donderdag, november 14

BOEK REVIEW: Hoe muziek werkt (Xander Uitgeverij)

9789401602808_VRKHoe muziek werkt is David Byrnes ode aan muziek. Een verslag van een leven in de muziekwereld en een uitleg van hoe en waarom muziek werkt, verteld door een talentvol muzikant. Het is een deels autobiografisch, alomvattend werk dat een schat aan feiten over muziek, muziekvormen en -beleving biedt. Byrne is muzikant, maar ontpopt zich in dit standaardwerk tot historicus, antropoloog en sociaal wetenschapper. Hij gebruikt zijn eigen ervaringen en spreekt met vele kenners en deskundigen. Byrne reist naar de Staatsopera van Wenen en naar Afrikaanse dorpen. Met concrete voorbeelden laat hij zien dat muziek niet alleen in studios ontstaat, maar meer nog een logisch en prachtig gevolg is van ons bestaan en onze culturele omstandigheden. Laat je door Byrne meenemen op een onweerstaanbaar avontuur waarbij hij met knappe en bezielde argumenten vertelt over de bevrijdende en stimulerende kracht van muziek. `Hoe muziek werkt is afwisselend innemend, wereldvreemd, speels, licht autistisch, broodnuchter, laidback, informatief, aangenaam dilettantisch. Het is tijd dat Byrne de erkenning krijgt die hij verdient Joost ZwagermanHMW_photo

De autuer is zeker niet de eerste de beste: de ex-Talking Heads-voorman David Byrne kan je probleemloos een kenner noemen.

Talking Heads was een dynamische band en ze maakten muziek die kon bezielen. Hun muziek trok zich nichts aan van muziekrichtingen en ze gingen steeds hun eigen weg. Bands als Coldplay spreken openlijk hun waardering uit voor Byrne en de zijnen.

Aan de basis van het boek lag een reeks van losse artikelen die Byrne in de loop der tijd her en der publiceerde. Die zijn nu uiteraard serieus bewerkt.

De essentie van dit boek is uiteraard ook Byrne’s eigen carrière in de muziek. Deze carrière begon met een live band in de New Yorkse punkclub CBGB. Later brak Byrne internationaal door met de groep Talking Heads. En hij ging sindsdien samenwerkingen aan met muzikanten en groepen uit alle mogelijke landen en muziekstijlen.

Dit boek is voor mij een van de moeilijkste titels die ik ooit moest bespreken… Het is een visie van één man op muziek, maar zelfs voor de leken is het duidelijk dat dit een toonaangevende visie is! Feit is dat elke muziekliefhebber dit boek zou moeten bezitten, maar elke (beginnende) band, tooningenieur, enz zal hier een opmerkelijke schat aan informatie in terug kunnen vinden!

copy ZALUPrint