vrijdag, augustus 7

GAMEREVIEW: Ben 10 Cosmic Destruction

Ben Tennyson is een 15-16 jarige die je door verschillende locaties in de wereld gidst terwijl je hier en  daar wat tegenstanders een kopje kleiner maakt.

Tot zover de uitleg. Nee serieus, meer zal je uit dit spel niet halen. En net dat is jammer, want daaruit blijkt dat dit echt wel een ‘fanbase’ game is in extremis.

De eerste scènes alleen al, je zit in een grot, samen met een hoogblonde dame, en een standbeeld, je komt te weten dat haar naam Gwen is, en de naam van het standbeeld kom je niet te weten op dat moment. Dit roept vragen op, zeker wanneer je daarna op je eentje in het midden van een catacombe wordt gegooid zonder boe of ba. Ok, de uitleg volgt wel denk je, dus je speelt de ‘tutorial’ uit, hongerig naar antwoorden, hunkerend naar het volgende puzzelstukje, de eerste tussenbaas komt eraan en na wat knoppenrammen ben je daar ook voorbij, dus ga je verder met de puzzels en platform gameplay. En dan komt de eerste baas van de locatie, nog meer puzzelen, wat knoppenrammen, en dan kom je op het moment dat je denkt antwoorden te krijgen hoe wat wanneer… Nee, de scène waarmee het begon wordt niet uitgelegd, de personages krijgen geen dieptegang, en dit blijft heel het spel zo, je blijft steeds gissen over welke relatie elk personage heeft met Ben. Wat jammer is, want de dialogen zijn gewoon geniaal. Nee, niet Shakespeariaans, maar op het lijf geschreven van de personages. Ze gedragen zich niet overvolwassen vanwege de onvermijdelijke ondergang van de aarde, maar geven hierover scheve opmerkingen en gedragen zich als ettertjes zonder zorgen. Vooral Kevin ‘Standbeeldjongen’ komt over als een gigantische eikel, en geeft je de neiging om met momenten je controller naar het scherm te willen werpen, dus degene die dit personage heeft geschreven verdient een schouderklopje. Wat een leek van het spel zal verstaan: slechterik heeft het
uitgemunt op aarde, ik moet hem stoppen. Verhaal: check.

Nu wat heeft Ben dan dat die andere 6 miljard mensen niet hebben? Een ‘Ultimatrix’. Een horloge waarmee hij kan transformeren naar een alien vorm naar keus, en dat zijn er 10. Nu het moet wel gezegd worden, je kan er aan het start van iedere locatie maar 4 uitkiezen. 3 worden ‘aangeraden’ -Laat die gewoon staan, want ze zijn nodig voor de puzzels- en dan kan je dus nog een 4de uitkiezen.
Het spel laat je ook de E.T.s verbeteren, naarmate je vijanden verslaat en de omgeving wat decoreert met je vuisten, krijg je ‘dna’ punten. Hiermee versterk je de snelheid, kracht en verdediging van 1 van de 10 monsterlijke vormen. Het transformeren heb je snel onder de knie en in het midden van gevecht van vorm veranderen komt cool over. De puzzels zijn niet van hersenkrakend niveau, maar
de aliens maken het net dat ietsje creatiever. Zo is er een moment dat je een achtervolging moet doen, en de tegenstander vind er niet beter op dan je een 5 tal seconden te geven voor het platform waar je op staat op te blazen en je met je puberale persoonlijkheid de lava in te gooien. Dus voor je het weet ren spring en transformeer je jezelf een weg door dit spel. En ook hier is er een ergernis. Je speelt dit spel uit op een 8 tal uur.  Zoveel potentieel, zoveel vragen die overblijven, zoveel aliens nog op te waarderen. Ik wil MEER! De grafische kant van het spel leunt op naar de serie. Ze gebruiken geen ‘high definition’ graphics, en ook geen cell shading, maar de keuze van de kleurrijke omgevingen en verschillende bewegingen van de personages –traag lopen als het een bovenmaats
wezen is, zorgeloos zweven, snel van de ene naar de andere kant van een kamer rennen.- Het leent allemaal aan geloofwaardigheid. Het enige wat er mist, is uitleg.

Het spel speelt leuk, vlot. Het spel heeft een heel lage aanleercurve. Cosmic Destruction oogt mooi, kortom een spel waar je wel een namiddagje mee zoet BenT(en).  Wil je het spel zelf ook spelen? Bij ons kan je enkele games winnen, hou dus onze wedstrijden in de gaten…

Verkrijgbaar op: PS2, PS3, PSP, Xbox 360, Wii, Nintendo Ds

Review by Bart Verbeke