woensdag, oktober 16

Tot 19 procent minder CO2-uitstoot: Meest efficiënte Astra ooit

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +
  • Motoren van de nieuwe generatie: voor een minimaal verbruik en lage uitstoot
  • Nieuwe emissienorm: alle aandrijfsystemen voldoen nu al aan de toekomstige Euro 6d-norm
  • Nieuwe maatstaf: topaerodynamica voor de laagste luchtweerstand
  • Nieuwe toptransmissie: efficiënte negenversnellingsbak voor vijfdeurs en Sports Tourer
  • Nieuw sportchassis: directe besturing, herziene schokdempers, Watts-link
  • Nieuwe toptechnologieën: geoptimaliseerde camera vooraan en digitale instrumenten
  • Nieuw comfort: verwarmde voorruit, verbeterd infotainment, draadloos opladen
  • Bewezen troeven: Intellilux LED®-matrixlichten en ergonomische AGR-zetels

    Der neue Opel Astra

Dankzij de uitstekende aerodynamica en de zeer efficiënte nieuwe motoren en transmissies voert de Opel Astra van de nieuwe generatie een nieuwe maatstaf in op het vlak van efficiëntie en lage uitstoot. Vergeleken met het vorige model is de CO2-uitstoot tot 19 procent lager, waarmee de Astra tot de top behoort binnen de compacte klasse. De huidige Astra luidde al een nieuw tijdperk in bij de première en werd verkozen tot ‘Europese auto van het jaar 2016’. Met zijn lichtgewicht ontwerp (200 kg lichter dan de voorganger) en toptechnologieën uit hogere klassen voert de Astra nieuwe maatstaven in. Opel blijft deze strategie voortzetten met ultramoderne nieuwe generaties zeer efficiënte en lichtgewicht benzine- en dieselmotoren. De 1.2-1.5-liter driecilindermotoren produceren 77kW (105 pk) tot 107kW (145 pk), waardoor zowel de vijfdeurs Astra als de Sports Tourer echte toppers zijn op het vlak van brandstofverbruik en CO2-uitstoot (NEDC1-brandstofverbruik: in de stad 6,1-4,5 l/100 km, buiten de stad 4,0-3,1 l/100 km, gecombineerd 4,8-3,6 l/100 km, 115-96 g/km CO2; WLTP2 gecombineerd: 5,9-4,4 l/100 km; 139-117 g/km CO2; voorlopige cijfers). De in tegengestelde richting draaiende balansas in het blok van de driecilindermotoren beperkt de trillingen. De basismotoren hebben standaard een handgeschakelde zesversnellingsbak. Een soepel schakelende automatische negenversnellingsbak is optioneel.

De nauwgezette ontwikkeling in de windtunnel leverde ook een belangrijke bijdrage aan de vermindering van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. Hierdoor is de nieuwe Astra een van de meest aerodynamische compacte auto’s op de markt.

Met 0,25 Cd behoort de Sports Tourer tot de stationwagens met de laagste luchtweerstandscoëfficiënt ter wereld, terwijl de vijfdeurs Astra de hatchbackklasse aanvoert met 0,26 Cd.

Deze topwaarden op het vlak van aerodynamica werden bereikt door tal van ingrepen, zoals een motordeksel, deflecterende achterasveerarmen en een integrale shutter. Het bovenste en onderste gedeelte van het nieuwe radiatorrooster van de Astra gaan automatisch en onafhankelijk van elkaar open en dicht, waardoor de frontale luchtstroom verder wordt verbeterd. De onderpanelen werden geoptimaliseerd en zorgen voor een lagere weerstandscoëfficiënt door het verminderen van de turbulentie.

Het dynamische chassis van de Astra werd verder ontwikkeld. De nieuwe schokdempers bieden meer comfort. Het optionele sportchassis is voorzien van stijvere dempers, een directere besturing en een Watts-link op de achteras.

“Bij de ontwikkeling van de nieuwe Astra hebben we ons gericht op het verminderen van het brandstofverbruik en de emissies”, aldus Christian Müller, Managing Director Engineering. “Dankzij de uitstekende aerodynamica en de nieuwe generatie motoren en transmissies hebben we de CO2-uitstoot met 19% verminderd. Dat is een enorm voordeel voor onze klanten, die ook profiteren van lagere bedrijfskosten. Dit alles maakt de nieuwe Astra toonaangevend in zijn klasse.”

