zondag, mei 19

ŠKODA KAMIQ: de nieuwe stads-SUV

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +
  • Volgende stap in de succesvolle SUV-campagne in Europa
  • ŠKODA KAMIQ combineert de voordelen van een SUV met de wendbaarheid van een compacte auto
  • Wereldpremière in maart 2019 op het autosalon van Genève

Arnold

ŠKODA voegt een derde model toe aan zijn Europese SUV-portfolio: de ŠKODA KAMIQ. Net zoals de succesvolle ŠKODA KODIAQ en ŠKODA KAROQ komt ook de naam KAMIQ van de taal van de Inuit, die in het noorden van Canada en Groenland leven. Het betekent ‘iets dat perfect past’. De ŠKODA KAMIQ past in het groeiende segment van de stads-SUV’s en combineert perfect de voordelen van een sport utility vehicle zoals een grotere bodemvrijheid en een hogere zitpositie met de wendbaarheid van een compacte auto. Met een tot de verbeelding sprekend design, ultramoderne rijhulp- en infotainmentsystemen, veel binnenruimte en talrijke Simply Clever-details komt de nieuwe KAMIQ tegemoet aan de wensen van zowel gezins- als lifestylegerichte klanten.

Arnold

Bernhard Maier, CEO van ŠKODA AUTO, verklaarde: “Met de introductie van de ŠKODA KAMIQ vullen we onze succesvolle Europese SUV-portfolio onderaan aan. Als onze eerste stads-SUV zal de ŠKODA KAMIQ nieuwe klantengroepen naar het merk ŠKODA lokken en daarom vormt hij een belangrijk onderdeel van onze modelcampagne. De ŠKODA KAMIQ biedt een aantrekkelijk totaalpakket en combineert typische SUV-kenmerken, zoals een verhoogde zitpositie en een goed zicht op de weg, met een levendig rijgedrag, een inspirerende design, een hoog veiligheidsniveau en ultramoderne connectiviteit. Bovendien maken zijn ruime interieur en zijn talrijke Simply Clever-details hem tot een echte ŠKODA.”

De ŠKODA KAMIQ bouwt verder op de succesvolle SUV-designtaal van de KODIAQ en de KAROQ en voegt nieuwe visuele highlights toe, zoals de dubbele koplampen met dagrijlichten boven de hoofdlichtblokken. De stads-SUV is gebaseerd op het modulaire platform voor overdwars opgestelde motoren (MQB) en zijn lengte van 4.241 millimeter geeft hem de binnenruimte waarvoor ŠKODA zo bekendstaat. Moderne rijhulpsystemen, milieuvriendelijke en efficiënte aandrijflijnen, de nieuwste infotainmentsystemen en ultramoderne connectiviteit maken dat de ŠKODA KAMIQ perfect tegemoetkomt aan de vereisten van moderne individuele mobiliteit terwijl hij tegelijk de emotionele kracht van merk ŠKODA bevestigt.

De naam KAMIQ bouwt verder op de ondertussen al bekende SUV-nomenclatuur van ŠKODA. Ook de namen van de grotere modellen ŠKODA KAROQ en ŠKODA KODIAQ beginnen met een K en eindigen op een Q.

“Bij de uitbreiding van onze SUV-familie hebben we ons niet enkel geconcentreerd op een uniforme designtaal. De duidelijke lijn in de namen met een K en een Q accentueert ook de samenhang en creëert een hoge herkenbaarheid. In de taal van de Inuit betekent KAMIQ ‘iets waar je je comfortabel in voelt in alle omstandigheden en dat zijn eigen karakter heeft’. Dat past perfect bij deze auto”, zo vertelde Alain Favey, directielid voor verkoop en marketing bij ŠKODA AUTO.

