woensdag, januari 23

CD REVIEW: The Black Moods – Medicine

album_artworkHet uit Phoenix, AZ gebaseerde alt-rock outfit hebben methodisch en baanbrekend hun weg via de lokale Arizona muziekscene afgelegd door nieuw leven in de rauwe, emotionele energie van old school rock n ‘roll te blazen. Als tiener verhuisde zanger en gitarist Josh Kennedy naar het zuidwesten tegen Wheaton, MO. Jaren later en met een paar eerdere bands achter de rug, ontmoette Kennedy Chico Diaz (drums) en Johannes Lar (bas), en THE BLACK MOODS waren geboren.band_photo

Wat een heerlijk album, van begin tot eind weet THE BLACK MOODS te overtuigen. Na het album meermaals op repeat te hebben beluisterd ben ik het nog steeds niet beu gehoord. En dit is dan een debuutplaat. Voor deze heren zou er een mooie toekomst aan de horizon mogen klaarstaan.

Van opener ‘Someone To Save Us’ tot afsluiter ‘Whenever It Rains’ brengt THE BLACK MOODS rock-’n-roll nummers die bijna uiteen spatten van de energie. Van de twaalf nummers zit er geen eentje bij dat minder is, dat zwakker klinkt of aanvoelt als album-opvulling. De kwaliteit en sound van de nummers zijn onberispelijk. Ze klinken als oude rotten die al dertig in het vak zitten. Het is al enige tijd geleden dat ik nog zo onder de indruk was van een band. Laat staan van hun debuutalbum.

artist_logoHet is moeilijk om te zeggen hoe de band klinkt of ze met iets te vergelijken. THE BLACK MOODS heeft een eigen sound gecreëerd die tegelijk heel vertrouwelijk als uniek aanvoelt. Iedere liefhebber van pop, rock, poprock,… kan zijn ei wel ergens (of overal) kwijt bij het beluister van dit album. Nog zo’n kwaliteit van de band is dat ze er in geslaagd zijn om elke nummer verschillend te maken. Je hoort goed dat het steeds dezelfde band is, maar geen enkel nummer lijkt op een vorig nummer.

Ik zou elk nummer in deze review kunnen prijzen, maar dit is echt een album dat je gewoon zelf van begin tot einde zou moeten beluisteren. Een enorme, enorme aanrader!

Favoriete nummers: Het hele album!

Release date: 14 oktober 2016