dinsdag, december 18

Opel vlaggenschip wordt 80 jaar: gelukkige verjaardag, Kapitän!

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Een van de groten in de geschiedenis van de autosector wordt 80 jaar: de Opel Kapitän startte zijn loopbaan in 1938 en was 42 jaar lang Opels vlaggenschip. Ter gelegenheid van deze verjaardag reden 25 Kapitäns in topconditie mee in een jubileumtour van Opels hoofdzetel in Rüsselsheim naar het Railway Museum van Darmstadt-Kranichstein. Naast het zalige zoemen van de zescilinder lijnmotoren van de Kapitäns, was ook een modern geluid te horen: drie nieuwe Opel Insignia-modellen kwamen hun grootvaders het beste wensen, van vlaggenschip tot vlaggenschip. De traditie wordt in ere gehouden, want het grootste model van Opel rolt nu nog steeds van de band in de fabriek van Rüsselsheim – de perfecte plaats voor een welgemeende “gelukkige verjaardag, Kapitän!”

80 jaar geleden: de Opel Kapitän ziet het levenslicht

Een jaar na de introductie van de Admiral breidt Opel zijn modellenportefeuille uit met zijn eerste auto in de hogere middelgrote klasse. Zo neemt de Opel Kapitän vanaf 1938 zijn plaats in tussen de populaire Kadett en de statige luxeauto Admiral in art-decostijl. Met zijn zelfdragende stalen carrosserie en moderne motortechnologie is de Kapitän verkrijgbaar als twee- en vierdeursberline en als vierzitcabrio. Hij neemt  daarmee een technologische pioniersrol op in zijn voertuigklasse. De innovatieve 2,5-liter zescilinder lijnmotor met 55 pk en bovenliggende kleppen wordt al snel het handelsmerk van dit grote Opelmodel.

Rüsselsheim,14.07.2018, 80 Jahre Opel Kapätän-Treffen am Adam Opel Haus in Rüsselsheim , Foto:Alexander Heimann, Vollformat Fotografie

In 1948, tien jaar later, rolt de eerste naoorlogse Kapitän van de band in Rüsselsheim. Afgezien van een paar details ziet hij er precies zo uit als het originele model. Dankzij zijn Amerikaanse designtaal en zescilindercomfort is de Opel Kapitän synoniem met vooruitgang, welvaart en betrouwbaarheid tijdens de periode van het ‘economisch wonder’. Opel de betrouwbare! In de jaren 60 is het topmodel uit Rüsselsheim een van de best verkopende zescilinderauto’s in Duitsland. Pas in de lente van 1970 komt de productie van het succesvolle zescilindermodel tot een halt, met de komst van de Kapitän B, het toenmalige instapmodel van Opels familie van luxevoertuigen, bestaande uit Kapitän, Admiral en Diplomat. Het lange succesverhaal van de beroemdste grote Opel eindigt na 42 jaar en 474.189 eenheden.

Opel Kapitaen 1938-40, 4-door sedan

Voor de oorlog: innovatief succes

In 1938 belichaamt de nieuwe Opel Kapitän de technologische expertise van Adam Opel AG met zijn geavanceerde motortechnologie en een modern carrosserie­design. De productie-installatie in de hoofdzetel in Rüsselsheim heeft een prijskaartje van tien miljoen rijksmark. De Kapitän wordt aangedreven door een 2,5-liter zescilinder lijnmotor – een ‘snelwegbestendige korteslagmotor’ waarvan de bovenliggende kleppen bediend worden door een met rechte tandwielen aangedreven nokkenas, stoterstangen en tuimelaars. Die levert 55 pk en laat de Kapitän optrekken tot een topsnelheid van 126 km/uur. De Kapitän is ook het eerste Duitse model in zijn voertuigklasse met een volledig stalen carrosserie zonder chassis – een constructieprincipe dat vandaag nog steeds geldig is..