Met de KAMIQ mikt ŠKODA op een nieuw, jonger doelpubliek op zoek naar een moderne, avontuurlijke levensstijl in het steeds populairdere segment van de stads-SUV’s. Naast de offroaduitstraling is een hoge efficiëntie bijzonder belangrijk in dit segment, en daarom is de KAMIQ enkel verkrijgbaar met voorwielaandrijving.

Design: een ŠKODA SUV met een emotionele, compacte vormgeving

De voorzijde van de nieuwe ŠKODA KAMIQ wordt gekenmerkt door een breder radiatorrooster met dubbele dwarslatten en opvallende lijnen op de motorkap. De potige voorspoiler benadrukt het offroadkarakter van de auto. Het compacte zijaanzicht, met grote velgen van 16 tot 18 duim en een verhoogde motorkap, oogt robuust en dynamisch; de daklijn en grote bodemvrijheid versterken deze indruk. Het zijaanzicht geeft blijk van uitgebalanceerde proporties en een tijdloos design gecombineerd met een dynamische en sportieve look. De achterkant toont een nieuwe interpretatie van ŠKODA’s typische C-vormige lichten. Een diffuser accentueert de genereuze bodemvrijheid en krachtige uitstraling.

“Met de ŠKODA KAMIQ hebben we onze succesvolle SUV-designtaal grondig uitgewerkt tot een auto die kracht en emotie uitstraalt, ondanks zijn compacte afmetingen. De KAMIQ is onmiddellijk herkenbaar als lid van de ŠKODA SUV-familie dankzij het brede, rechtopstaande radiatorrooster, de opvallende lijnen op de motorkap en de lichtblokken met kristallook. Nieuwe accenten zoals de dagrijlichten boven de koplampen bevestigen echter zijn onafhankelijke en unieke identiteit”, verklaarde Oliver Stefani, hoofddesigner bij ŠKODA.

De nieuwe ŠKODA SUV is het eerste model van het merk met gesplitste ledkoplampen met dagrijlichten die in de Full-ledversie als vier edelstenen oplichten boven de hoofdlichtblokken. 3D- en kristalachtige effecten en ledunits die ogen zoals glinsterende juwelen, dragen bij tot de verfijnde uitstraling. De Full-ledlichten krijgen ook mistlampen met statische bochtverlichting en – voor het eerst in een ŠKODA – dynamische richtingaanwijzers voor- en achteraan. De voorste richtingaanwijzers zijn opgedeeld in individuele leds. Als de bestuurder de richtingaanwijzers activeert, lichten ze op in een stapsgewijze beweging naar buiten toe.

Interieur: een goed zicht op de weg, ruimte en comfort op overschot

De KAMIQ is het tweede model van het Tsjechische merk met het nieuwe interieurconcept. Zijn interieur wordt gedomineerd door het vrijstaande scherm dat optimaal is opgesteld in het blikveld van de bestuurder en dat met zijn diameter van 9,2 duim een van de grootste displays in zijn segment is. Een karakterlijn trekt de lijnen op de motorkap door en vormt onder het scherm een ergonomische handsteun voor de aanraakbediening. De optionele Virtual Cockpit van 10,25 duim heeft ook een van de grootste schermen in het segment. Het hertekende dashboard trekt het sprekende koetswerkdesign door. De zijdelingse ventilatieroosters lopen door in de deuren en versterken zo visueel het gevoel van ruimte in de KAMIQ.

Het dashboard, met zijn uitgebreide nieuwe decoratieve elementen, en de bekleding van de voordeuren zijn gemaakt van kwalitatief hoogwaardig zacht schuim met een nieuwe specifieke textuur die aan kristalstructuren doet denken. Dit zal de stijl van het merk ŠKODA in de toekomst verder helpen vormgeven. De sfeerverlichting is verkrijgbaar in de drie kleuren wit, rood en koper en helpt om een aangenaam ruimtegevoel te creëren. Deze kleuren benadrukken de stiknaden in contrastkleur op de stoelbekleding. Als optie is een stoelbekleding in verfijnde Suedia-microvezel verkrijgbaar. De ŠKODA KAMIQ biedt bovendien een hogere zithouding dan de ŠKODA SCALA.

