CD REVIEW: Orphaned Land & Amaseffer – Kna’an (Century Media)

Orphaned_Land_Amaseffer_Knaan_Cover_2016Kna’an is een project dat is ontsproten uit het hoofd van Walter Wayers, directeur van het Meminngem’s Landestheater. Wayers schreef een compleet nieuw spel met een moderne invalshoek op het bekende Bijbelse verhaal van Abraham in het land van Kna’an, en hij was op zoek naar iemand die gemaakt was voor de soundtrack en liedjes voor dit doel te schrijven. Dat is hoe een co-productie tussen Kobi Farhi (Orphaned Land) en Erez Yohanan (Amaseffer) werd geboren. Kobi & Erez, met de hulp van de leden van Orphaned Lands, hebben deze speciale soundtrack samengesteld, bestaande uit ballads en metal songs die over alle personages en de innerlijke conflicten van de helden in dit complex episode gaan. Een verhaal dat nog steeds tot op de dag van vandaag de drie Abrahamitische religies weerspiegelt.

Een collaboratie én een conceptalbum, gecreëerd met het oog op theater. Alvorens ook nog maar iets van de nummers gehoord te hebben wist ik al dat dit een uniek album ging zijn. Opener “The Holy Land Of Kna’an” is niet meteen zo hoopgevend en is niets meer dan een openingstrack dat eventueel vlak voor de show kan afgespeeld worden. Gelukkig klinkt “The Angel Of The Lord” al pakken beter en heb je hier tenminste het gevoel dat je echt naar een nummer zit te luisteren. Vooral tijdens de solo komt het nummer goed tot zijn recht. Het enige jammere is dat de vocals niet overtuigen.

Bij “Naked – Sarah and Abraham” zijn de vocals meer een vertellende stem, een concept dat vaker op dit album zal terugkeren. Hier is de zang op zich al beter en doet het me vaak wat denken aan het werk van bands zoals Blind Guardian. Het daaropvolgende “The Burning Garden” begint enorm krachtig maar zakt helemaal in elkaar als de zang zijn intrede maakt. Gelukkig bouwt het nummer zich wat op en is het tegen het einde toe weer veel sterker. Alleen jammer dat dit moment zo beperkt is. “Naked – Abraham” en “A Tree without No Fruit” zijn nummers die me van begin tot einde wisten te boeien. Verschillende andere nummers hadden naar mijn mening meer in dit genre uitgewerkt mogen zijn. En zaken zoals “The Vision” mochten naar mijn mening volledig weggelaten worden.

Kna’an is zeker geen slecht album, zeker niet als je weet dat hier om iets unieks gaat dat zich spiegelt aan kunstvormen zoals theater. Het hele album weet echter niet te overtuigen. Er zitten verschillende goede nummers tussen, of fragmenten van nummers, maar er zijn teveel punten waardoor dit geen album is dat je spontaan verschillende keren na elkaar zou willen horen. Wel zou ik geïnteresseerd zijn om te gaan kijken naar een optreden waar de combinatie tussen theater en deze live muziek zou plaatsvinden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan shows zoals die van Gutterdämmerung. Muzikaal heb ik weinig op dit album aan te merken, maar het is toch niet helemaal ‘my cup of tea’.

Release date: 26 augustus 2016

Orphaned Land & Amasaffer  – “Kna’an” (38:35)

1. The Holy Land Of Kna’an (1:52)