vrijdag, augustus 7

The Witcher 2: Assassins of Kings release op 20 mei 2011

Enkele jaren nadat het eerste deel van The Witcher op het publiek werd losgelaten, is het tijd voor de opvolger: The Witcher 2: Assassins of Kings. Deze game bevat zowel grafisch, inhoudelijk als speltechnisch alle elementen om uit te groeien tot een van de toptitels van 2011.

Net als in de eerste editie van The Witcher word je in het spel gedropt als Geralt. Deze man heeft van het slachten van kwaadaardige wezens zijn beroep gemaakt en trekt ten strijde met twee  verschillende soorten zwaarden. Met het stalen zwaard kan Geralt gewone stervelingen afmaken, met het zilveren exemplaar verwijst hij monsters naar de eeuwige jachtvelden. Voorts beschikt Geralt ook nog over weelderige grijze lokken, een tronie dat steeds op onweer lijkt te staan en een litteken, waar zelfs de Franse topvoetballer Franck Ribéry eventjes stil van wordt.

Het doel is om verschillende queestes op te lossen. Voortdurend word je geconfronteerd met schijnbaar onoplosbare situaties. Onder andere door de plaatselijke bevolking aan te spreken, vallen alle puzzelstukjes geleidelijk aan in elkaar. De gezellige jongens onder ons kunnen, nadat ze in een kroeg alle bruikbare info hebben gehad, nog kiezen voor een potje armworstelen, al kan je ook snel
inpakken en wegwezen. Sowieso moet je in deze game wel beslissingen nemen onder tijdsdruk, ook tijdens gesprekken.

Je staat er als Geralt zijnde trouwens niet alleen voor. Je krijgt hulp van een aantal compagnons. Soms mag je zelf kiezen met wie je op pad gaat, soms stuurt de game zelf een metgezel mee. Uiteraard staan de duistere wereld en bijhorende gevechten centraal in The Witcher 2. Deze gevechten zal je niet met je ogen dicht winnen. Tijdig de juiste toetsencombinaties indrukken, zal je een stuk verder helpen dan als een kip zonder kop je personage te besturen.

Tot slot is er ook nog het aangepaste camerastandpunt. In deze game kijk je voortdurend over de schouders van Geralt heen. Tijdens gevechten wordt er wat uitgezoomd, kwestie van het overzicht te bewaren. Met andere woorden, er is echt niets aan het toeval overgelaten. The Witcher 2 wordt, excuseer, is een absolute topgame.

Kenmerken:

Nieuw camerastandpunt + aangepast camerastandpunt tijdens gevechten.

Twee verschillende soorten zwaarden om vijanden te liquideren.