CD REVIEW: Rev Theory – The Revelation

album_artworkCreatie vereist vaak vernietiging. Alles moet worden gesloopt, om weer sterker te worden herbouwd. Dat is zeker zo het geval bij REV THEORY’s ervaring tijdens het maken van hun vierde full-length album en de eerste voor Century Media. Sinds hun eerste uitgave in 2005 met hun debuut “Truth Is Currency”, blijft REV THEORY verder gaan om hun status onder de elite hardrock vast te zetten.

REV THEORY (begonnen als Revelation Theory) draait al sinds 2002 mee, en brengt nu onder Another Century Records hun nieuwe en vierde album “The Revelation” uit.

Zelfs ken ik de band al enkele jaren van naam, maar heb ze nooit van dichtbij gevolgd. Dit album is dus het eerste waarmee hun muziek echt leer kennen. ‘Guns’ barst meteen los als een stevig rock nummer met een heerlijke gitaarriff en sound die me zeker weet te bekoren. Het daaropvolgende ‘We Own The Night’ is alweer zo’n rock nummer waar de band weinig fout mee kan doen. Niet vernieuwend maar wel aangenaam om naar te luisteren.band_photo

‘Red Light Queen’ is wat steviger dan de twee voorgangers, en ook ‘Piece Of Me’ zit in het stevigere schuitje. Beide nummers zijn meteen al twee heavy pilaren die dit album dragen. ‘Killing Kind’ is dan meer een moderne ballad met een piano en af en toe een wat elektronische touch. Desondanks is dit geen melig en tergend traag nummer waarbij de sfeer en power van voordien onder het dieppunt zakt. Met ‘We Don’t Follow’ komt de groove weer in de spotlight te staan en stijg het energiepeil weer snel. ‘My Killers’ sluit hier mooi op aan en neigt weer wat meer terug naar de heavy sound van het tweede en derde nummer.

Met ‘Blow It Up’ begint het headbangen al meteen, meteen ‘gebombardeerd’ tot een van de sterkere tracks van dit album. Met ‘Lessons’ legt Rev Theory weer wat meer de nadruk op een mix van groove en heavy. Idem zo ook voor ‘Other Side’. Eindigen doen we met het meer ingetogen ‘Candle Burns’.

In een genre waarin er dertien in een dozijn zitten is het moeilijk om origineel te zo zijn, zo ook wat het struikelblok bij REV THEORY. Dit album is niet slecht, maar is er niet eentje dat er echt tussen uit springt tussen al die andere ‘arena rock’ bands. Desondanks is het zeker de moeite om te beluisteren en zullen de nummers live knallen. Daarnaast is het ook enorm toegankelijke muziek dat een groot publiek zal aanspreken.

Favoriete nummers: Piece Of Me & Lessons

copy ZALU3-thumbs-up

Release date: 9 september 2016