dinsdag, december 18

SUV’s uit Opel X-familie: speerpunt Euro 6d-TEMP-initiatief

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +
  • Crossland X, Grandland X en Mokka X voldoen reeds aan toekomstige emissienorm
  • Crossland X en Grandland X: nieuwe benzine- en dieselmotoren met directe injectie
  • Mokka X: turbogeladen benzine- en dieselmotoren voor het hele gamma

In de automobielindustrie geeft Opel de toon aan voor de implementatie van Euro 6d‑TEMP, die ook rekening houdt met emissies gemeten op de openbare weg (RDE, Real Driving Emissions). Het merk heeft 85 nieuw ontworpen motoren geïntroduceerd die nu reeds voldoen aan de toekomstige Europese emissienorm. Op het voorplan van dit initiatief staat de Opel X-familie van SUV’s met de Crossland X, Grandland X en Mokka X.

Met de overgang naar Euro 6d-TEMP breidt het motoraanbod van de compacte SUV’s Crossland X en zijn grotere broer Grandland X uit met een nieuwe generatie van 1.5 diesels. Zowel de cilinderkop als het carter zijn gemaakt van lichtgewicht aluminium, terwijl de vier kleppen per cilinder door dubbele bovenliggende nokkenassen worden aangedreven.

In de Crossland X is de versie met 75 kW/102 pk van de turbogeladen viercilindermotoren met Start/Stop verkrijgbaar. In combinatie met de handgeschakelde zesversnellingsbak bedraagt het brandstofverbruik[1] in de stad 4,7 l/100 km, buiten de stad 3,5 l/100 km en gecombineerd 4,0 l/100 km met 105 g/km CO2. Het maximumkoppel van 250 Nm wordt al geleverd bij 1.750 t/min.

De compacte SUV Grandland X is uitgerust met de 96 kW/130 pk-variant van de 1.5 diesel, met Start/Stop en een VGT-turbolader (variabele-geometrieturbineschoepen). Met de handgeschakelde zesversnellingsbak bedraagt het brandstofverbruik[1] in de stad 4,7-4,7 l/100 km, buiten de stad 3,9-3,8 l/100 km en gecombineerd 4,2-4,1 l/100 km met 110-108 g/km CO2. Het maximumkoppel van 300 Nm wordt al geleverd bij slechts 1.750 t/min.

De Grandland X 1.5D is ook verkrijgbaar met een geavanceerde automatische achtversnellingsbak, die niet enkel naadloos schakelt, maar ook brandstof en uitstoot beperkt[1] (in de stad 4,5-4,4 l/100 km, buiten de stad 4,0-3,9 l/100 km en gecombineerd 4,2-4,1 l/100 km met 109-108 g/km CO2).

Voor een optimale nabehandeling van de uitlaatgassen van de 1.5 diesel is het emissie­reductiesysteem – dat bestaat uit een passieve oxidatiekatalysator/NOx-adsorbeerder, AdBleu-injectie, SCR-katalysator (selectieve katalytische reductie) en dieselroetfilter (DPF) – samengebracht in één compacte unit, zo dicht mogelijk bij de motor. De NOx-adsorbeerder werkt als een koude startkatalysator die de stikstofoxide-emissies laag houdt voordat de SCR ingrijpt bij hogere bedrijfstemperaturen.

Dankzij de nieuwe 1,5-liter motor en de bestaande 2.0 diesel met 130 kW/177 pk (brandstofverbruik[1]: in de stad 5,3-5,3 l/100 km, buiten de stad 4,6-4,5 l/100 km, gecombineerd 4,9-4,8 l/100 km en 128-126 g/km CO2), die uitgerust is met hetzelfde emissiereductiesysteem als de 1.5-motor, hebben Grandland X-klanten nu de keuze uit twee krachtige maar  zeer zuinige dieselmotoren.

De instapversie van de Grandland X heeft de 1,2-liter Direct Injection Turbo PureTech-benzinemotor met 96 kW/130 pk aan boord. Deze driecilindermotor sleepte vier keer op rij de award International Engine of the Year in de wacht, is uitgerust met een benzine­roetfilter (GPF) en is verkrijgbaar met een manuele zesversnellingsbak of een automatische achtversnellingsbak. Deze uitdager in het SUV-segment haalt topsnelheden van 188 km/u en trekt op van 0 tot 100 km/u in 10,1 seconden (brandstofverbruik manuele versnellingsbak[1]: 6,1 l/100 km in de stad, 4,9-4,8 l/100 km buiten de stad, 5,3-5,2 l/100 km en 121-120 g/km CO2 gecombineerd; brandstofverbruik automatische versnellingsbak[1]: 6,1-6,0 l/100 km in de stad, 4,9-4,8 l/100 km buiten de stad, 5,3-5,2 l/100 km en 121‑119 g/km CO2 gecombineerd).