Het interieur van de nieuwe ŠKODA SUV maakt niet alleen indruk met zijn ruimte, maar ook met zijn comfortopties die doorgaans enkel in hogere voertuigsegmenten opduiken. Zo biedt hij een verwarmd stuurwiel en voorruitverwarming. De KAMIQ is ook verkrijgbaar met stoelverwarming, niet enkel voor de twee voorstoelen maar ook als optie voor de achterbank.

Koetswerk: ruim interieur ondanks compacte afmetingen

De nieuwe ŠKODA KAMIQ is 4.241 millimeter lang, 1.793 millimeter breed en 1.531 millimeter hoog. De wielbasis is 2.651 millimeter lang. Dat komt vooral de passagiers achterin ten goede, die 73 millimeter beenruimte genieten. De koffer heeft een inhoud van 400 liter en kan worden uitgebreid tot 1.395 liter door de achterbank neer te klappen. Als optie kan de rugleuning van de voorste passagiersstoel eveneens worden neergeklapt, waardoor voorwerpen tot 2.447 millimeter eenvoudig kunnen worden vervoerd.

Aandrijflijnen: vijf motoren en adaptief onderstel als optie

Al de motoren van de ŠKODA KAMIQ hebben directe injectie en drukvoeding. Remenergierecuperatie en stop-starttechnologie zijn standaard en de motoren voldoen aan de jongste Euro 6d TEMP-uitstootnorm. De instapmotor is een 1.0 TSI met 70 kW (95 pk). Uit zijn cilinderinhoud van 1,0 liter puurt deze driecilinder een maximumkoppel van 175 Nm. Hij wordt gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak.

De 1.0 TSI van 85 kW (115 pk) heeft standaard een handgeschakelde zesversnellingsbak maar kan als optie worden uitgerust met een DSG 7-versnellingsbak. Hij ontwikkelt een koppel van 200 Nm. De topmotor is de 1.5 TSI-viercilinder met een vermogen van 110 kW (150 pk) en een maximumkoppel van 250 Nm. Zijn Active Cylinder Technology (ACT of actieve cilinderuitschakeling) schakelt bij lage belasting automatisch twee cilinders uit om brandstof te besparen. Deze motor is ook verkrijgbaar met een DSG 7-versnellingsbak als alternatief voor de manuele zesversnellingsbak. Alle drie de benzinemotoren zijn uitgerust met een partikelfilter.

De 1.6 TDI-viercilinderdiesel van 85 kW (115 pk) ontwikkelt ook 250 Nm. Hij is standaard uitgerust met een SCR-katalysator met AdBlue-injectie en met een partikelfilter. Deze efficiënte dieselmotor wordt standaard gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak, terwijl een DSG 7-versnellingsbak als optie verkrijgbaar is.

De jongste versie van de 1.0 G-TEC is een bijzonder efficiënte en milieuvriendelijke manier om de nieuwe ŠKODA KAMIQ aan te drijven. Deze driecilindermotor heeft een vermogen van 66 kW (90 pk) en een maximumkoppel van 160 Nm. Hij is ontwikkeld om op aardgas (CNG) te lopen, waardoor hij minder CO2 en NOx uitstoot in vergelijking met conventionele brandstoffen. De kracht wordt overgebracht via een manuele zesversnellingsbak.

