zaterdag, juli 20

MOVIE REVIEW: The Leftovers – Seizoen 2 (WHV)

leftovers 2In het tweede seizoen van The Leftovers lijkt het dorpje ‘Miracle’ een oase van rust te zijn voor de families Garvey en Murphy, gezien het de enige plek in de VS is waar niemand verdween. Al snel blijkt dat echter ijdele hoop te zijn…

The Leftovers is een ijzersterke, intrigerende HBO – reeks gemaakt door Emmy-winnaar Damon Lindelof (Lost) die met onder andere Justin Theroux, Liv Tyler en Amy Brennaman kan rekenen op een topcast. Het derde seizoen is inmiddels besteld.

Het tweede seizoen van The Leftovers is vanaf 22 juni beschikbaar op Blu-ray™ en DVD.
Meer dan drie jaar geleden verdween ineens 2% van de hele wereldbevolking – 140 miljoen mensen waren er plotseling niet meer. De hele wereld werd erdoor geraakt, behalve een klein dorpje: Miracle. In dit dorpje speelt het verhaal van de families Garvey en Murphy zich nu af. Het blijkt dat er zelfs in Miracle geen ontsnappen is aan het verleden. Mysterie, actie, controverse en schoonheid: het zit allemaal in de tien afleveringen van seizoen twee.

The Leftovers is gebaseerd op een boek van Tom Perrotta. Met hulp van Damon Lindelof (Lost) is het boek omgetoverd tot een ijzersterke tv-serie. De premisse van deze serie – twee procent van de wereldbevolking is op mysterieuze wijze verdwenen – is niet waar de serie over gaat. Het gaat juist om de mensen die zijn achtergebleven en hoe zij drie jaar later omgaan met hun huidige leven en hun verlies.

Naar mijn mening zijn de makers van deze reeks geniaal, maar voor vele kijkers kan deze genialiteit tot de ‘ondergang’ van deze serie leiden. Het is een veeleisende opeenstapeling van beelden en feiten waar de kijker zijn/haar aandacht moet bij houden. De tijdslijn springt in dit seizoen nogal heen en weer wat niet bijdraagt tot ‘easy viewing’. Het verhaal, de cast en de omzetting blijven ijzersterk maar de moeilijkere structurele opbouw van deze reeks vergt de volle aandacht van de kijker zodat die zichzelf niet kwijt raakt in het verhaal. Het geheel doet mij sterk terugdenken aan het (andere) geniale product Twin Peaks dat ook een select gezelschap kijkers wist aan te spreken maar door de ‘brede massa’ minder gesmaakt werd.

Dus laten we besluiten dat het niet de ideale reeks is om te bekijken als je van plan bent enkele uren voor de buis te zitten en je te laten verwennen zonder zelf veel inspanningen te moeten leveren. Ben je van de andere zijde graag uitgedaagd door opmerkelijke televisie van absolute topkwaliteit kan je met dit tweede seizoen niet fout zitten!!! Mijn persoonlijk advies is zeker kijken want de serie is geweldig.

copy ZALUWarnerHomeVideoFalloutHitsCES2008-jmke-21086