zondag, september 15

CD REVIEW – SATAN TAKES A HOLIDAY Aliens

Met een mix van rock ‘n roll, garage rock uit de jaren ’60 en grooves uit de jaren 70, staat SATAN TAKES A HOLIDAY bekend als één van de beste live bands in Zweden. Ze keren nu terug met een nieuw label als thuisbasis (Despotz Records) om hun vierde album ‘Aliens’ uit te brengen, met een internationale setup en distributie in tegenstelling tot hun vorige releases.

Wat er nu juist in dat Scandinavische water zit weet ik niet, maar bijna elke band die vanuit het kille noorden naar hier overwaait lijkt een dijk van een album neer te poten. SATAN TAKES A HOLIDAY was me een tot hiertoe onbekende band, en wat ben ik blij ze bij deze te ontdekken. Met “Aliens” zit de band al aan hun 4e album, tevens het album waarbij ze beslisten om een gooi in de internationale ring te werpen.

De opener ‘Good Cop Bad Cop’ geeft meteen de muzikale sfeer weer waar je door overgoten zal worden doorheen het album. Zelf hoor ik hier een mix van The White Stripes, The Black Keys, The Hives of het Belgische A Brand. Een hutsepot van groove & garage rock dus. Met zelfs een bluesy/country touch door het gebruik van een mondharmonica in het eerste nummer. Dit zou een ideale soundtrack zijn voor series zoals Sons Of Anarchy. Motards, lederen vesten, lange haren, tattoos,… Het ruige rock’n’roll leven in muziek gegoten.

Het daaropvolgende ‘The Beat’ heeft heel wat meer groove in de mix. Zelfs die ruige rockers uit het 1e nummer zouden hier al meeknikkend een glimlach op het gezicht krijgen. ‘Ladder To Climb’ is wat ruiger en neigt wat meer naar nummers zoals die van The Hives. Krachtig, schorre stem en pure rock’n’roll. Het daaropvolgende ‘Get You Girl’ is voor mij persoonlijk een iets minder nummer. Het is wat soft, maar zodanig dat het ook niet helemaal op gang lijkt te komen, alsof er wat mist. Iets te braaf dus, zeker na de vorige drie energiebommen.

Gelukkig schiet met ‘Iron Pipe’ de vlam weer in de pijp (heb je ‘em?). Hier zijn die motards weer, in dit geval zelfs letterlijk als je naar de lyrics luistert. ‘More Is More’ is weer wat rustiger, maar hier zit er een leuke groove waardoor het tempo niet zo bruusk onderbroken wordt, zoals het geval was met ‘Get You Girl’. Dit is gewoon een leuk en catchy nummer. ‘Born At Night’ is weer een pak actiever en het tempo schiet opnieuw vooruit. Met ‘Queen Mother’ daalt het weer aanzienlijk en krijgen een we een slome maar groovende pletwals over ons heen. Wel ben ik hier helemaal geen fan van de gitaarsolo die ergens halverwege doorkomt. Hier was ruimte voor zoveel meer. Maar kom, we vergeven het hen.

‘Love Me Like I Love Me’ is weer een catchy en meer poppy nummer. Wat me inderdaad doet denken aan de hoogjaren van de rock’n’roll met bands zoals The Beatles en The Rolling Stones. Het nummer doet me er zelfs aan denken, als zulke uitspraken gedaan mogen worden dan toch. Dat de band zich niet altijd even serieus neemt kan je merken aan het nummer ‘Why Don’t We Do It In the Road’. Gek, groovy en rock. Heerlijk toch? Afsluiter is Wrinklay, geen hoogvlieger maar zeker ook niet slecht.

Met “Aliens” toont SATAN TAKES A HOLIDAY me dat ze een band zijn met enorm potentieel, en eentje die zeker hier mag doorbreken van me. Na deze cd ben ik alleszins van plan om hun vorige materiaal ook een te beluisteren. Wanneer ze doorheen België reizen op tour, ga ik toch proberen om ze eens live aan het werk te zien.

Favoriete nummers: The Beat, Iron Pipe

Release date: 24 februari 2017

Satan Takes A Holiday  – “Aliens” (00:00)