donderdag, februari 27

MOVIE REVIEW: DOWNTON ABBEY – DE FILM (Universal-Paramount)

Het wereldwijde fenomeen Downton Abbey gaat verder als speelfilm. De geliefde familie Crawley en hun onbevreesde personeel bereiden zich voor op het belangrijkste moment in hun leven: de komst van de Britse Royal Family. Dit koninklijke evenement ontketent schandalen, romances en intriges waardoor het aanzien van Downton aan een zijden draadje hangt. Het script is wederom in handen van Julian Fellowes, die de kijker samen met de gehele originele cast mee terug neemt naar de Roaring Twenties.

Vanaf 5 februari beschikbaar.

De filmbewerking van kostuumdramaserie Downton Abbey was al een hit voordat hij in de bioscoop te zien was. Op de eerste dag van de voorverkoop werden in Amerika meer kaartjes verkocht dan voor kaskrakers als Once Upon a Time… in Hollywood en Mama Mia! Here We Go Again.

Verwachten die fans van de gelauwerde televisieserie (2010-2015) over een adelijke familie en haar personeel visueel vuurwerk? Welnee. Voor hen is het al genoeg dat ze dat landhuis nu eens in volle glorie kunnen zien schitteren op het grote doek. Ze zijn al tevreden als ze zich na vier jaar weer kunnen verlustigen aan ruisende rokken en ­sociale spelletjes. Ze kunnen niet ­wachten tot ze weer snibbige opmerkingen vol onderkoeld venijn uit de mond van Maggie Smith horen rollen.

Downton Abbey ‘2.0’ bevat veel elementen die ook in de serie tot de verbeelding deden spreken. Prachtige shots, rijke decors en schitterende kostuums. Boordevol intriges, schandalen, klein en groot leed en romances dat wordt gebracht met een typische Britste ingetogenheid en nuchterheid. Die zorgen er samen met een flinke dosis humor en het vermakelijke venijn (Maggie Smith!) voor dat de film nergens sentimenteel of pathetisch uit de bocht vliegt. De romantiek die in elke vezel van Downton Abbey schuilt, zal voor sommige kijkers misschien ongemakkelijk voelen. Waarschijnlijk omdat we op dat vlak gewoon te weinig gewend zijn. Of te cynisch zijn. Of een beetje van beide.

Een waardevolle aanvulling aan de reeks die de fans zeker zal weten te bekoren!