CD REVIEW: Coroner – Autopsy (Century Media)

coroner_autopsy_coverHet is de sensationele comeback van het jaar: Zwitserse metal pioniers CORONER – in de huidige line-up van Tommy Vetterli (gitaar), Diego Rapacchietti (drums) en Ron Broder (bas / zang) – kruipen terug de studio in! Deze driekoppige band maakte een naam voor zichzelf in de muziekwereld met zijn herkenbare sound van technische thrash metal. Nu, 23 jaar later na de band’s laatste album release (Grin, 1993), heeft CORONER plannen aangekondigd om een nieuw studio-album uit te brengen samen met Sony Music en Century Media Records.coroner_press_photo_2

In de jaren 1990 veroorzaakte CORONER een opschudding in de muziekindustrie met hun vooruitstrevende en technisch geavanceerde muziekstijl. Over de hele wereld werd CORONER beschouwd als een van de meest onconventionele avant-garde metal bands, wat tevens de aandacht trok van de mondiale grootheden zoals Metallica. Vandaag is CORONER een cult band en is zeer gerespecteerd door niet alleen musici zoals Max Cavalera (Sepultura), Franz Treichler (The Young Gods) en Mille Petrozza (Kreator), maar ook door metal fans over de hele wereld. Na de release van hun laatste studio-album, Grin, in 1993 was CORONER opgesplits. Twee jaar later werd hun best-of album, “Coroner”, uitgebracht. Zestien jaar verstreken. Dan, in 2011, keerden Tommy Vetterli, Ron Broder, en de toenmalige drummer en medeoprichter Marky Edelmann terug naar het podium, ze speelden een potpourri van nummers van hun albums op concerten. Destijds waren de drie muzikanten bijna zeker dat ze niet in staat zou zijn om de tijd voor een nieuw studio-album te vinden. ‘Bijna’ is hier het sleutelwoord.

Voor hun zevende studioalbum, waarvan de release gepland staat voor 2017, heeft CORONER een wereldwijd platencontract ondertekend bij Sony Music Zwitserland, die de hulp van Century Media Records hebben ingeroepen, een sterke partner die de platen van CORONER internationaal zal vrijgeven. Maar voor die fans die gewoon niet kunnen wachten tot het nieuwe album, heeft CORONER een speciale traktatie in petto: “Autopsy”.

coroner_press_photo_1Autopsy is een 3 x Blu-ray + LP of een 3 x DVD + CD set dat bol staat van live-opnames, een documentaire film over de geschiedenis van de band, nooit eerder vertoonde interviews en een best of compilatie. De Vinyl + Blu-ray-Box, die beperkt is tot 3.000 exemplaren, is een echt collectors item en elk exemplaar van de box zal ondertekend worden door de bandleden zelf. Deze ontzagwekkende collectie zal het licht van de dag te zien krijgen op 23 september 2016

CORONER zal na al die jaren dan toch een vervolg breiden op “Grin”, hun album uit 1993. Met deze boxset probeert CORONER hun fans van weleer warm te maken voor dat eindelijke nieuwe album. Zeker de Best Of compilatie CD is een ideale manier om de geschiedenis van CORONER nog eens kort en bondig te herontdekken. Ze kozen 8 nummers uit hun oeuvre en plaatsten deze chronologisch, zodat je als luisteraar even mee doorheen de tijd reist en de evolutie kont aanschouwen.

De 3 DVD’s staan dan weer bomvol hebbedingetjes voor de fans, die zich toch verschillende uren zullen kunnen zoet houden met al dit beeldmateriaal.

coroner_logo

Ik vermoed dat de kerstman er enorm ‘shredded’ zal uitzien wanneer verschillende mensen dit heavy pakketje op de verlanglijstjes gaan plaatsen.