woensdag, mei 22

CD REVIEW: Karyn Crisis’ Gospel Of The Witches – Salem’s Wounds (Century Media)

Press_Cover_01Karyn Crisis is een naam die meer lof en aandacht zou moeten verdienen. Terwijl selecte kringen van mensen te haar voorafgaande vocalen bij het veelgeprezen Crisis van 1993-2006 kennen en waarderen zijn er nog steeds velen te naïef om haar invloed en impact te erkennen. Dit ingetogen meisje ging harder dan veel mannen, vechtend met impactvolle liveoptredens op hardcore en metal shows, vaak demonisch schreeuwend afgewisseld met engelengezang. Ze leidde de weg en is uitgegroeid tot een invloed voor vele female-fronted extreme bands. En toen verdween ze … tot nu toe.

Karyn keert terug met haar stellaire nieuwe project, KARYN CRISIS GOSPEL OF THE WITCHES’, en een fantastisch nieuw album, “Salem’s Wounds”, via Century Media RecordsPress_Photo_02

Crisis ken ik vaag van naam, dus ik wist niet goed wat te verwachten toen ik “Salem’s Wounds” opzette. Omphalos begint nogal atmosferisch met Karyn die eerst wat zweverig zingt met een diepe backing grunt van Ross Dolan. The Alchemist pikt wat de draad op (zeker vocaal) van het voorgaande nummer. Hoewel Karyn’s zang hier wat meer helder is en naar voren komt. Ook komt opnieuw Ross Dolan, ditmaal ook met meer clean vocals. Het is even wennen aan zijn manier van zingen, maar het totale plaatje klopt. Ancient Ways is veel duisterder en ontbreekt zowat alle clean vocals. Ietwat jammer, want ik vind de afwisseling van Karyn net het leuke. Aradia is een goed stevig nummer met een iets hoger temper als de vorige. Mother is weer heel wat ingetogener, zeker de intro. Na Mother volgt er Father, ook een wat ingetogen sfeer maar toch heeft dit nummer en wat ruiger, duisterder en macabere sfeer rond zich hangen. Goddess Of Light heeft lichte elektro invloeden en bevat Karyn’s haar engelengezang met hier en daar eens een uitschieter. Ook The Secret is vergelijkbaar met deze track, wat wel een leuke draai en extra touch geeft aan het nummer. Titeltrack Salem’s Wounds is een mooi voorbeeld van wat je op dit album allemaal kan verwachten; trage ingetogen stukken met engelenzang, en ruige partijen waarbij Karyn de ziel uit haar lijf schreeuwt. Net als ook The Sword + The Stone. Afsluiter The Ascent begint enorm ingetogen, barst halverwege even volledig los om nadien terug stilaan weg te ebben.Press_Photo_05Salem’s Wounds is een enorm stevig album en bewijst dat je helemaal geen snelheid nodig hebt om hard en ruig te zijn. De mix van Karyn’s vocals is bijzonder noemenswaardig, zeker als de vocals van Ross erbij tussen worden gezwierd. Het album bevat een unieke sfeer met heel wat gothic elementen. Dat Karyn haar spirituele zelfexploratie van invloed was bij het maken van dit album ligt er vingerdik op. Maar het album is er een dat, ondanks die onzichtbare lijn die door het album wordt getrokken, niet snel gaat vervelen.

Press_Logo_01Favoriete nummers: The Alchemist, Pillars,

Release date: 9 maart 2015

Karyn Crisis’ Gospel Of The Witches – “Salem’s Wounds” (1:01:32)