maandag, april 12

GAMEREVIEW: Knights Contract

Knights Contract is een adventure die zich afspeelt in een tijd wanneer een paranoïde houding tegenover heksen de normaalste zaak van de wereld is. Het spel volgt het verhaal van Heinrich, een vervloekte heksenbeul, en Gretchen, de reïncarnatie van een heks die was onthoofd door Heinrich en wraak nam door hem voor eeuwig te vervloeken.

Dit is een intrigerende “hack & slash-titel” waar de setting ons meevoert naar het Duitsland van begin zeventiende eeuw. We stappen in de forse botten van Heinrich, die onder leiding van slechterik Faust belast wordt met de ondankbare taak om occulte sekten op te sporen en voor het gerecht te brengen.

Net voor hij het doodvonnis uitspreekt over een heks genaamd Gretchen, spreekt ze zelf een vloek uit die hem onschendbaar en dus ook medeplechtig maakt aan hekserij.

Heinrich kan zich verweren met de blote vuist of naar imposante wapens grijpen. De game maakt ook geregeld enorme tijdsprongen, want in het heden moet je Gretchen continu beschermen tegen vijanden met slechte bedoelingen. Zij kan immers wel sterven,  maar gelukkig kan je haar simpele commando’s geven om gevechten iets eenvoudiger te laten verlopen.

Wanneer een onmetelijk kwaadaardige en dodelijke bedreiging op de aarde neerstrijkt, besluit Gretchen, vermits haar leven al eens vervroegd is beëindigd, dat ze het liever niet zo snel weer kwijtraakt. Ze beslist om het hoofd te bieden aan de bedreiging door van haar vloek over Heinrich gebruik te maken en zijn executievaardigheden in te zetten om de bovennatuurlijke dorst naar bloed van hun tegenstanders te lessen.

Niets is zo gemakkelijk natuurlijk, en er zal nog veel bloed moeten vloeien voordat de orde weer hersteld kan worden. Messcherpe zeisen en explosieve hekserij zijn jouw spectaculair doeltreffende wapens in een wereld waar je nooit verder dan een steenworp verwijderd bent van iemand, bovennatuurlijk of niet, die je liever onder de grond zou zien. Het is tijd om je combo’s los te laten en de hordes van het Duister te decimeren met een flinke dosis Middeleeuwse panache.

Conclusie: Boeiende game waar een goede samenwerking tussen Heinrich en Gretchen cruciaal is voor je overleving. Vermits Heinrich door de vloek onsterfelijk is, moet de speler vooral Gretchen’s gezondheid in het oog houden. Gebruik een combinatie van magie en dodelijke zeisen om reusachtige tegenstanders te verslaan geeft een leuk zicht op de game. Het is een wreed en spectaculair fantasy horror verhaal.

Bereid je dus maar voor op een helse strijd vanaf 25 februari voor PS3 en Xbox 360.