dinsdag, juli 16

CD REVIEW: Heaven Shall Burn – Wanderer (Century Media)

press_cover_01HEAVEN SHALL BURN opent hun visueel verbluffende CD-booklet voor hun achtste studio album, “Wanderer”, met een citaat dat het algemene idee van het album samenvat: Tijdens de verwarrende en moeilijke tijden moet je je af en toe terug te trekken uit alle gekte om je heen. Hierdoor kan je een nieuw perspectief, energie en focus verkrijgen, zodat je deze wijzigingen met een vernieuwde en versterkte mentaliteit kan aanvallen. Het moderne leven is zo complex, dat soms het kiezen van eenvoud en eenzaamheid je de kracht kan geven om de chaos rond en binnen in je te veroveren. “Wanderer” biedt niet alleen interessante historische en politieke verhalen aan, maar dient ook als een reisverslag van een reis in iemands innerlijke. Het is de zoektocht naar een veilige toevluchtsoord voor onze dagelijkse stress, maar ook een uitlaatklep voor negatieve gevoelens en agressie.press_photos_03

Met Wanderer is HSB al toe aan hun 8e studioalbum. Ik heb de band al vanaf dat ik hen ontdekt had gewaardeerd. Door de jaren heen heeft de band zich wat opgewerkt tot vaandeldragers van het metalcore genre door de unieke sound die ze voortbrengen. Een sound waar ze al die jaren trouw aan gebleven zijn en hun legioenen van fans tevreden mee stelden. Toch lijkt de band niet helemaal door te breken voorbij het Europese grondgebied, wat een enorme misser is voor diegene die er niet wonen. Met hun laatste opus “Wanderer” bewijst de band zich opnieuw waarom ze op de troon van de metalcore zouden mogen zitten.

Ook op hun nieuwe album is die unieke sound er weer, en met opener ‘The Loss Of Fury’ en het daaropvolgende ‘Bring The War Home’ komt er een sterke invloed van death metal doorgesijpeld. ‘Passage Of The Crane’ is ook een enorm sterk nummer, dat zich doorheen net geen 4 minuten meermaals weet op te bouwen tot steeds een nieuwe climax.

press_photos_04Maar het zijn nummers zoals ‘They Shall Not Pass’ waarop de heren tonen wat het betekent om deftige en heavy metalcore los te laten op onze trommelvliezen. Hier krijgen we ook ineens wat old-school melodic death metal te horen, en ontluikt zich tot een enorm veelzijdig en dynamisch nummer. Meteen een persoonlijke favoriet! Het daaropvolgende ‘Downshifter’ is nog zo’n heerlijk stevig nummer, toch gaat dit soms wat slomer vooruit. Maar dan wel als een alles slopende pletwals.

En dan komt ‘Prey To God’, hier worden er geen doekjes om gewonden en barst alles meteen los. Ik verheug me er nu al op om dit nummer live te horen. De energie die dan zou vrijkomen moet fenomenaal zijn. Menig nek zal stijf aanvoelen tijdens het wakker worden na een optreden van HSB. Met ‘My Heart Is A Compass’ krijgen we een korte instrumentale interlude, en vloeit mooi over in ‘Save Me’. Hier is het eerst wat meer ingetogen, maar bouwt zich desondanks ook uit tot een enorm stevig nummer dat er staat. Afsluiter ‘The Cry Of Mankind’ is een epos van zeven minuten dat de eerste tweeënhalve minuten instrumentaal blijft. Hierin zie ik vooral potentieel als een live opener. Een manier om het publiek wat warm te maken, en nadien los te barsten met een mokerslag van een nummer in het laatje van ‘Endzeit’.press_logo_01

HSB hebben met “Wanderer” terug wat naar hun roots gegrepen en leveren weer een enorme bulldozer van een album af om het publiek mee te verpletteren. Het is een nieuwe mijlpaal in het bestaan van de band, waarmee ze tonen dat goede metal niet exclusief voor Scandinavische landen is weggelegd.

Favoriete nummers: They Shall Not Pass, Prey To God5-thumbs-up

Release date: 16 september 2016

Heaven Shall Burn  – “Wanderer” (52:44)