Met 37 millimeter meer bodemvrijheid dan de nieuwe compacte ŠKODA SCALA combineert het chassis van de ŠKODA KAMIQ de voordelen van een SUV met het levendige rijgedrag van een compacte auto. Sport Chassis Control maakt een nog dynamischer afstelling mogelijk. Deze optionele sportophanging is 10 millimeter lager en biedt naast de Normal-rijmodus nog een Sport-modus met een stuggere ijking voor de elektronisch geregelde schokdempers. De bestuurder kan de twee onderstelmodi configureren in het Driving Mode Select-menu, dat samen met het Sport Chassis Control wordt aangeboden. Driving Mode Select laat de keuze uit vier rijmodi: Normal, Sport, Eco en Individual. Als optie is een bodembeschermplaat verkrijgbaar voor wie ook graag eens naast het asfalt rijdt.

Veiligheid: ultramoderne rijhulpsystemen uit hogere segmenten

De ŠKODA KAMIQ biedt ultramoderne veiligheidssystemen; Front Assist en Lane Assist zijn al standaard beschikbaar. Front Assist, dat City Emergency Brake en Predictive Pedestrian Protection omvat, scant het gebied voor de auto tijdens het rijden in de stad en helpt zo ongevallen vermijden. Met behulp van een camera herkent Lane Assist de wegmarkering en zo helpt het systeem de bestuurder om de auto op zijn rijstrook te houden. Bij snelheden tot 210 km/u op de snelweg behoudt de optionele Adaptive Cruise Control (ACC) automatisch de door de bestuurder ingestelde snelheid of past hij de snelheid aan die van de voorliggers aan. Dat maakt de taak van de bestuurder eenvoudiger en bevordert de veiligheid. In combinatie met DSG kan dit systeem de ŠKODA KAMIQ zelfs tot stilstand afremmen en binnen de drie seconden weer vanzelf doen vertrekken. De optionele Driver Alert-vermoeidheidsdetectie geeft een waarschuwing zodra het systeem merkt dat de concentratie van de bestuurder begint af te nemen.

Het veiligheidsniveau kan nog verder worden verhoogd via aanvullende opties. Als de sensoren van de ŠKODA KAMIQ een nakende aanrijding detecteren, sluit het optionele proactieve Crew Protect Assist snel alle geopende ramen en zet het voorspanning op de voorste veiligheidsgordels. Tot negen airbags, met onder meer een knieairbag en zijdelingse airbags voor de achterstoelen, beschermen de passagiers bij een aanrijding. Na een ongeval voorkomt het Multi-Collision Brake-systeem dat de auto nog ongecontroleerd zou doorrollen.

Heel wat moderne rijhulpsystemen voorkomen ongevallen en garanderen een hoge graad van actieve veiligheid in de ŠKODA KAMIQ. Het optionele Side Assist kan voertuigen die willen inhalen of die zich in de dode hoek bevinden, detecteren tot 70 meter ver en ondersteunt de bestuurder zo actief op snel- en autowegen. Het gebruikt daarvoor twee radarsystemen achterin en waarschuwt de bestuurder met lichtsignalen in de binnenste rand van de buitenspiegel, waar de bestuurder ze instinctief zal opmerken. Rear Traffic Alert, een hoofdfunctie van Side Assist, waarschuwt de bestuurder bij het achteruitrijden voor bewegende objecten achter de auto.

De optionele achteruitrijcamera en Park Assist, dat de ŠKODA KAMIQ automatisch in en uit parallelle en dwarse parkeerplekken manoeuvreert, ondersteunen de bestuurder bij het parkeren. Het geïntegreerde Manoeuvre Assist remt de stads-SUV automatisch af indien de sensoren tijdens het parkeren een obstakel voor of achter de auto detecteren. Auto Light Assist is ook als optie verkrijgbaar. Deze functie gebruikt een camera om tegen- of voorliggers te detecteren en richt dan automatisch de grootlichten lager.

