dinsdag, december 18

MOVIE REVIEW: The 15:17 to Paris [WHV]

Op 21 augustus 2015 stappen nietsvermoedende reizigers de Thalys – trein naar Parijs op. Onder hen drie jonge Amerikanen, wiens leven die dag voor altijd zou veranderen. Hollywoodicoon Clint Eastwood brengt deze bijzondere gebeurtenissen op aangrijpende wijze in beeld en schetst een beeld van de drie jonge helden, die met hun moedige actie de geschiedenisboeken ingaan.

The 15:17 to Paris is vanaf 8 augustus beschikbaar op Blu-ray™, DVD en Video on Demand.

Op 21 augustus 2015 was de hele wereld in de ban van een verijdelde terroristische aanslag op Thalys-trein 9364 naar Parijs – een aanslag die werd voorkomen door drie dappere jonge Amerikanen. Regisseur Clint Eastwood brengt de levens van deze vrienden in beeld, van hun kindertijd tot de onwaarschijnlijke gebeurtenissen op die huiveringwekkende dag. Met vriendschap als hun sterkste wapen redden ze de levens van ruim 500 passagiers. Deze film, met de drie vrienden zelf in de hoofdrol, toont de buitengewone moed waarmee deze helden de aanslag wisten te voorkomen

Clint Eastwood nam best wel wat risico met het maken van The 15:17 to Paris. Om het verhaal over de mislukte Thalys-aanslag uit 2015 te vertellen, liet hij de helden die de terreurdaad verijdelden zichzelf spelen. De drie hadden nog nooit geacteerd en dat is er dus overduidelijk aan te zien… Stoort dit gegeven mij persoonlijk? Neen aangezien deze film voor mij niet volledig in het vakje ‘entertainment’ past.

We hebben het hier over een terreur daad op Europese bodem die gelukkig vermeden kon worden, dus het verhaal is belangrijker als de acteerprestaties. Zelfs vanuit een Hollywood standpunt komt dit verhaal goed naar voor in de film en is het geheel dus een geslaagd ‘experiment’ volgens mij.

Het waargebeurde verhaal van Spencer Stone, Alek Skarlatos en Anthony Sadler is een interessante setup. Het is dus waarschijnlijk wel zo dat de film nog beter was geweest als acteurs de drie belangrijkste rollen hadden gespeeld.

Met The 15:17 to Paris laat Eastwood duidelijk zien dat hij spannende actiescènes kan samenvoegen tot een mooi verhaal met waargebeurde achtergrond.

• THE 15:17 TO PARIS: Making Every Second Count (BD)
  • THE 15:17 TO PARIS: Portrait of Courage (BD, DVD)