maandag, juli 15

EP REVIEW: SICK OF IT ALL – When The Smoke Clears

press_cover_01SICK OF IT ALL bestaat dertig jaar, en om deze speciale gelegenheid te vieren besloten niet alleen om vijf gloednieuwe tracks op te nemen in hun unieke en klassieke oude school stijl, maar hebben ze ook diep gegraven in hun foto archief en delen ze nu zeldzame foto’s, alsmede iconische shots uit hun verleden en heden.press_photos_04

Alles werd samengesteld voor een luxueus 60 pagina salontafel Artbook dat is verpakt in nep leer en wordt geleverd met een 10″ vinyl, evenals alle nummers op CD. Alle audio werd samen opgenomen met The Jerry Farley en zowel gemixt en gemasterd door Tue Madsen. Daarnaast hebben een aantal vrienden van de band liner notes toegevoegd die een persoonlijk inzicht in SICK OF IT ALL bieden. De volgende personen hadden hun eigen verhalen te vertellen: Davey Havok (AFI), Dennis Lyxzén (Refused), Chuck Ragan (Hot Water Music), Arthur Smilios (Gorilla Biscuits) en Matt Kelly (Dropkick Murphys).

Openen doet SICK OF IT ALL met titletrack ‘When The Smoke Clears’. Dit is, naar mijn mening, meer een opwarmertje dan een volwaardig nummer. Uiteraard wel een waardig opwarmertje dat puur SICK OF IT ALL ademt. Nadien vloeit het netjes over in het straffe ‘Black Venom’. Een nummer dat menig moshpits zal starten, met zo’n heerlijke openingsriff kan het bijna niet anders. Nadien komt ‘Doom Campaign’, een nummer dat meteen met die typische SICK OF IT ALL gangvocals begint. De rest van het nummer vertoont heel wat punkrock invloeden en is best catchy. Hier kijk ik naar uit om het eens live te horen. Als ik de mosh van ‘Black Venom’ overleef dan toch.

press_photos_03Met ‘Blood & Steel’ is het terug wat zwaarder geblazen. Opnieuw een enorm sterk nummer dat toont dat de heren van SICK OF IT ALL nog steeds enorm venijnig en krachtig uit de hoek kunnen komen. Het vijfde en laatste nummer, ‘Fortress’, vind ik een pak minder dan de voorafgaande drie. Of alleszins vanaf de tweede helft. De gangvocals laten hier het nummer enorm inboeten in de kracht van hun pure hardcore uit de eerst helft. Het heeft wat minder bite en in your face gehalte, misschien zelfs wat braaf te noemen.

Deze EP duurt, helaas, maar zo’n elf minuten. Desondanks krijgen we als fans weer 5 toppers van formaat voorgeschoteld die menig luisteraar zal kunnen smaken. Uiteraard is de bijhorende booklet met de foto’s en de verhalen van vrienden ook een leuke bijdrage aan dit geheel.

press_logo_02

Favoriete nummers: Black Venom & Doomed Campaign

copy ZALU3-thumbs-up