woensdag, oktober 16

Art by Tattooists, Beyond Flash – een indrukwekend overzicht van kunst gemaakt door tatoeëerders.

Art Book Review (DVE 2010)

Zeker niet het eerste boek over tatoeages maar wel een van de weinige die zich focussen op de kunst gemaakt door tatoeëerders.

Kunst die alhoewel ze bedoeld is om op de huid te zetten ook best een plek verdiend in galeries als expositie.

Guy Aitchinson, Daniel Albrigo, Regino Gonzales, Jondix, Matt Hunt, Angelique Houtkamp (de enige Nederlandse artiest in het gezelschap) zijn slechts enkele namen van tattoo kunstenaars wiens werk in dit boek te zien is.

Het doel van het boek is om duidelijk te maken dat het onderscheid tussen tattoo kunst en wat men verstaat onder ‘echte’ kunst niet meer gemaakt kan worden. Veel tatoeëerders schilderen en tekenen op het zelfde niveau als andere kunstenaars. Het gaat hier ook niet om tattoo flash maar om schilderijen en tekeningen die de betreffende artiesten buiten hun tattoo werk om maken. Veel van hen richten zich vooral op aquarel omdat de techniek nogal overeenkomt met het tatoeëren. Sommigen gebruiken afbeeldingen die ook in hun tattoos terugkomen, bij anderen is de relatie tussen hun tattoo kunst en schilder- en tekenwerk veel minder zichtbaar. In het geval van een groot kunstenaar en tatoeëerder als Guy Aitchinson is het zelfs zo dat klanten datgene wat hij schildert direct op de huid willen. Hij maakt dan ook geen onderscheid tussen wat hij tatoeëert of schildert. Elke tatoeëerder krijgt één pagina tekst en 3 tot 5 pagina’s aan afbeeldingen. Samengevat is het een mooie verzameling aan kunstwerken die soms duidelijk inspiratie vinden in het beroep van de kunstenaar maar soms helemaal niets met tattoo’s lijken te maken hebben. In elk gaval een prachtige verzameling originele kunstwerken heel leuk om naar te kijken en uitgebreid begeleid van informatie.

ART BY TATTOOISTS BEYOUND FLASH – Paperback – 200 illustrations – 128 pages –

220 x 220 mm – ISBN 978 1 85669 631 9 – 12.95 £