donderdag, maart 21

Dvd review: The Walking Dead seizoen 2

The Walking Dead is een Amerikaanse televisieserie over een groep mensen die trachten te overleven in een wereld vol met zombies. De reeks werd ontwikkeld door scenarist en regisseur Frank Darabont. Het verhaal speelt zich af in Atlanta (Georgia) en werd gebaseerd op de door Robert Kirkman, Tony Moore en Charlie Adlard bedachte gelijknamige strip. De eerste aflevering werd in de Verenigde Staten op 31 oktober 2010 uitgezonden. AMC maakte op 8 november 2010 bekend dat er een tweede seizoen zal komen bestaande uit 13 afleveringen. De serie werd in 120 landen uitgezonden, maar was niet in Nederland en België te zien. Vanaf 20 september 2011 zond kabelkanaal Foxlife echter seizoen 1 uit en vanaf 1 november 2011 volgde The Walking Dead seizoen 2. Na de tweede aflevering van seizoen 2 bevestigden AMC en FOX dat er ook een derde seizoen komt; die zal bestaan uit 16 afleveringen. De opnames hiervan zijn inmiddels begonnen in mei 2012.
Zoals in de strips omschrijft AMC de serie niet als horror, maar eerder als een drama. Ook is het verhaal niet gericht op het uitroeien van zombies, maar wel over het wel en wee van een groep mensen die trachten te overleven in extreme omstandigheden en op zoek zijn naar een veilige plaats waar ze beschermd zijn tegen de zombies. Tijdens de reeks veranderen de personages sterk: hun karakter, hun onderling vertrouwen, … Ook komen diverse ethische kwesties aan bod, geschillen tussen mensen met verschillende meningen, … In het begin van de reeks lijkt de groep hecht aan elkaar te hangen, maar iedereen zal meer en meer op eigen houtje handelen. Ook wordt het wantrouwen tussen de overlevenden groter. Zo worden de overlevenden eigenlijk “de wandelende doden”.
In de serie worden de zombies met verschillende terminologie aangesproken, naargelang de groep van overlevenden. In de groep van Rick gebruikt met de term Walkers. Andere termen die somsworden vermeld zijn Lamebrains en Emptyheads.

Genre:

drama
Productie:

Frank Darabont
Gale Anne Hurd
David Alpert
Robert Kirkman

Charles H. Eglee
Hoofdrollen:

Andrew Lincoln
Jon Bernthal
Sarah Wayne Callies
Laurie Holden
Jeffrey DeMunn
Steven Yeun
Chandler Riggs

Het tweede seizoen start net nadat de groep het CDC heeft verlaten. Ze beslissen om Fort Benning op te zoeken, maar komen vast te zitten in een file van verlaten voertuigen. Sophia wordt door twee walkers opgemerkt en vlucht het naastliggende bos in. Een gedeelte van de groep gaat op zoek naar Sophia. Tijdens deze zoektocht wordt Carl per ongeluk neergeschoten door Otis. Otis neemt Rick, Shane en Carl mee naar de boerderij van Hershel Greene, een dierenarts-op-rust. Hershel opereert Carl, maar heeft niet de nodige attributen. Shane en Otis vinden deze in een schoolgebouw, maar tijdens hun terugkeer worden ze verrast door walkers. Shane kan vluchten door Otis neer te schieten en op te offeren. De andere personen van de groep werden ondertussen opgehaald door Maggie, de dochter van Hershel.
De zoektocht naar Sophia wordt verdergezet waarbij Daryl zich tijdens een val doorboort met één van zijn kruisboogpijlen, maar is buiten levensgevaar. Glenn wordt verliefd op Maggie en beiden starten in het geheim een relatie. Glenn ontdekt dat Hershel in zijn schuur heel wat walkers heeft opgesloten, voornamelijk familieleden. Hershel is ervan overtuigd dat walkers enkel ziek zijn en zullen genezen eenmaal er een medicijn is. Shane opent de schuur en wanneer de walkers naar buiten komen, worden ze door de groep neergeschoten. Dan blijkt dat de vermiste Sophia ondertussen ook een walker is geworden. Zij wordt neergeschoten door Rick. Hershel reageert hierop slecht, eist dat de groep zijn terrein verlaat en verdwijnt.

