woensdag, juni 3

Elegant – Efficiënt – Evolutionair: De nieuwe Audi A3 Berline

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +
  • Design met een focus op het verlengde profiel en de coupé-achtig daklijn
  • Hoge efficiëntie en straffe prestaties dankzij gedeeltelijk geëlektrificeerde aandrijflijnen
  • Standaard met digitale cockpit en touchscreen, ruim aanbod van Audi connect diensten

De tweede generatie van een Audi succesverhaal is er – de A3 Berline. De compacte vierdeurs is digitaal en volledig geconnecteerd – van infotainment tot de rijhulpsystemen. Onder het elegante koetswerk garanderen gedeeltelijk geëlektrificeerde aandrijflijnen en een verfijnde ophanging een rijbeleving die even efficiënt als dynamisch is. De Audi A3 Berline is beschikbaar bij de Europese verdelers vanaf de zomer van 2020.

De tweede generatie van een Audi succesverhaal is er – de A3 Berline. De compacte vierdeurs is digitaal en volledig geconnecteerd – van infotainment tot de rijhulpsystemen. Onder het elegante koetswerk garanderen gedeeltelijk geëlektrificeerde aandrijflijnen en een verfijnde ophanging een rijbeleving die even efficiënt als dynamisch is. De Audi A3 Berline is beschikbaar bij de Europese verdelers vanaf de zomer van 2020.

De nieuwe A3 Berline krijgt een sportieve, elegante look. In vergelijking met zijn voorganger groeit hij met 4 cm tot een totale lengte van 4, 50 meter bij een onveranderde wielbasis. In de breedte komt er 2 cm bij voor een totaal van 1,82 meter, terwijl hij in de hoogte 1 centimeter groeit tot 1,43 meter. Dit zorgt voor een toegenomen hoofdruimte – een tweetal centimeter vooraan dankzij de lagere zitpositie van de bestuurderszetel – en wat extra elleboogruimte. Met 425 liter is de bagageruimte exact even groot als het voorgaande model.

Krachtig en elegant: het exterieur

Het front wordt gedomineerd door de grote Singleframe met honingraat grille, geflankeerd door in het oog springende koplampen. Aan de buitenkant monden de lichtunits uit in neerwaarts getekende trapezoïdale hoeken. In de topuitvoering met matrix ledtechnologie krijgen de nieuwe digitale dagrijlichten hier een plaats. Ze zijn samengesteld uit een pixelmatrix die bestaat uit 15 ledonderdelen die individueel aangestuurd worden en de verschillende uitvoeringen van de A3 Berline elk een eigen lichtsignatuur geven.

Bij de A3 Sportback loopt de koetswerklijn boven de drempels net voor de achterste wielkast licht naar omhoog richting achterlichten om zo de korte achterpartij te benadrukken. De koetswerklijn van de Berline vloeit daarentegen in een rechte lijn door tot aan de achterbumper. Dit benadrukt zijn koetswerklengte – 15 centimeter langer dan de Sportback – en geeft de flank een elegante look. Het concave oppervlak onder de brede schouderlijn accentueert de uitgesproken quattro-wielkasten en de drempels. Dit creëert een intensief samenspel van licht en schaduw. De daklijn helt vanaf de B-stijl dynamisch af – net zoals bij een coupé – en gaat over in een in het oog springende spoiler op het kofferdeksel. Die is optioneel leverbaar in carbon en zorgt voor een visueel accent dat de krachtige look van het vierdeurs model benadrukt.

Story image

Gestroomlijnd koetswerk

De luchtstroom wordt verbeterd ten opzichte van zijn voorganger dankzij de hogere achterpartij en de grote diffusor. Hierdoor behaalt de nieuwe A3 Berline met 110 kW (150 pk) sterke 2.0 TDI een Cd-waarde van 0.25, een verbetering met 0.04 punten ten opzichte van de eerste generatie. De gestuurde inlaat voor koellucht, met twee elektronisch bediende louvremodules achter de Singleframe, draagt hier ook toe bij. Bovendien verlagen de gesloten bodemplaat, de buitenspiegels met verbeterde aerodynamica en de actieve remkoeling de luchtweerstand en zorgen zo voor een gestroomlijnd voertuig.