Connectiviteit: altijd online dankzij e-sim

Er zijn drie infotainmentsystemen verkrijgbaar in de ŠKODA KAMIQ. De topversie Amundsen heeft een vrijstaand aanraakscherm van 9,2 duim dat hoog in het blikveld van de bestuurder staat. Dit scherm is een van de grootste in het segment. Hetzelfde geldt voor het 10,25 duim grote Virtual Cockpit-scherm van de KAMIQ, dat keuze biedt uit vijf verschillende lay-outs: Classic, Basic, Modern, Sport en Extended. Zelfs het Bolero-infotainmentsysteem heeft een scherm van 8 duim, en het basissysteem Swing heeft een 6,5-duimscherm en vier luidsprekers voorin. Bolero en Amundsen hebben er acht, het optionele ŠKODA Sound System van 405 watt heeft tien luidsprekers.

“De ŠKODA KAMIQ is uitgerust met de nieuwste generatie van onze infotainmentsystemen. Die is altijd online en de infotainmentapps bieden de meest recente ŠKODA Connect-online diensten aan. Daarom is dit de perfecte auto voor de jonge, online gerichte doelgroep voor stads-SUV’s”, aldus Christian Strube, directielid voor technische ontwikkeling bij ŠKODA AUTO.

De permanente internetverbinding geeft de KAMIQ toegang tot eCall, dat bij een ongeval informatie zoals de locatie en de status van de auto doorgeeft, en Proactive Service, dat contact houdt met de garage om onderhoudsafspraken te boeken.

De hoge graad van connectiviteit maakt het ook mogelijk om vanop afstand toegang te krijgen tot de auto via de app of het webportaal ŠKODA Connect. Met dit systeem kunnen eigenaars hun auto ver- of ontgrendelen en controleren of alle ramen gesloten zijn, allemaal vanop afstand. Verder kunnen klanten ook vanaf een andere locatie, bijvoorbeeld hun eigen comfortabele woonkamer, gemakkelijk opvragen hoeveel brandstof er nog in de tank zit. Ook andere voertuiggegevens, zoals de kilometerstand of de rijsnelheden, kunnen worden opgevraagd.

In de shop die kan worden geïnstalleerd op het Amundsen-infotainmentssysteem, zijn infotainmentapps verkrijgbaar die toegang geven tot nog meer diensten in de auto. Via de News-app, bijvoorbeeld, kunnen KAMIQ-bestuurders zich inschrijven op nieuwsbrieven. De Weather-app dekt heel Europa. Online Traffic Information geeft preciezere inschattingen rond reistijden, en files en alternatieve routes worden live bijgewerkt. Via online data wordt ook informatie weergegeven over beschikbare parkeerplaatsen en brandstofprijzen en er is een stembediening die hele zinnen en dialecten kan begrijpen dankzij het gebruik van de ŠKODA-server.

In de shop kunnen klanten extra datapakketten aankopen, zodat passagiers bijvoorbeeld via een wifihotspot een bepaald surfvolume krijgen. Extra kosten of omwegen naar de concessiehouder worden vermeden aangezien de kaarten van het navigatiesysteem automatisch worden bijgewerkt.

Simply Clever: nieuwe concepten voor ŠKODA’s stads-SUV

In zijn geheel biedt de ŠKODA KAMIQ meer dan twintig Simply Clever-features. De KAMIQ is de eerste auto in zijn segment met slimme deurrandbeschermers die automatisch uitklappen wanneer de deur wordt geopend. Dit systeem voorkomt schade aan zowel de KAMIQ als de auto’s ernaast, vooral in krappe parkeerplaatsen in de stad. De optionele elektrische kofferklep is nog zo’n comfortelement, bijvoorbeeld voor de wekelijkse trip naar de supermarkt. De kofferklep laat zich openen of sluiten met een eenvoudige druk op de knop, en dankzij de geïntegreerde tiptoetsfuncties kan de geopende klep ook worden gesloten door er zachtjes aan te trekken. Vanaf het uitrustingsniveau Ambition is in de zijkant van de koffer een uitneembare ledzaklamp ingewerkt. Ook de knop voor het elektrisch ontgrendelen van de inklapbare trekhaak zit in de koffer.

Share.

About Author

Leave A Reply

*