CD REVIEW: ASPHYX – Incoming Death (Century Media)

press_cover_01De meeste band reünies ontstaan door nostalgie. Het gaat dan over het opnieuw brengen van de oude songs voor de trouwe diehards. Terwijl dat zonder twijfel het plan was toen ASPHYX terug naar het podium keerde in 2007, enkele jaren na de ondergang van de band. Maar die onvergetelijke uitvoering liet blijken dat de Nederlandse death/doom meesters nog lang niet klaar waren met hun typerende old-school sound. Terwijl de klassieke albums als “The Rack” en “Last One On Earth” hun vaste plaats in de annalen van de death metal geschiedenis vestigden, brachten 2009’s ‘Death … The Brutal Way’ en in het bijzonder 2012’s “Deathhammer” legioenen van nieuwe fans en stuwde de band in de bovenste echelon van death metal suprematie. Nu, vier jaar later, is ASPHYX klaar om een volgende dosis van meedogenloze wreedheid op de massa’s te ontketenen, met 2016’s “Incoming Death.”press_photos_08

Met de titel van het album verwijsend naar de schreeuw van verschanste soldaten die onder zware artillerie vuur lagen, belooft “Inkomend Death” meedogenloos de fans te bestoken met monsterlijke death/doom op de ASPHYX manier. En zodra je Asphyx op het podium hebt ervaren, zal je begrijpen wat “Incoming Death” betekent. Als je het overleeft om na te vertellen dan…

Vele bands schrijven nummers rond oorlog, denk maar aan namen zoals Sabaton. Maar als je hun nummers vergelijkt met wat ASPHYX hier aflevert, lijkt de oorlog van Sabaton op een familie-uitje naar Disneyland.

press_photos_10Vanaf opener ‘Candiru’ is het duidelijk dat hun muziek een perfecte weerspiegeling is van het onderwerp dat ze aankaarten. De nummers zijn stevig, rauw en allesverwoestend. De bedoeling is om de luisteraar te bombarderen met de ene verpletterende riff na de andere. Het nummer is snel, krachtig en furieus. Opvolger “Division Brandenburg’ is wat slomer maar boet niet in aan woestheid. Traag maar gestaag sloopt het nummer je trommelvliezen en laat het je nekspieren volle toeren draaien. ‘Wardroid’ sluit hier mooi op aan en maakt wat er nog zou overblijven voor met de grond gelijk. Beide nummers laten het doom-aspect van ASPHYX de bovenhand nemen en zijn knappe voorbeelden hoe doom en death gecombineerd kunnen worden. Met ‘The Feeder’ stijgt het tempo weer wat en toont van Drunen dat zijn strot na al die jaren nog steeds tot de top binnen het genre behoort.

En verrassing op het album was ‘The Grand Denial’. Een van de langste nummers op de tracklist, dat zich gestaag opbouwt naar de climax, en dan de plotse draai maakt om te eindigen met een akoestisch deel. En de band geraakt met zo’n beslissingen weg, want het wérkt. Afsluiter ‘Death: The Only Immortal’ is nog een verpletterende blitzkrieg van acht minuten.

Met “Incoming Death” zal ASPHYX opnieuw een hoop legioenen nieuwe fans achter zich kunnen scharen, die met veel plezier zullen helpen de vaandels te dragen van deze grootmeesters van de death/doom metal. Onze Noorderburen bewijzen dat deftige metalbands niet enkel in het verre Scandinavië gevestigd zijn.

press_logo_01

Favoriete nummers: Wardroid, Incoming Death & Forerunners Of The Apocalypse

Release date: 30 september 2016