woensdag, januari 22

Game review: Soul Calibur V

Vreemd genoeg het 7de spel uit de ‘Soul Serie’ van Namco, verkrijgbaar op: Playstation 3 en Xbox360. Volgend op respectievelijk: Soul Edge (1996), Soulcalibur (1998), Soulcalibur II (2002), Soulcalibur III (2005), Soulcalibur Legends (2007), Soulcalibur IV (2008).
Het verhaal pikt de draad op 17 jaar na het verhaal van Soul Calibur IV. Soul Calibur en Soul Edge zijn 2 zwaarden die al jaar en dag voor wreveling zorgen tussen goed en kwaad.
Je krijgt in de ‘Story mode’ het verhaal voorgeschoven van Patroklos en Pyrrha, broer en zus. Hij heeft de zoektocht naar haar niet opgegeven. Om het verloop van het verhaal niet te verbrodden, eindigt hier de spoiler. Het voelt soms wel een beetje zeemzoet aan.

Toen ik achter de console zat, verwachtte ik geen ‘manga’ als verhaalmethode. En toch, wordt het perfect uitgevoerd. Vooral wanneer het onverwacht wordt aangevult met een ‘cinematic’. Sublieme keuze van overgang, en zorgt voor net dat ietsje meer dieptegang.
Er zijn ook een aantal aanpassingen gedaan bij SoulCalibur V, zo is er bijvoorbeeld: het Soul edge systeem:  een systeem dat gebruik maakt van de ‘Critical Gauge’.Dit maakt het makkelijker voor de beginneling om indrukwekkende en stijlvolle aanvallen te lanceren. De ‘Critical Gauge’ kan je aanvullen door je vijand te raken, of door te verdedigen.
Waar loopt het dan mank bij die Story mode? De onregelmatigheid van moeilijkheidsniveau. Het ene moment haal je de ene ‘perfect’ na de andere in de gevechten, en dan kom je aan een hoofdfiguur, en wordt je als dweil gebruikt. Degene waar ik op dit moment zelfs nog mijn tanden over knars is: Nightmare. Hoewel het zijn naam wel eer aandoet natuurlijk.

Misschien komt het gewoon omdat Patroklos niet echt makkelijk is om mee te vechten. Het kan aan mij liggen of aan het feit dat er geen uitleg wordt gegeven hoe je moet omgaan met het personage. Is hij close combat? Snel? Traag? Hoge schade vs traag zijn, of snel zonder slagkracht? Hij voelt aan als een blok aan het been, en het ritme is moeilijk bij hem of (zijn zusje) te vinden.
Naast de ‘Story mode’  is er ‘Arcade mode’ 6 getimede gevechten, waarbij je een aantal characters kan vrijspelen.

Een ‘Quick battle’ systeem waarbij je meer dan 200 gevechten aangaat voor titels voor je online karakter.
En daarmee sluiten we naadloos aan bij de Online Modus. Online en ik het is een koordendans. En hoewel het concept echt goed is uitgewerkt. Je kiest je mogelijkheden en daaruit kan je je keuze maken over spelers wereldwijd. Dit spel moet je qua combo’s echt onder de knie hebben. Want hoewel de A.I. misschien soms zeer onvergeeflijk kan zijn, is dit meer dan waar voor een echt set hersenen waar je tegen speelt. Lang verhaal kort; zowel Nightmare als jan met de pet kan met mij de vloer aanvegen.

Dat terzijde, zal je veel van je genot van SoulCalibur V putten uit de 10 nieuwe personages. Natsu ziet er uit en kleed zich als haar meester Take, maar heeft een duivel in zich zitten, hetgeen duidelijk wordt wanneer je haar ‘moveset’ uitvoert. Wanneer we het willen hebben over een personage dat echt voor dit spel gemaakt is komen we aan bij het gastkarakter: Ezio Auditore. Een mooi aantal aanvallen zowel dichtbij als lange afstandswapens, rechtstreeks uit het repertoire van de Assassin’s Creed games.
Met zoveel nieuwe personages zou je toch een iets meer gebruiksvriendelijke manier om nieuwelingen het gebruik van de verschillende personages aan te leren. Patroklos was één voorbeeld, maar het wordt pas echt duidelijk wanneer je de combo’s bekijkt. Voor de geharde SoulCalibur fan zal het zeker geen probleem zijn, maar voor de nieuweling is het zeker slikken.

SoulCalibur V is een fantastisch spel om van te genieten met vrienden, om je reactie vermogen, je vaardigheid, of je vloekvermogen te versterken/testen. De graphics en omgevingen zijn adembenemend. Kortom een game op het scherp van de snee, een must have.

Voor meer info over dit pareltje: http://soulcalibur.com/en_NL#/home

Review by: Bart Verbeke