woensdag, januari 23

CD REVIEW: Motorowl – Om Generator (Century Media)

Press_Cover_01Waar talent kan overal worden gevonden: black metal in China, NWOBHM aanbidding in Peru, verpletterende death metal in Indonesië, … Maar briljante psychedelische doom rock die gemakkelijk kan concurreren met de huidige hoge internationale normen, komende uit de deelstaat Thüringen, een staat in het oostelijke deel van Duitsland. Hoewel de regio bekend staat om zijn gevarieerde muziekscene, is dit nog steeds een verrassende ontdekking. Century Media Records presenteert nu trots het jonge kwintet, MOTOROWL, opgericht in 2014, toen de meeste bandleden nog niet eens twintig jaar oud waren! MOTOROWL ontwikkelde al snel een zwaar geluid gezegend met fantastische riffs, grote vocale melodieën, en een knarsend Hammond orgel er bovenop. Denk Spiritual Beggars of Uriah Heep op een slechte acid trip. Denk jaren ’70 geïnspireerde, verdomd zware hard rock met een eigentijdse, duistere twist. Gemaakt met pure passie en ongelooflijk volwassen songwriting-vaardigheden, presenteert de band nu hun debuut “Om Generator”.Motorowl_Press_Pic_3

Nu, ze hebben nu een high profile label gestrikt, en deze zullen alles doen in hun kunnen om te verzekeren dat de wereld buiten Thüringen de prachtige rocknummers zoals The Highest City Part 1′, de drijvende doch melancholieke grootsheid van ‘Old Man’s Maze’ of de doomy brullen van de 8 minuten durende afsluiter ‘Spirituele Healing’ te horen krijgt. Dus, hier is aan u, MOTOROWL: neem de wereld over!

Opener ‘Om Generator’ begint eerst wat bluesy maar barst al vrij snel los waarbij de energie er letterlijk afspat. Even later krijgen we de beklijvende klaagzang van Max Hemmann te horen, die mooi aansluit bij het muzikale aspect van de band. De vocals liggen er niet bovenop, maar worden mooi opgenomen in het geheel waardoor het totaalplaatje mooi klopt. Ook ‘The Highest City Party I’ bruist van die energie, voortkomend uit een mix van rock, doom en psychedelic. Het psychedelische aspect is hier al een pak meer aanwezig doordat de keys meer in de spotlight staan en er sterker doorkomen. Zeker het tweede deel van het nummer is een mokerslag van psychedelische doom.

Press_Photo_01‘The Highest City Part II’ is dan weer iets helemaal anders. Het is een heerlijk ingetogen en melancholisch nummer, vrij van de doom invloeden die we bij de vorige twee nummers ervaarden. Tegen het einde toe wordt er hier ook wel even naar een hogere versnelling geschakeld, maar echt losbarsten doet het niet. Maar dit is wel het geval bij ‘Old Mans Maze’. Iets minder doomy en gloomy maar een van mijn persoonlijke favorieten op het album. Dit nummer is op en top hard rock, zoals het ook hoort te klinken. Met ‘One And Zero’ neemt de stoner en doom het weer over. Het tempo is wat gestaag, maar beukt er wel goed door. Ook vind ik de stel van Hemmann hier geweldig tot zijn recht komen.

De band neemt weer even wat gas terug met ‘Beloved Whale’. Het nummer kan best omschreven worden als een rock ballad met een Motorowl-draai. Maar het resultaat werkt en mag zeker gehoord worden. De groove wordt er weer terug ingestoken vanaf de eerste noten van ‘White Horse’. Opnieuw een enorm aangenaam nummer op dit album. Afsluiter ‘Spiritual Healing’ is een monster van 8 minuten. Het nummer is zodanig complex en variërend dat je het beter zelf eens kan beluisteren dan dat ik het hier even zou gaan analyseren.

Echte meezingers moet je bij het beluisteren van “Om Generator” niet verwachten. Wel brengen de heren 8 interessante nummers, vaak wat complexer dan de standaard doom nummers. Met hun boeiende mix van genres, zijnde het stevigere gitaarwerk doorspekt met wat bluesy keys en psychedelische invloeden, levert MOTOROWL een dijk van een debuutalbum af. Zeker een band die ik eens live aan het werk wil zien en om in het oog te houden!

Press_Logo_01

Favoriete nummers: Old Mans Maze, One And Zero, White Horse

Release date: 26 augustus 2016