zondag, augustus 25

CD REVIEW: BORKNAGAR – Winter Thrice (Century Media)

Press_Cover_01Opgericht in 1995, zal de vooruitstrevende Noorse metal band BORKNAGAR hun 20 jarig bestaan vieren met de release van hun nieuwe opus, “Winter Thrice”. Het geesteskind van gitarist Øystein G. Brun, voorheen van Molested, BORKNAGAR heeft een lange weg afgelegd sinds hun low-key titelloze debuut, zich ontpopt met hun Century Media Records debuut ‘The Olden Domain’ (1997), en zich echt gevestigd met de release van hun epische “Universal” album in 2010. In geen geval heeft BORKNAGAR hun oorspronkelijke black metal geluid verworpen; het is uitgegroeid tot slechts een klein deel van een veel groter monster.Press_Photo_04

Een deel van de magie in BORKNAGAR vloeit voort uit een line-up van muzikanten die talentvolle kunstenaars zijn in hun eigen recht. Brun legt de basis voor elk album, maar hij geeft vrijelijk toe dat de samenwerking met Vintersorg (Cronian, Vintersorg), ICS Vortex (Arcturus, Dimmu Borgir), Lars A. Nedland (Solefald), Jens F. Ryland en Baard Kolstad (Leprous, Rendezvous Point) hetgene is dat de muziek van BORKNAGAR zo uniek maakt in de metal scene van vandaag.

Destijds in 1996 mocht BORKNAGAR dan op en top black metal zijn, ondertussen zijn ze zoveel meer dan dat. Om ze echt te kunnen categoriseren is enorm moeilijk omdat hier zoveel in zit. “Winter Thrice” gaat als een rollercoaster door stijlen en invloeden waardoor het een boeiende rit van zo’n 50 minuten wordt, en je zal al snel willen aanschuiven voor een 2e keer.

Op dit album is er een grote hoeveel power en folk metal aanwezig met de nodige prog invloeden. Opener ‘The Rhymes Of The Mountain’ deed mij meteen denken aan de tijd waarin ik Ensiferum en hun album Iron ontdekte. Stevige metal met grauwe vocals, afgewisseld door melodische stukken vergezeld van clean partijen die blijven plakken. Zo ook dus bij BORKNAGAR. Ook titletrack ‘Winter Thrice’ is een voltreffer. De vocals van ICS Vortex kende ik al van zijn tijd bij Dimmu Borgir, en heb ik altijd al kunnen appreciëren. Hoe het nummer rond 2:30 nog pure metal is, lijkt het rond 3:00 een nummer dat je zo op een radiozender kan horen. En het is deze diversiteit binnenin hun nummers dat het zo boeiend maakt. Nog een heel toegankelijk nummer is Noctilucent waarbij ik persoonlijk moest denken aan een band zoals Blind Guardian. Afsluiten gebeurt met het toepasselijke ‘Terminus’, een lekker stevig nummer met refreinen die blijven hangen, met guest vocals van oorspronkelijke zanger Garm. Waardoor het nummer een mooie representatie is van de 20 jaar waar BORKNAGAR doorheen is gegaan.

Press_Logo_01De nummers zijn heavy, en toch enorm melodisch waardoor ze niet sommigen gaan ‘afschrikken’ zoals black metal wel kan doen bij sommigen. Daarbij moet wel gezegd worden dat de nummers daardoor niet eenvoudig of laagdrempelig zijn. Op Noctilucent na schommelt elk nummer tussen de 6 en 7 minuten, wat natuurlijk een hele brok is. Maar de nummers zijn zodanig geschreven dat ze boeien van begin tot eind. En daarbij is de productie ook tiptop in orde, als ook hoe de nummers gerangschikt zijn om een interessant totaal plaatje af te leveren.

Een afwisseling van blastbeats, akoestische stukken, zware vocals, meezing partijen,… zorgt ervoor dat Winter Thrice menig metalhead zal kunnen bekoren. Zeker een aanrader voor fans van Ensiferum, Amorphis, Wintersun, Blind Guardian, etc.

Favoriete nummers: Cold Runs The River & Erodent

Release date: 22 januari 2016
Borknagar – “Winter Thrice” (49:41)