zondag, februari 17

Consumenten verkiezen mobiele apps boven mobiele websites

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Vijfentachtig procent van de consumenten geeft de voorkeur aan mobiele apps boven mobiele websites. Ze dulden echter geen problemen met die kleine applicaties die voor een smartphone of tablet gemaakt zijn. Bijna acht op de tien mensen (79%) zal maar één of twee keer een mobiele app opnieuw proberen als die de eerste keer niet werkte.Compuware logo

Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek in opdracht van Compuware, een marktleider in software en diensten om de werking van applicaties te meten en te verbeteren, bij 3.534 consumenten naar hun ervaringen en verwachtingen inzake mobiele applicaties. 

Consumenten gebruiken mobiele applicaties voor praktische zaken en ontspanning. Je kunt met apps bankieren en rekeningen betalen, winkelen, een hotel boeken, televisie kijken en een krant of tijdschrift lezen. Meer dan acht op de tien respondenten verkiest een mobiele app boven een mobiele website (een site die ontworpen is voor een mobiel toestel) omdat ze apps handiger, sneller en gemakkelijker te navigeren vinden.

Meest voorkomende problemen

Iets meer dan de helft van de respondenten had de laatste zes maanden een probleem gehad met een mobiele app. Onder degenen die problemen ondervonden, kreeg 62% te maken met een app die crashte, vastliep of een foutmelding gaf. Bijna de helft (47%) van de mensen die problemen met mobiele apps hadden, maakte gewag van trage opstarttijden en bij 40% wou een app niet starten. 

Wat consumenten vooral willen

Uit de studie naar de ervaringen en verwachtingen op het gebied van mobiele applicaties blijkt dat consumenten vooral snel informatie willen krijgen over producten en de winkel. Ze willen apps met op hun leest geschoeide inhoud en met aanbiedingen die inspelen op hun interesses. De consument wil aanbiedingen, nieuws en aanbevelingen van producten delen op sociale netwerken. Een slechte ervaring met een mobiele app wordt echter ook gedeeld, wat kan leiden tot slechte beoordelingen. Na een slechte ervaring is men ook minder geneigd om die mobiele app nog eens te gebruiken.

Compuware_Geert Speltincx_2“Consumenten hebben steeds hogere verwachtingen van mobiele apps, maar het is niet vanzelfsprekend om daaraan te voldoen”, zegt Geert Speltincx, algemeen directeur van Compuware Benelux. “Het vergt bewuste inspanningen in elk stadium van het ontwerp- en ontwikkelingsproces. Beschikbaarheid en snelheid zijn cruciaal voor de mobiele app-ervaring van een gebruiker. Daarom moeten beide factoren een belangrijke rol spelen tijdens het ontwerpproces van apps. Als die niet snel en betrouwbaar zijn, verliezen ze hun waarde.”

Share.

About Author

Leave A Reply

*