vrijdag, maart 22

MOVIE REVIEW: Der Turm (DFW)

DER TURM_BR-NEXPACK-SLIPCASE(21MM)_3D1982, de familie Hoffmann woont in een villawijk van Dresden. Vader Richard Hoffman, een succesvol chirurg, hoopt te worden benoemd als afdelingshoofd in het ziekenhuis. Maar een jarenlange affaire met zijn secretaresse Josta Fischer, met wie hij een dochter heeft, zal voor problemen zorgt. Zijn jeugdzone zorgt ervoor dat de Stasi materiaal heeft om hem onder druk te zetten. Richard’s vrouw, Anne, en zijn zoon Christian hebben geen flauw vermoeden van Richards dubbelleven.TURM, DER_STILL_3

Christian moet in de voetsporen van zijn vader treden en om dit doel te bereken wordt hij flink onder druk gezet door zijn familie, wat voor wat ongemakkelijke situaties leidt. Gelukkig kan hij goed opschieten zijn oom Meno, de oudere broer van Anne. Ondertussen moet Richard een beslissing nemen als hij zich realiseert dat zijn familie en carrière op het spel staan. Als hij besluit zich te scheiden van zijn jeugdliefde en buitenechtelijke dochter dreigt Josta met zelfmoord.

TURM, DER_STILL_1SLOTSOM:

Ik zelf leefde in Duitsland ten tijde van de val van de Berlijnse muur en ik ben de 2 jaren voor deze significante periode in de geschiedenis enkele malen in het toenmalige  Oost Duitsland geweest.

De film gaat over keuzes die in de DDR dienden gemaakt te worden! Keuzes die worden opgelegd door het regime en keuzes op basis van gevoel. Het leven is een strategie in deze film en dat benaderd ook de werkelijkheid van het land in die periode. TURM, DER_STILL_2

De strategie om een zo goed mogelijk leven op de bouwen in de DDR zonder teveel toe te geven aan het regime. Maar ook zonder zelf al te veel in gevaar te komen.

Het is een prachtige verfilming van het boek en bovendien geeft de film geeft een vrij realistisch beeld van de DDR en alle problemen waar haar burgers mee te maken kregen.

copy ZALUDFW logo