Dankzij de modernste technologieën voor emissiereductie, zoals Gasoline Particulate Filter (GPF) voor benzinemotoren en Selective Catalytic Reduction (SCR) voor diesels, voldoen alle nieuwe aandrijvingen van de Astra al aan de Euro 6d-norm. Deze strenge emissienorm wordt in 2021 van kracht voor alle nieuwe registraties. De volledig uit aluminium gemaakte diesel- en benzinemotoren zijn standaard uitgerust met de brandstofbesparende stop/start-technologie.

Maar de nieuwe Opel Astra, die al binnen enkele weken kan worden besteld, heeft meer te bieden dan voorbeeldige aerodynamica en motortechnologie. Hij is ook uitgerust met tal van andere toptechnologieën, van de nieuwe voor- en achteruitkijkcamera tot de digitale snelheidsmeter en het geavanceerde infotainmentsysteem. Er is ook een E-Call-noodoproepsysteem aan boord. Optioneel is een draadloze lader voor smartphones in de middenconsole verkrijgbaar.

De nieuwe voorkant van de Astra maakt indruk met een rooster in 3D-look. Het optionele hoogwaardige Bose-geluidssysteem verandert het interieur in een concertzaal, en met het optionele High Gloss Black Pack is de Astra een ware blikvanger.

Kampioen op het vlak van efficiëntie: tot 19 procent lagere CO2-uitstoot

De nieuwe benzine- en dieselmotoren met turbocompressor, die even zuinig als levendig zijn, zijn in de eerste plaats verantwoordelijk voor de voorbeeldige efficiëntie. De lage waarden qua verbruik en CO2-uitstoot zijn ook te danken aan de moderne handgeschakelde zesversnellingsbakken, de zeventraps continu variabele transmissie (CVT) en – voor het eerst bij Opel – een nieuwe automatische negenversnellingsbak.

De compacte driecilinder benzinemotoren met turbocompressie zijn verkrijgbaar met een cilinderinhoud van 1.2 en 1.4 liter. Met een vermogen van 81 kW (110 pk) tot 107 kW (145 pk) en een maximumkoppel van 195 tot 236 Nm bereiken ze een uitstekende balans tussen prestaties en efficiëntie (NEDC1-brandstofverbruik: in de stad 6,1-5,4 l/100 km, buiten de stad 4,0-3,8 l/100 km, gecombineerd 4,8-4,4 l/100 km, 110-101 g/km CO2; WLTP2 gecombineerd: 5,9-5,2 l/100 km, 136-120 g/km CO2; voorlopige cijfers). De Astra 1.2 is uitgerust met een soepel schakelende handgeschakelde zesversnellingsbak, terwijl de Astra 1.4 uitsluitend leverbaar is met een nieuwe zeventraps continu variabele transmissie (CVT). Met de CVT kunnen Astra-bestuurders genieten van het gemak van automatisch schakelen of zelf schakelen via de versnellingspook.

De integratie van het watergekoelde uitlaatspruitstuk in de cilinderkop draagt bij aan een snelle opwarming van de motor, wat een lagere uitstoot oplevert na een koude start.

Benzinemotoren 1.2 1.2 1.2 1.4
Vermogen (kW/pk) @ tpm 81/110 @ 4.500 96/130 @ 5.500 107/145 bij 5.500 107/145 bij 5.500
Koppel (Nm @ tpm) 195 @ 2.000-3.500 225 @ 2.000-3.500 225 @ 2.000-3.500 236 @ 1.500-3.500
Uitstoot Euro 6d Euro 6d Euro 6d Euro 6d
Versnellingsbak Manuele 6-versnellingsbak Manuele 6-versnellingsbak Manuele 6-versnellingsbak 7-traps CVT
Voorlopig NEDC1-brandstofverbruik (l/100 km)
  • In de stad
  • Buiten de stad
  • Gecombineerd
  • CO2 g/km
5,6-5,4

4,0-3,8

4,6-4,4

105-101

6,1

4,0

4,8-4,7

110

Voorlopig WLTP2-brandstofverbruik gecombineerd
  • l/100 km
  • CO2 g/km
5,5-5,2

127-120

5,9-5,7

136-132

 

Vergeleken met het vorige model zijn het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van de verschillende versies van de Astra gedaald, respectievelijk met meer dan vijf procent voor de 81 kW (110 pk), ongeveer 19 procent voor de 96 kW (130 pk) en meer dan 15 procent voor de 107 kW (145 pk).