Mokka X: turbomotoraanbod start met 1.4 Turbo met 120 pk

Voor de Mokka X betekent de overgang naar Euro 6d-TEMP een nieuwe, sterkere instapbenzinemotor, waardoor deze bestseller-SUV uit het B-segment nu uitsluitend door turbogeladen motoren wordt aangedreven. De 1.4 Turbo met 88 kW/120 pk en Start/Stop (brandstofverbruik[1] in de stad 8,1-8,0 l/100 km, buiten de stad 5,7-5,5 l/100 km, gecombineerd 6,6-6,4 l/100 km, 151-148 g/km CO2) drijft de voorwielen aan met een handgeschakelde zesversnellingsbak en vervangt daarmee zijn voorganger van 1,6 liter met 85 kW/115 pk en natuurlijke aanzuiging.

Opels Euro 6d-TEMP-lancering maakt deel uit van het engagement van het merk om marktleider te worden in het verminderen van voertuiguitstoot. De volgende haltes in deze reis zijn de introductie van vier elektrische modellen tegen 2020, waaronder de Corsa van de nieuwe generatie, die ook als volledig elektrische auto beschikbaar zal zijn, en de Grandland X plug-inhybride. Tegen 2024 gaat Opel een elektrische versie van al zijn personenwagens aanbieden – als hybride of elektrische auto op batterij – naast de modellen die worden aangedreven door interne verbrandingsmotoren, en wordt het merk dus volledig elektrisch voor personenwagens.

WLTP-rijcyclus: meer realistische gegevens over brandstofverbruik

Opels Euro 6d-TEMP-initiatief valt samen met de introductie van de Worldwide Harmonized Light Vehicle-testprocedure (WLTP) voor het meten van het brandstofverbruik en de uitstoot, die vanaf september dit jaar verplicht wordt voor alle nieuwe geregistreerde voertuigen.

WLTP is, net als de New European Driving Cycle (NEDC), een laboratoriumtest, maar terwijl de huidige NEDC-norm stedelijke-, buitenstedelijke en gecombineerde verbruiks­waarden bepaalt op basis van een theoretisch rijprofiel, gebruikt de WLTP “echte” rijprofielen afkomstig van een wereldwijd statistisch onderzoek. De WLTP-rijcyclus bestaat uit vier delen met verschillende gemiddelde snelheden: laag, gemiddeld, hoog en extra hoog. Elk deel omvat verschillende rij-, stop-, versnellings- en remfasen die de dagelijkse rijomstandigheden realistischer weerspiegelen.

Elke combinatie van motor en versnellingsbak voor een specifiek voertuigtype wordt getest met zowel de zuinigste als de meest verbruikende voertuiguitrusting. De verkregen gegevens zijn wereldwijd met elkaar te vergelijken, terwijl de NEDC-waarden enkel voor Europa gelden.

Real Driving Emissions: zowel metingen op de weg als in het laboratorium

Bij de start van de overgang naar WLTP in september 2017, werd de Euro 6c-emissienorm de wettelijke vereiste voor de typegoedkeuring van nieuwe voertuigtypes. Voertuigtypes die aan de norm voldoen door te slagen voor de RDE-test (Real Driving Emissions), zijn conform Euro 6d-TEMP. RDE is een aanvulling op WLTP en meet de schadelijke stoffen die auto’s uitstoten tijdens het rijden op de openbare weg.

Euro 6c wordt in september van dit jaar een wettelijke vereiste voor alle nieuwe voertuigregistraties. Euro 6d-TEMP wordt vervolgens verplicht vanaf september 2019.

Euro 6d-TEMP heeft een NOx-conformiteitsfactor van 2,1. Dit is de maximale foutenmarge waarmee auto’s de NOx-limiet in het echte verkeer mogen overschrijden, gemeten in de RDE-test. Euro 6d-TEMP zal worden vervangen door Euro 6d met een NOx-conformiteitsfactor van 1 (plus een foutenmarge van 0,5), in januari 2020 voor nieuwe typegoedkeuringen en vanaf januari 2021 voor nieuwe voertuigregistraties.


[1]WLTP-metingen omgezet naar NEDC-waarden voor vergelijkingsdoeleinden.

Share.

About Author

Leave A Reply

*