Gefocust en gedigitaliseerd: de cockpit

De cockpit van de Audi A3 Berline is volledig op de bestuurder gericht. Dat start bij het interieurdesign en eindigt met het scherm en de bedieningselementen. Zo is het instrumentenpaneel met het centrale MMI aanraakscherm naar de bestuurder georiënteerd. Het heeft een diameter van 10,1 duim en is intuïtief te bedienen. Het is standaard voorzien van handschriftherkenning en spraakbediening die optioneel gebruik maakt van cloud-mogelijkheden. Het 10,25-duim grote instrumentencluster achter het stuur is digitaal, zelfs in de basisuitvoering. De Audi virtual cockpit plus meet 12,3 duim en biedt de keuze uit drie verschillende weergaves, waaronder één met een sportieve look, cursieve cijfers en een bijzonder dynamische lay-out. Het toerental en de snelheid worden in deze weergave getoond in een balk met hoekige, rode grafische elementen. Optioneel kan het displayconcept uitgebreid worden met een head-up display, waarbij de belangrijkste informatie op de voorruit geprojecteerd wordt, in het gezichtsveld van de bestuurder.

Story image

Doorgedreven geconnecteerd: van infotainment tot rijhulpsystemen

Het summum van de infotainmentsystemen in de nieuwe A3 Berline is het MMI navigation plus-systeem, dat gebruik maakt van het modulaire infotainmentplatform van de derde generatie (MIB 3). MIB 3 heeft tien maal zoveel rekenkracht als in het voorgaande model, verbindt de wagen met LTE Advanced snelheid en maakt internettoegang voor de smartphones van de bestuurder en de passagiers mogelijk via een Wi-Fi hotspot. MMI navigation Plus biedt standaard een reeks Audi connect diensten, waaronder online verkeersinformatie, nieuws en aanvullende informatie zoals foto’s, openingsuren en gebruikersbeoordelingen van nuttige bestemmingen.

Car-to-X-diensten, die gebruik maken van de massa aan informatie die beschikbaar is binnen de Audi-vloot, maken ook deel uit van het aanbod. Ze delen informatie over gebieden met gevaar of bijvoorbeeld snelheidsbeperkingen met voertuigen die over gelijkaardige technologie beschikken of vindt vrije parkeerplaatsen langs de rijweg. Wanneer de wagen vergrendeld wordt, herneemt de navigatie via de smartphone. Zo bereiken klanten rechtstreeks hun bestemming.

De A3 Berline is ook verbonden met de smartphone via de Audi smartphone interface, die iOS en Android toestellen met Apple CarPlay en Android Auto integreert in het MMI en via de Audi Phone Box. Die verbindt het toestel met de antenne van de wagen en kan het draadloos laden via inductie. Daarenboven kan de A3 gesloten, ontgrendeld en gestart worden via een Android smartphone met Audi connect key. Tot zes gebruikers kunnen in individueel gepersonaliseerde profielen hun voorkeursinstellingen opslaan, waaronder die voor de zetels, klimaatcontrole en media. Een DAB+ digitale radio is standaard. Op de optielijst kan voor een online radio gekozen worden en een hybride radio, die afhankelijk van de signaalsterkte van het radiostation automatisch schakelt tussen FM, DAB en online radio om zo een optimale ontvangst te garanderen. Vanaf midden dit jaar vervolledigt Amazon Alexa het aanbod.

De rijhulpsystemen zijn ook bijzonder effectief dankzij netwerkintegratie. In het Audi pre sense front systeem werkt de camera achter de achteruitkijkspiegel samen met de radar vooraan om aanrijdingen te vermijden of op zijn minst hun ernst te verminderen. Het standaard geleverde Collision Avoidance Assist maakt ook gebruik van de data van deze systemen. Adaptive Cruise Assist, een innovatie die zijn oorsprong vindt in de full-size klasse, ondersteunt de bestuurder met longitudinale en laterale sturing. Efficiency Assist informeert hen dan weer wanneer het verstandig is om het gas te lossen. Om dat te doen, evalueert het informatie, inclusief data van het navigatiesysteem. Exit Warning, Cross-Traffic Assist en de surround view camera’s die kort na de marktlancering volgen, bewijzen ook hun nut in het stadsverkeer.