Kenmerkend voor Opel is de uitstekende respons van het gaspedaal bij de benzinemotoren: bij 1.500 tpm is al 90 procent van het maximumkoppel beschikbaar binnen 1,5 seconde na het indrukken van het gaspedaal.

Hoge efficiëntie: minder dan 100 g/km CO2-uitstoot voor de nieuwe Astra-turbodiesel.

De 1.5-liter driecilinderdieselmotoren van de Astra leveren 77 kW (105 pk) en 90 kW (122 pk) en 260 tot 300 Nm koppel (NEDC1-brandstofverbruik: in de stad 5,5-4,5 l/100 km, buiten de stad 3,7-3,1 l/100 km, gecombineerd 4,3-3,6 l/100 km, 115-96 g/km CO2; WLTP2 gecombineerd: 5,3-4-4 l/100 km, 139-117 g/km CO2; voorlopige cijfers). Het common-rail injectiesysteem werkt met een druk tot 2000 bar.

Dieselmotoren 1.5D 1.5D 1.5D
Vermogen (kW/pk) @ tpm 77/105 @ 3.250 90/122 @ 3.500 90/122 @ 3.500
Koppel (Nm @ tpm) 260 @ 1.500-2.500 300 @ 1.750-2.500 285 @ 1.500-2.750
Uitstoot Euro 6d Euro 6d Euro 6d
Versnellingsbak Manuele 6-versnellingsbak Manuele 6-versnellingsbak Automatische 9-versnellingsbak
Voorlopig NEDC1-brandstofverbruik (l/100 km)
  • In de stad
  • Buiten de stad
  • Gecombineerd
  • CO2 g/km
4,6-4,5

3,1

3,6

96

5,5-5,3

3,7-3,5

4,3-4,2

115-110

Voorlopig WLTP2-brandstofverbruik gecombineerd
  • l/100 km
  • CO2 g/km
4,7-4,4

124-117

5,3-4,9

139-130

 

Vergeleken met het vorige model zijn het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van de 77kW (105pk) en 90kW (122pk) Astra-dieselmotoren met respectievelijk 17 procent en ongeveer 10 procent gedaald.

Behalve met de precieze, handgeschakelde zesversnellingsbak is de krachtigste diesel optioneel ook verkrijgbaar met de naadloos schakelende nieuwe automatische negenversnellingsbak, die bij Opel zijn debuut maakt in de Astra.

De dieselmotoren zijn voorzien van een elektrisch aangedreven turbolader met variabele-geometrie-turbineschoepen (VGT) en – zoals bij de benzinemotoren – een balansas in het blok voor extra verfijning. Ook hier is het uitlaatspruitstuk geïntegreerd in de cilinderkop.

Met het oog op een optimale nabehandeling van de uitlaatgassen is de Astra 1.5 diesel uitgerust met een emissiereductiesysteem bestaande uit een passieve oxidatiekatalysator, AdBlue-injectie, SCR-katalysator en dieselroetfilter.

Der neue Opel Astra

Volledig digitaal: nieuwe voor- en achteruitkijkcamera, digitale snelheidsmeter

De Opel Astra biedt nu al een pakket van geavanceerde technologieën en hulpsystemen dat ongeëvenaard is in deze voertuigklasse, met voorop de slimme, verblindingsvrije IntelliLux LED®-matrixverlichting. Het ruime aanbod omvat ook rijhulpsystemen zoals adaptieve cruisecontrol, volgafstandindicator, vooraanrijdingsassistent met automatische noodstop, verkeersbordherkenning en rijstrookassistent, om er maar enkele te noemen. Ook zijn er AGR-gecertificeerde (Aktion Gesünder Rücken e.V.) ergonomische zetels met ventilatie en massagefunctie. De Astra is ook sterk gedigitaliseerd met een nieuwe optionele hightech vooruitkijkcamera en een achteruitkijkcamera.

De nieuwe vooruitkijkcamera is kleiner, maar krachtiger dan voorheen dankzij een snellere processor. De camera herkent nu niet alleen voertuigen, maar ook voetgangers – een belangrijke veiligheidsbonus. Bovendien is de verkeersbordherkenning dankzij de camera met hoge resolutie nu in staat om nog meer verkeersborden te verwerken en als symbolen op het display weer te geven. Ook de digitale achteruitkijkcamera, beschikbaar in combinatie met het nieuwe Multimedia Navi Pro-infotainmentsysteem, is krachtiger. Het zicht op het verkeer achter het voertuig op de monitor is duidelijker en nauwkeuriger, terwijl contrasten beter zichtbaar zijn in het donker.

