CD REVIEW: FIREWIND – Immortals (Century Media)

Time to wake the sleeping giant …

Het is ongeveer vijf jaar geleden dat de Griekse melodieuze power metallers FIREWIND hun veelgeprezen zevende album “Few Against Many” (2012) uitbrachten, maar in de tussentijd is de band en haar individuele leden allemaal erg druk bezig geweest met diverse activiteiten. Frontman en gitarist Gus G. heeft niet één, maar twee solo albums uitgebracht, toerde de hele wereld ter ondersteuning van hen beiden te promoten en sloeg opnieuw de handen in elkaar met de ‘Prince of Darkness’, Ozzy Osbourne, van wie hij sinds 2009 een bandlid is. Zijn collega-FIREWIND bandleden hebben tevens ook verre van stilgezeten, maar ondanks de langdurige onderbreking van de werkzaamheden, was het altijd al het plan van FIREWIND om terug te keren … sterk en explosief op alle vlakken!

Na al gedurende de laatste maanden reeds terug te keren naar het internationale live-circuit, zal FIREWIND op 20 januari 2017 hun nieuwste studioalbum uitbrengen, getiteld “Immortals”, waar de band terugkeert naar de aanstekelijk catchy en uiterst ‘antemic’ oorsprong van de groep. Gedurende de 10 nieuwe tracks op de plaat, is klinkt FIREWIND frisser en meer vastberaden dan ooit tevoren, waarbij ze niet alleen een hoogwaardig niveau van individuele instrumentale vaardigheden vertonen, maar ook een smaakvolle en nog meer gerijpt songwriting vermogen, waardoor de 44 minuten speeltijd van het album een energieke achtbaan wordt die doorheen de rijken van traditionele heavy metal, epische hardrock invloeden en uiterst melodieuze power/speed ​metal ambachten reist.

Power metal, het subgenre waar het bij mij vroeger allemaal mee begonnen is. FIREWIND heb ik destijds nooit intensief gevolgd, maar heb ik wel regelmatig eens opgezicht. Na zo’n 4 jaar kunnen de fans zich eindelijk verheugen op nieuw materiaal om te beluisteren. Sommigen onder hen stonden nogal kritisch over de nieuwe zanger, Henning Basse (ex-Metalium), die de enorm capabele Apollo Papathanasio (Spiritual Beggars) zou vervangen. Maar vanaf het eerst nummer is duidelijk dat de fans niets te vrezen hebben.

Misschien kunnen we best even vermelden dat de band hier een conceptalbum heeft uitgebracht, wat bij echte powermetal fans niets onbekends zou mogen zijn. Want proberen veel bands net niet om juist een verhaal te vertellen door hun albums en songs? Als je de cover art bekijkt zie je meteen waar het zich afspeelt; we bevinden ons in het oude Griekenland. Om specifieker te zijn, het gaat hier om de Slagen van Thermopylae en Salamis in 480 vC, tijdens de tweede Perzische invasie van Griekenland. Een beetje waar de 2e film van 300 over gaat dus.

Heel even (de eerste seconde eigenlijk) lijkt ‘Hands Of Time’ ene of andere obscure electro plaat te worden, maar al snel krijgen we een golf van power metal over ons heen. Een gitaar riff, onderbouwd met stevige drum en begeleidt door keyboards. Aan power geen tekort, want ook ‘We Defy’ is een knaller. Hier krijgen we ook de stem van Henning wat prominenter voorgeschoteld, de fans mogen op beide oren slapen. Ofja, wat er nog van overblijft na dit album.

‘Ode To Leonidas’ begint met een epische speech, en zou zo uit een Hollywood film geplukt kunnen zijn. Daarna bast het nummer los en ontpopt zich tot een van de sterkste nummers op dit album. Wat naast zo’n speech ook standaard hoort op een conceptalbum is een ballad of ballad-passages, wat we tijdens ‘Live And Die By The Sword’ en ‘Lady Of 1000 Sorrows’ voorgeschoteld krijgen. De titletrack, “Immortals’, is zelfs een volledig instrumentaal nummer. Maar dankzij de hoge muzikale talenten van de bandleden is dit 2-minuten durende nummer enorm aangenaam. Afsluiter, ‘Rise From The Ashes’ is misschien de perfecte beschrijving om dit album te beschrijven. Je weet dat FIREWIND soms eens zou kunnen verdwijnen, maar als ze herrijzen mag je zeker zijn dat het weer beter zal zijn als hun vorige passage.

Ondanks dat dit album maar zo’n 44 minuten lang is, is dit toch een terugkomer van formaat. Met dit album toont FIREWIND dat ze nog steeds sterk staan tegen al die duizenden andere bands binnen het genre. Zou zanger Henning tijdens het begin van een show nu ook ‘THIS IS FIREWIIIIIIIIIIIIIIIIND’ schreeuwen?

Favoriete nummers: We Defy, Ode To Leonidas & Immortals

Release date: 20 januari 2017

Firewind  – “Immortals”