Drie motoren van bij de start: aandrijving

De nieuwe A3 Berline is bij de lancering verkrijgbaar met een keuze uit twee TFSI-motoren en één TDI. Eén eigenschap die ze met elkaar gemeen hebben is een hoge efficiëntie. De 35 TFSI, een 1.5-liter met directe injectie, levert 110 kW (150 pk) en is beschikbaar in twee uitvoeringen: één met een nieuw ontwikkelde handgeschakelde zesversnellingsbak (gecombineerd verbruik in l/100 km: 5.0 – 4.7 en gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 114 – 108) en één met een snel schakelende zeventraps S tronic (gecombineerd verbruik in l/100 km: 4.9 – 4.7 en gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 113 – 107).

Naast de ‘cylinder on demand’-technologie, maakt het aandrijfgeheel in combinatie met de S tronic versnellingsbak met dubbele koppeling gebruik van een 48-Volt mild hybrid systeem. Het recupereert energie tijdens het vertragen en ondersteunt de motor met tot 50 Nm koppel tijdens het vertrekken en versnellen bij lage toerentallen. Bovendien zorgt het systeem ervoor dat de motor in de A3 Berline in vrijloop vaak uitgeschakeld kan worden. In dagdagelijkse rijomstandigheden zorgt het voor een verbruiksverlaging met tot 0.7 liter per 100 km.

De 110 kW (150 pk) sterke 2.0 TDI (gecombineerd verbruik in l/100 km: 3.9 – 3.6 en gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 101 – 96) doet zijn werk ook in combinatie met een zeventraps S tronic, die bediend wordt via een nieuwe pook met shift-by-wire technologie. Enkele weken na de marktlancering volgen nog twee andere motoren. De 85 kW (116 pk) sterke 2.0 TDI gebruikt dezelfde efficiënte handgeschakelde zesversnellingsbak die ook in de 35 TFSI de voorwielen aandrijft. Net als de 1.5 TFSI is ook de 81 kW (110 pk) sterke 1.0 TFSI driecilinder zowel leverbaar met een handgeschakelde versnellingsbak als met een 48-Volt mild hybrid in combinatie met de versnellingsbak met dubbele koppeling.

Comfortabel en dynamisch tegelijkertijd: de ophanging

De ophanging van de nieuwe A3 Berline is afgesteld om sportief en harmonieus te zijn – en net dat beetje preciezer dan in het voorgaande model. Deze precisie en reactiesnelheid is voor een groot deel te danken aan het centrale dynamic handling-systeem dat een optimale interactie garandeert tussen alle componenten die een invloed hebben op de rijdynamiek. Als alternatief voor de standaard set-up is er een sportophanging en een ophanging met gestuurde dempers. Die laatste biedt een brede spreiding tussen een bijzonder comfortabele demping en een agiel rijgedrag. Het Audi drive select dynamic handling-system zorgt ervoor dat de bestuurder verschillende niveaus van ophangingsafstellingen kan ervaren in zijn A3 Berline – van comfortgericht of uitgesproken dynamisch tot extra zuinig. Deze keuzemogelijkheden hebben bijvoorbeeld ook een invloed op de afstelling van de gasrespons en de progressieve stuurinrichting, die de overbrengingsverhouding varieert naargelang de stuurhoek.

Vanaf 27.200 euro : prijzen bij de lancering

De voorverkoop van de nieuwe A3 Berline start eind april 2020. Leveringen beginnen in de zomer. Prijzen voor de 110 kW (150 pk) sterke 35 TFSI starten bij 29.600 euro. De 30 TFSI driecilinder die kort na de marktlancering volgt, heeft een vanafprijs van 27.200 euro.

Share.

About Author

Leave A Reply

*