieuwkomer gaat in wereldpremière op het Internationale Autosalon van Frankfurt (van 14 tot 24 september).

De nieuw ontworpen 2,0-liter dieselmotor levert 154 kW/210 pk bij 4.000 t/min en een sterk koppel van 480 Nm vanaf 1.500 t/min, dankzij de sequentiële tweetrapsturbolader (officieel brandstofverbruik Grand Sport 2.0 BiTurbo volgens de New European Driving Cycle NEDC: in de stad 8,7 l/100 km, buiten de stad 5,7 l/100 km, gecombineerd 6,9 l/100 km; officiële specifieke gecombineerde CO2-emissie van 183 g/km). De nieuwe Insignia BiTurbo bereikt vanuit stilstand 100 km/u in 7,9 seconden en haalt een topsnelheid van 233 km/u.

Al die kracht moet uiteraard optimaal op de weg overgebracht worden. Daarom wordt de topmotor altijd gecombineerd met een soepel schakelende automatische achtversnellingsbak en een hoogtechnologische vierwielaandrijving met koppelvectoring. De nieuwe common-railmotor is niet alleen krachtiger, maar ook rijvriendelijker (turbokracht in elke situatie) en verfijnder in vergelijking met de bestaande, uiterst populaire 2,0-liter motor met enkele turbolader (125 kW/170 PS; officieel brandstofverbruik in Grand Sport met voorwielaandrijving volgens NEDC: in de stad 6,7 l/100 km, buiten de stad 4,3 l/100 km, gecombineerd 5,2 l/100 km; officiële specifieke gecombineerde CO2-emissie van 136 g/km).

Naast de wettelijk vereiste NEDC-gegevens heeft Opel ook de waarden bepaald volgens de Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure (WLTP), wat vanaf dit najaar officieel verplicht is voor deze nieuw ontwikkelde viercilinder BiTurbo motor. De WLTP-waarden (brandstofverbruik van Insignia Grand Sport 2.0 BiTurbo volgens WLTP: 12,2‑6,2[1] l/100 km, gecombineerd 8,0-7,5 l/100 km, 209-196 g/km CO2) zijn veel realistischer dan de tot nu toe officieel toepasselijke NEDC-cijfers (officieel brandstof­verbruik van Grand Sport 2.0 BiTurbo volgens NEDC: in de stad 8,7 l/100 km, buiten de stad 5,7 l/100 km, gecombineerd 6,9 l/100 km; officiële specifieke gecombineerde CO2‑emissie: 183 g/km). De WLTP-cijfers houden tevens rekening met verschillende rijstijlen, zodat klanten hun eigen brandstofverbruik beter kunnen inschatten[2]. Een overzicht van de meer realistische verbruikscijfers volgens de WLTP-cyclus vindt u op opel.be.

Net als de bestaande 2,0-liter motor met enkele turbolader en 125 kW/170 pk is de nieuwe topdieselmotor uitgerust met de uiterst effectieve SCR-nabehandelingstechnologie (Selective Catalytic Reduction) voor uitlaatgassen met AdBlue-injectie. Deze verwijdert het stikstofoxide (NOx) uit de uitlaatgassen van de motor. De waterige ureumoplossing die ammoniak (NH3) bevat, reageert met het stikstofoxide in de SCR-katalysator om onschadelijke stikstof en waterdamp te vormen.

Nieuwe topdiesel met sequentiële tweetrapsturbolader

Opel heeft alle zeilen bijgezet voor optimale brandstofefficiëntie en maximaal rijplezier. De nieuwe diesel is voorzien van twee sequentieel werkende turboladers. De inlaatlucht komt de eerste turbolader binnen en wordt daar gecomprimeerd alvorens door te gaan naar de tweede lader. Dit wordt gestuurd door Variabele Geometrie-Turbineschoepen in de uitlaatgassen. Dat verhoogt het koppel bij lage toerentallen en het vermogen bij hogere toerentallen. Vervolgens zet de VGT de schoepen parallel met de gasstroom, waardoor de tegendruk afneemt en het brandstofverbruik zakt. De nu sterk gecomprimeerde en hete inlaatlucht komt op weg naar de verbrandingskamers door een tussenkoeler. Op dit moment wordt de dieselbrandstof in maximaal tien sequenties aan 2000 bar geïnjecteerd door sproeiers met zeven gaten. De boostdruk wordt afhankelijk van het toerental en de motorbelasting aangepast door drie omloopkleppen en een elektrisch aangedreven variabele turbinegeometrie.

Buiten meer efficiëntie, een sterker vermogen en een krachtiger koppel, waren ook verfijning en geluiddemping belangrijk bij het ontwerp van de nieuwe motor. De ingenieurs van Opel gaven de motor daarom een krukas van gietijzer, balansassen, een stijf vliegwiel en een tweedelig oliecarter om de typische trillingen en geluiden van een diesel zoveel mogelijk te beperken. Om het brandstofverbruik nog meer terug te schroeven, schakelt de elektrische waterpomp enkel in wanneer de temperatuur dat vereist. Net als de populaire 2,0-liter diesel wordt de nieuwe BiTurbo-diesel geproduceerd in de Duitse fabriek van Opel in Kaiserslautern.