Terwijl Daryl afstand begint te nemen van de groep, gaan Rick, Glenn en Shane op zoek naar Hershel. Ze vinden hem in een bar. Hershel vindt zichzelf naïef omdat hij niet inzag dat walkers effectief dood zijn en niet kunnen worden genezen. Plots stappen in de bar twee overlevenden binnen die lid zijn van een bende. Volgens hen werd Fort Benning ingepalmd door de walkers. De situatie wordt benard en Rick doodt deze twee personen. De geweerschoten worden opgemerkt door de andere bendeleden die de bar omsingelen. Zij moeten echter vluchten voor de walkers en laten daarbij Randall achter. Rick beslist om Randall geblinddoekt mee te nemen naar de boerderij van Hershel. Eenmaal daar wordt men zich ervan bewust dat Randall andere overlevenden kan halen eenmaal hij wordt vrijgelaten. Daarom beslist men om hem terug ergens geblinddoekt af te zetten. Op die plaats bekent Randall dat hij de boerderij van Hershel kent, waardoor ze hem genoodzaakt terug meenemen. Ook ontstaat er een gevecht tussen Rick en Shane omdat deze laatste nog steeds denkt dat hij de vader is van Lori’s (nog ongeboren) baby.
De groep beslist om Randall te executeren in de schuur. Dit wordt vermeden omdat Carl net op dat ogenblik de schuur ook betreedt. Dale, die tegen de executie is, staat op dat ogenblik in een wei waar hij door een walker wordt aangevallen. Dale geraakt terminaal verwond en krijgt van Daryl een genadeschot. Shane beslist op eigen houtje om Randall toch te doden. Dan komen Daryl en Glenn tot de conclusie dat er ook zombies zijn die vooraf niet werden gebeten of gekrabd. Er ontstaat terug een gevecht tussen Rick en Shane waaruit blijkt dat Shane Rick wil vermoorden. Rick steekt Shane neer met een mes. Niet veel later komt Shane terug als walker en wordt neergeschoten door Carl. De geweerschoten lokken heel wat walkers aan die de boerderij aanvallen. Enkel Rick, Lori, Carl, Glenn, Daryl, Carol, T-Dog, Maggie, Beth, Hershel en Andrea overleven. Andrea is echter van de groep gescheiden geraakt en is in het bos gevlucht, achtervolgd door een horde walkers. Een walker die haar te grazen heeft genomen, wordt onthoofd door een figuur in zwarte kledij, die verder anoniem blijft. De anderen hebben met auto’s de boerderij verlaten, maar dienen onderweg te stoppen omdat de benzine bijna op is. Op de tijdelijke kampplaats verklaart Rick dat hij Shane heeft vermoord omdat deze laatste een te grote bedreiging werd voor de groep. Rick onthult ook wat Jenner in het CDC in zijn oor fluisterde: elke overlevende is besmet met het virus en zal sowieso terugkeren als walker na zijn dood. De groep begint te twijfelen over het leiderschap van Rick omdat ze vinden dat hij hen dat eerder had moeten zeggen. Rick verdedigt zich door te zeggen dat het door zijn toedoen is dat er nog overlevenden zijn. Hij geeft de leden van de groep de kans om op eigen houtje te vertrekken, maar niemand gaat hier op in. Wanneer de camera uitzoomt, is op de achtergrond een gevangenis te zien.

Ons verdict: Zoals je kan zien gebeurt er nogal veel in het tweede seizoen. Het tempo van de serie blijft hetzelfde, in het eerste seizoen dat bestond uit 6 afleveringen werd er kort op de bal gespeeld, waardoor er een zeer strakke aaneenschakeling van evenementen plaatsvond, iets wat in sommige series ver te zoeken is. Hierdoor blijf je op het puntje van je stoel zitten, want het hele ‘cliffhanger’ syndroom, is hier niet echt te vinden. De zaken worden opgelost, en enkel bij het einde van het seizoen wordt er een kleine teaser gegeven naar het volgende seizoen. Een slimme zet van de producers mocht er geen volgend seizoen komen, bij een knaller als deze serie, die drama, sterk acteerwerk en fantastische omgevingen samenbrengt, is het een zeer grote opluchting dat er een volgend seizoen komt.

Review by: B.V.

Maak kans op het 2de seizoen van ‘The Walking Dead’ hier bij Zalu!