donderdag, november 14

GAMEREVIEW: Heroes Of Might And Magic VII (Ubisoft)

Might_and_Magic_Heroes_VII_cover_artNa wat voor fans wel een eeuwigheid leek, is Heroes Of Might And Magic VII uitgekomen! Ubisoft beloofde de fans van HOMM (Heroes Of Might & Magic) dat bij hun nieuwste spel zou teruggegrepen worden naar oudere versies, en dit met de hoge standaard van graphics die we bij de modernere games kunnen verwachten. Vol overtuiging kunnen we zeggen dat Ubisoft trouw is gebleven aan hun woord.

homm1Gameplay
De opzet van het spel blijft ongewijzigd: Je kiest een van de vele factions (necropolis, academy, haven,…) en start met een kleine stad en een handvol soldaten, geleid door een hero. Door grondstoffen te verzamelen kan je je stad uitbreiden en nieuwe eenheden recruteren waarmee je vijandige steden kan veroveren. Deze grondstoffen worden bewaakt door wilde legers die je moet verslaan. De gevechten zelf worden uitgevochten op een veld dat ons doet denken aan een schaakbord. De sterkte van je stukken hangt af van het type eenheid, het aantal eenheden, en de sterkte van je hero.
Doorheen het spel kan je meerdere heroes recruteren. Deze kan je op hun beurt sterker laten worden door hun level te verhogen of hun uitrusting te veranderen. Alsof de tientallen verschillende uitrustingen nog niet genoeg mogelijkheden boden om je hero te personaliseren, kan je hero bij ieder level dat hij of zij stijgt een nieuwe skill kiezen die aansluit bij jou tactiek.homm3

Het beste uit HOMM
Zoals reeds gezegd heeft ubisoft de fans beloofd om meer terug te grijpen het ongeëvenaarde spelplezier van de oudere versies van HOMM. Bij het bouwen van een stad zal je zo niet meer ieder mogelijk gebouw kunnen neerpoten. Net zoals in HOMM IV moet je keuzes maken tussen gebouwen die je potentieel kan zetten. Zo bestaan er voor iedere faction twee champion units (dit zijn hun sterkste units), maar kan je per stad hiervan maar 1 dwelling bouwen.
Andere elementen die uit HOMM IV zijn overgenomen, zijn onder meer het necromancy systeem voor de necropolis faction dat verslagen vijanden omvormt tot ondode soldaten die zich aansluiten bij je eigen leger.

homm4Vernieuwingen
Ten opzichte van oudere versies van HOMM zijn in deze versie ook wat vernieuwingen aangebracht. Zo bestaat er bijvoorbeeld de mogelijkheid om gebouwen in een stad af te breken, of doen units meer schade wanneer ze een vijand flankeren of in de rug aanvallen.
De grootste vernieuwing zit hem echter in het levelen van je hero. Bij vorige versies van de game kon je telkens je hero levelde kiezen tussen 3 random skills. Dit waren echter niet altijd de skills die je voor een specifieke hero wou. In Heroes Of Might And Magic VII krijg je daarentegen het hele skillwheel ter beschikking. Op deze manier kan je je hero naar believen perfectioneren en je volgende levels uitplannen.

Graphics
Heroes Of Might And Magic VII is er in geslaagd om zijn graphics in vergelijking met vorige veries van de game fors te verbeteren, zonder hierbij te raken aan de herkenbaarheid van de game-elementen. Zo kan een dwelling volledig opgaan in de omgeving, maar valt het toch nog steeds op dat het een dwelling is.
Ook in-battle zijn de graphics fors verbeterd, dit wordt duidelijk bij cut-scenes die te zien zijn in het begin van een battle, waarbij je een close up krijgt van bepaalde units op het veld. spells zijn mooi afgewerkt en units reageren netjes op verschillende acties die hen te dele kunnen vallen. Zo vertonen ze pijn wanneer ze worden aangevallen, gaan ze juichen bij een gewonnen gevecht, en hebben ze verschillende animaties voor wanneer ze geen specifieke taak aan het uitvoeren zijn.

sound
Naar gewoonte pakt HOMM uit met schitterende ingame muziek. Iedere faction heeft zijn eigen theme songs, en de battle muziek is simpelweg episch. Hoewel het merendeel van de ingame muziek nieuw is, zijn er toch nog liedjes die we herkennen uit vorige versies van HOMM die trouwe fans (niet altijd onbewust) spontaan beginnen mee te neuriën.homm5

Heroes Of Might And Magic VII is een must voor iedere fan van het turn based genre en zal met veel plezier gesmaakt worden door de honderdduizenden HOMM fans. Dankzij een gezonde mix van nostalgische gameplay en aangename vernieuwingen in de dynamiek en de interface van het spel blijft Heroes Of Might And Magic VII een topper in zijn genre. De lat en de verwachtingen lagen enorm hoog voor deze game, maar Ubisoft is er nogmaals in geslaagd om een topper nóg te verbeteren.

pluspunten:
+ Elementen uit vorige versies van de game
+ Schitterende graphics