zondag, november 17

Boekenbeurs 2016 sluit af met 150.000 bezoekers

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

boekenbeurs-logoDe 80ste Boekenbeurs sluit vandaag af met 150.000 bezoekers. In de geest van de campagne Boek tijd voor een boek, stemt het hoopvol dat zoveel bezoekers tijd maakten voor een boek.

CENTRAAL THEMA: FEESTelijk tijd voor een boek

In de Spiegeltent die voor deze editie werd opgetrokken, vonden 35 events plaats. Er traden tal van theatermakers, auteurs en muzikanten op voor een publiek van in totaal 2400 mensen. De grootste publiekstrekker was hier Dirk De Wachter.

Tijdens 50 workshops in het Ateljee creëerden 1100 professionele boekenmakers, kinderen en volwassen bezoekers hun eigen kunstwerken. Toppers waren de Strip Battle en de Dahl dag.

De 4 Live Lezershows met Dimitri Leue als Boek-King vielen net als vorig jaar zeer in de smaak bij groot en klein.

Het bonnenboekje werd uitgedeeld aan 75.000 bezoekers. Dit nieuwe initiatief werd enthousiast onthaald door standhouders en bezoekers.

AUTEURSPODIUM

Op het Auteurspodium waren ongeveer 300 optredens en lezingen ingepland, dat zijn er 50 meer dan vorig jaar. Dit was mogelijk door het inzetten van de Spiegeltent. De vier auteurspodia en de Spiegeltent samen lokten bijna 15.000 bezoekers. Dat is 1 op 10 bezoekers van de Boekenbeurs.

SIGNEERSESSIES

Met meer dan een 2000 signeersessies bewees de Boekenbeurs dat het contact tussen auteur en lezer het grootste aantrekkingspunt van de Boekenbeurs blijft. Mensen wachtten geduldig voor een handtekening van o.a. Toni Coppers, Pascale Naessens, Ish Ait Hamou, K3, Marc de Bel, Geronimo Stilton, Santa Montefiore, Josje Huisman, Tom Lanoye, Bart Moeyaert, Peter Terrin, Eva Mouton, Kristien Hemmerechts, Estelle Maskame, Dirk Bracke, Elise De Rijck en nog vele anderen.

ACTIVITEITEN OP DE STANDS EN RONDOM DE BOEKENBEURS

Het publiek toonde vooral veel enthousiasme voor de meer dan 250 standactiviteiten. De Boekenbeurs wordt daardoor steeds meer een belevingsbeurs waar men advies krijgt, voorleessessies volgt, deelneemt aan workshops en ervaringen uitwisselt.

BOEK TIJD VOOR EEN BOEK

In het kader van deze campagne werden light readers en adepten aangesproken met activiteiten aangepast aan hun smaak. De toolkit van de campagne Boek tijd voor een Boek werd verspreid op ruim 15.000 exemplaren. Het campagnebeeld wordt ook na de Boekenbeurs door ongeveer 50.000 boekenzakken uitgedragen in het straatbeeld. Bovendien zullen 10.000 boekenzakken met het beeld verder worden gebruikt in de boekhandel. Ten slotte zullen CB-wagens met het campagnebeeld de nieuwe boeken tot bij de boekhandel brengen.

DE PRACHTIGE 80

Deze tweede fase van de campagne Boek tijd voor een Boek liep in samenwerking met Radio 1 en de boekhandelaars. Ze kreeg brede weerklank in de boekhandel en in de media. De Prachtige 80 was voor vele magazines, radio- en televisieprogramma’s een aanleiding om te peilen naar het voorkeurboek van bekende personen. Dat werkt ongetwijfeld stimulerend voor het grote publiek.

Bijna 10.000 mensen brachten hun stem uit om hét beste boek van de afgelopen 80 jaar te kiezen. Wie de winnaar is, leest u in een later bericht.

BEZOEKERS

  • 9200 leerlingen van de lagere en de middelbare school kwamen in klasverband op bezoek. 1/3 daarvan namen deel aan het begeleide scholenprogramma.
  • Op de drukst bezochte dag, 11 november, werden meer dan 20.000 bezoekers geteld.
  • Een glaasje cava was er voor 150 mensen die dit jaar 80 werden. Het aantal 60+plussers steeg gevoelig.
  • De Boekenbeurswebsite telde bijna 500.000 bezoeken.

 

Na twaalf dagen klokte de Boekenbeurs af op 150.000 bezoekers

Share.

About Author

Leave A Reply

*