Astra-bestuurders profiteren van topconnectiviteit met Multimedia Radio, Multimedia Navi en Multimedia Navi Pro, die compatibel zijn met Apple CarPlay en Android Auto. Deze systemen behoren tot de nieuwste infotainmentgeneratie: slimmer, sneller en intuïtiever. Het hoogwaardige Multimedia Navi Pro-systeem heeft, net zoals in het Opel Insignia-vlaggenschip, een 8-inch kleurenaanraakscherm en kan ook met de stem worden bediend. Dankzij de geconnecteerde navigatiediensten met realtime verkeersinformatie en online kaartupdates verloopt de reis nog meer ontspannen. Het navigatiedisplay zelf heeft nieuw ontworpen symbolen en een frissere, modernere look. Hetzelfde geldt voor het instrumentenpaneel: zo hebben de bestuurders van de nieuwe Opel Astra als eerste een digitale snelheidsmeter.

Der neue Opel Astra

Optioneel is de E-Call-noodoproepfunctie beschikbaar. Indien nodig is hulp binnen enkele seconden beschikbaar door een druk op de rode knop. Wanneer de gordelspanners of airbags worden geactiveerd, wordt automatisch een noodoproep gedaan.

Rijplezier: draadloos opladen en Bose-geluidssysteem

Comfort is een topprioriteit in de nieuwe Astra. Praktisch voor onderweg: compatibele smartphones kunnen nu ook inductief worden opgeladen via draadloos opladen. De smartphone wordt gewoon in een opening in de middenconsole geplaatst; een lege batterij behoort tot het verleden.

Met de optionele hoogwaardige Bose-geluidsinstallatie verandert de nieuwe Astra in een concertzaal. In totaal zeven luidsprekers, waaronder een RichBass subwoofer onder de kofferbak, zorgen voor een optimale luisterervaring. Bestuurder en passagiers worden omgeven door een rijk geluid, ongeacht waar ze zich in het voertuig bevinden. Bovendien kunnen er via de digitale versterker tot acht verschillende geluidsprofielen worden opgeslagen, afhankelijk van de smaak en voorkeur van de muziekliefhebber.

Tot slot introduceert de nieuwe Astra nog een comfortfunctie die het rijden in het koude seizoen aangenamer en veiliger maakt: de verwarmde voorruit. Fijne, bijna onzichtbare draden in de voorruit zorgen ervoor dat Astra-bestuurders op ijzige dagen snel een goed zicht hebben op de weg en dat de voorruit niet meer beslaat.

 [1] Het opgegeven brandstofverbruik en de vermelde CO2-uitstootwaarden werden bepaald volgens de nieuwe WLTP-testprocedure (World Harmonised Light Vehicle) (Verordening EU 2017/948), en de relevante waarden werden opnieuw omgezet naar NEDC om te kunnen vergelijken met andere voertuigen. Neem contact op met uw dealer voor de meest recente informatie. De waarden houden geen rekening met in het bijzonder gebruiks- en rijomstandigheden, uitrusting of opties en kunnen variëren afhankelijk van de maat van de banden. 
[2] Het opgegeven brandstofverbruik en de vermelde CO2-uitstootwaarden voldoen aan de WLTP-homologatie (verordening EU 2017/948). Sinds 1 september 2018 wordt het type van nieuwe voertuigen goedgekeurd volgens de WLTP-testprocedure (World Harmonised Light Vehicle). Dit is een nieuwe en realistischere testprocedure voor het meten van brandstofverbruik en CO2-uitstootwaarden. De WLTP vervangt volledig de New European Drive Cycle (NEDC), de testprocedure die vroeger werd gebruikt. Omwille van realistischere testomstandigheden zijn het brandstofverbruik en de CO2-uitstootwaarden in vele gevallen hoger ten opzichte van de waarden die onder NEDC werden gemeten. Het brandstofverbruik en de CO2-uitstootwaarden kunnen variëren afhankelijk van specifieke uitrusting, opties en de maat van de banden.
Share.

About Author

Leave A Reply

*