zondag, december 8

MOVIE REVIEW: C.B. Strike the series (WHV)

Robert Galbraith. Nog nooit van gehoord? Misschien doet de naam J.K. Rowling wél een belletje rinkelen! In C.B. Strike, de detectivereeks die Rowling schreef onder het pseudoniem Robert Galbraith, volgen we Cormoran Strike, een ex-militair die na een ongeval aan de kost komt als privédetective. BBC One pikte het boek op en maakte er een bijzonder spannende reeks van 7 afleveringen van.

C.B.Strike is vanaf 31 oktober beschikbaar op DVD.

Strike is een oorlogsveteraan die privédetective is geworden, en doet zijn werk vanuit een klein kantoor aan de Denmark Street in London. Hij heeft fysieke en psychologische problemen, maar zijn unieke blik en zijn achtergrond als onderzoeker bij de Britse militaire recherche blijken cruciaal in het oplossen van zaken die aan de politie voorbijgaan.

‘C.B. Strike’ is een verfilming van enkele boeken van J.K. Rowling, maar wie tovenaars verwacht, zal raar opkijken…

Rowling is uiteraard vooral bekend van haar Harry Potter-boeken, maar in 2012 schreef ze haar eerste detective-roman onder het pseudoniem Robert Galbraith. Het boek draait om Cormoran Strike (in de serie gespeeld door Tom Burke), die tijdens zijn diensttijd een been verliest en vervolgens in Londen aan de slag gaat als privé-detective. In het eerste seizoen onderzoekt hij de zelfmoord van een beroemd model en moet hij op zoek naar een verdwenen schrijver. In seizoen twee wordt Cormoran uitgedaagd door iemand uit zijn verleden. De detective wordt bijgestaan door zijn assistente Robin Ellacott (Halliday Grainger uit The Borgias). Overigens gaf Rowling eerder al aan nog zeker tien boeken over dit personage te willen schrijven, dus we zijn nog lang niet uitgepraat!

Uiteraard niet het ‘klassieke’ werk van Rowling maar een verhaallijn die enorm sterk in elkaar vloeit, aangevuld met goede acteurs maakt van het geheel een interessante reeks die de kijker doet verlangen naar meer. Niet de klassieke ‘Hollywood’ setting maar een mistig en vaak duister Verenigd Koninkrijk, wat een extra dimensie geeft aan het geheel.

Een absolute aanrader voor de fans van Rowling of dit genre als cadeau voor onder de kerstboom.

• 1 featurette per hoofdstuk