Dubbele turbokracht: BiTurbo-diesels nu in Astra, Insignia, Vivaro en Movano

Een 2,0-liter BiTurbo-diesel met 143 kW/195 pk en een maximumkoppel van 400 Nm maakte in 2012 reeds zijn debuut in de Insignia van de eerste generatie. Hij was vervolgens ook verkrijgbaar in de Astra, Cascada, GTC en Zafira Tourer. De nieuwe motor met 154 kW/210 pk en 480 Nm voor de Insignia past perfect in Opels huidige aanbod van motoren met tweetrapsturbolader.

De Astra – Europese Auto van het Jaar 2016 – is verkrijgbaar als vijfdeurs en Sports Tourer met een 1.6 BiTurbo van 118 kW/160 pk. De viercilinder levert een maximumkoppel van 350 Nm vanaf 1.500 t/min (officieel brandstofverbruik van de vijfdeurs Astra volgens NEDC: in de stad 5,0 l/100 km, buiten de stad 3,4 l/100 km, gecombineerd 4,0 l/100 km; officiële specifieke gecombineerde CO2-emissie: 106 g/km CO2). De snelste Astra-diesel bereikt vanuit stilstand 100 km/u in 8,6 seconden en haalt een topsnelheid van 220 km/u.

Ook bij de lichte bedrijfswagens van Opel zorgen tweetrapsturboladers voor goede prestaties en een laag brandstofverbruik. De Combi- en bestelwagenversies van de Vivaro zijn leverbaar met twee bijzonder efficiënte 1,6-liter BiTurbo-varianten: de motor met 92 kW/125 pk en een koppel van 320 Nm (officieel brandstofverbruik Combi L1 volgens NEDC: in de stad 6,4 l/100 km, buiten de stad 5,1 l/100 km, gecombineerd 5,6 l/100 km; officiële specifieke gecombineerde CO2-emissie: 145 g/km), en de motor met 107 kW/145 pk en een koppel van 340 Nm (officieel brandstofverbruik Combi L1 volgens NEDC: in de stad 6,6 l/100 km, buiten de stad 5,4 l/100 km, gecombineerd 5,9 l/100 km; officiële specifieke gecombineerde CO2-emissie: 152 g/km).

De 2,3-liter viercilinderdiesels in de grotere Opel Movano hebben meer cilinderinhoud en iets hogere prestaties dan de Vivaro. Ook hier kan de klant kiezen tussen twee varianten: 107 kW/145 pk met een koppel van 360 Nm (officieel brandstofverbruik Combi L1 volgens NEDC: in de stad 7,4 l/100 km, buiten de stad 5,8 l/100 km, gecombineerd 6,3 l/100 km, officiële specifieke gecombineerde CO2-emissie: 165 g/km) en 125 kW/170 pk met een koppel van 380 Nm (officieel brandstofverbruik Combi L1 volgens NEDC: in de stad 7,4 l/100 km, buiten de stad 5,8 l/100 km, gecombineerd 6,3 l/100 km; officiële specifieke gecombineerde CO2-emissie: 165 g/km).

Volledig pakket: dieselmotoren voor nieuwe Insignia

Dit is een overzicht van de dieselmotoren die momenteel beschikbaar zijn voor de Insignia. Alle cijfers hebben betrekking op de Grand Sport vijfdeurs.

Motoren Vermogen Koppel Officieel brandstofverbruik[3] Officiële specifieke gecombineerde CO2-emissie3
In de stad Buiten de stad Gecom-bineerd Gecombineerd
1.6 Diesel 81 kW (110 pk) 300 Nm 4,9 l 3,8 l 4,2 l 110 g/km
1.6 Diesel
ECOTEC
81 kW (110 pk) 300 Nm 4,6 l 3,6 l 4,0 l 105 g/km
1.6 Diesel 100 kW (136 pk) 320 Nm 5,2 l 4,0 l 4,5 l 118 g/km
2.0 Diesel 125 kW (170 pk) 400 Nm 6,7 l 4,3 l 5,2 l 136 g/km
2.0 BiTurbo 154 kW (210 pk) 480 Nm 8,7 l 5,7 l 6,9 l 183 g/km

 

[1] De vermelde bereikcijfers betekenen het volgende: de laagste waarde verwijst naar de laagste waarde in de vier fasen van de WLTP-cyclus, gereden met de versie van het gespecificeerde voertuig dat de gunstigste verbruikscijfers heeft met de vermelde combinatie van motor en versnellingsbak. De hoogste waarde verwijst naar de hoogste waarde in de vier fasen van de WLTP-cyclus, gereden met de versie van het gespecificeerde voertuig dat de meest ongunstige verbruikscijfers heeft met de vermelde combinatie van motor en versnellingsbak. De waarden die op deze manier verkregen worden, geven een goed beeld van het te verwachten reële dagelijkse verbruik.

[2] De vermelde waarden zijn gebaseerd op de WLTP-cyclus. Zij werden bepaald volgens een gestandaardiseerde rijcyclus uitgevoerd op een dynamometer. De reële waarden kunnen hiervan afwijken, afhankelijk van de rijstijl, het gebruik en andere factoren.

[3] Alle verbruiksgegevens verwijzen naar dieselbrandstof volgens NEDC. Alle gegevens verwijzen naar het Europese basismodel met standaarduitrusting. De vermelde gegevens zijn bepaald volgens verordening 2007/715/EG en houden rekening met het leeggewicht van het voertuig, zoals door deze verordening gespecificeerd wordt.

Share.

About Author

Leave A Reply

*