Onafhankelijke wielophanging met stabilisator vooraan, hydraulische remmen en schokdempers behoren tot de standaarduitrusting, maar zijn lang niet vanzelfsprekend in de auto-industrie in 1938. De moderne vormgeving met zeshoekige koplampen die voor het eerst in de spatborden geïntegreerd zijn, een ‘alligator’-motorkap in één stuk die naar boven opent en een achterzijde die doet denken aan een vijfdeurs en waarvan de koffer langs buiten toegankelijk is, is geïnspireerd op de rolmodellen uit de Verenigde Staten.

“Een auto die de wereld toebehoort”: zo adverteert Opel zijn nieuwe model uit de midden­klasse, dat verkrijgbaar is als twee- en vierdeurs berline en als tweedeurs cabriolet met vier zetels, en uitgroeit tot een bestseller in de exportmarkt. Voor de productie wordt stilgelegd door de oorlog, worden er 25.374 eenheden van de Kapitän geproduceerd in iets minder dan negen maanden tijd, waaronder 4.563 cabriolets en 248 chassis zonder carrosserie. Daarvan worden er 13.000 geëxporteerd.

Een frisse start: weer richting succes

Na de oorlog vangt de productie in Rüsselsheim opnieuw aan op 5 juli 1946. Vanaf oktober 1948 rollen er opnieuw Kapitäns van de band. De regering van de Verenigde Staten plaatst als eerste een grote bestelling. Vanaf 1949 levert Opel opnieuw aan exportmarkten. Tot de lente van 1950 worden er 13.036 eenheden van de nieuwe Kapitän geproduceerd.

Opel Kapitaen, 1951-53

In mei 1950 stelt het merk de ‘nieuwe kenmerken van de Opel Kapitän’ voor. De Kapitän is vanaf nu enkel verkrijgbaar als vierdeurs berline en onderscheidt zich van het vooroorlogse model met zijn moderne stuurkolom met pook, het vernieuwde interieur en de ronde koplampen. In 1951 ondergaat de carrosserie van de Kapitän nog enkele veranderingen: de lijnen worden verfijnder, de koffer wordt langer en de genereuze hoeveelheid chroom weerspiegelt perfect de tijdsgeest – een nieuwe dageraad en het begin van welvaart.

De nieuwe zescilindermotor met 58 pk, die ook gebruikt wordt in de Opel Blitz-vrachtwagen en hem een speciale positie op de markt van de lichte bedrijfsvoertuigen oplevert, moet niet langer opwarmen. De originele vorm van de Kapitän wordt behouden tot 1953, tot de komst van zijn krachtigere opvolger, Kapitän 54, in moderne pontonstijl.

Vandaag: Insignia zet traditie van grote Opelmodellen voort

Reeds met zijn succesvolle Kapitän-modellen bood Opel geavanceerde, comfortabele en krachtige auto’s aan betaalbare prijzen aan. Ook vandaag blijft de autobouwer uit Rüsselsheim trouw aan dit principe. In de jaren 50 en 60 was de Kapitän een echt vlaggenschip. Vandaag neemt de huidige Opel Insignia die rol op zich. De Insignia Grand Sport, Sports Tourer, Country Tourer en GSi-modellen bieden een brede waaier aan intelligente technologieën aan, die ongeëvenaard is in dit segment. Het aanbod gaat van Opels toonaangevende IntelliLux LED Matrix verlichtingssysteem en het ultramoderne vierwielaandrijvingssysteem met koppelvectoring, langs state-of-the-art rijhulpsystemen, tot het head-up display. Zoals typisch voor Opel-modellen is er ook eersteklas connectiviteit met smartphone-integratie. Alles samen genomen maakt de Insignia indruk met zijn hoge wendbaarheid en rijprecisie, zijn sportieve, elegante design met veel ruimte en een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding – een wagen om rekening met te houden, ook voor modellen van premiummerken.

Share.

About Author

Leave A Reply

*