donderdag, augustus 6

Stevige grip op alle oppervlakken: Nieuwe Opel Insignia GSi met geavanceerde vierwielaandrijving

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +
  • Twinster-vierwielaandrijving en mechatronische FlexRide-vering
  • Koppelvectoring voor een optimale koppelverdeling naar alle vier de wielen
  • 18 procent zuiniger dan zijn voorganger dankzij de nieuwe topmotor
  • Insignia GSi te bestellen als berline (Grand Sport) of stationwagen (Sports Tourer)

De nieuwe Opel Insignia GSi werd gepresenteerd als wereldpremière op het Autosalon van Brussel en de orderboeken staan ondertussen al even open. Het topmodel van de Insignia-familie is beschikbaar als berline of als stationwagen, met een verbeterde 2.0-liter turbobenzinemotor van 169 kW (230 pk), een nieuwe automatische negenversnellingsbak en Twinster-vierwielaandrijving met koppelvectoring (brandstofverbruik volgens NEDC1: in de stad 8,9 l/100 km, buiten de stad 5,9-5,8 l/100 km, gecombineerd 7,0-6,9 l/100 km, 163-161 g/km CO2; brandstofverbruik volgens WLTP2: gecombineerd 8,8-8,3 l/100 km, 205-193 g/km CO2). De geavanceerde vierwielaandrijving regelt de verdeling van het koppel binnen milliseconden, zodat de auto perfect reageert op de input van de bestuurder. Dit vertaalt zich in optimale tractie en een opwindende rijervaring, ook op sneeuw en ijs.

In combinatie met de elektrohydraulische rembekrachtiger en de mechatronische FlexRide-vering maakt deze aandrijving de nieuwe Insignia GSi tot een van de meest dynamische auto’s in zijn klasse met een uitgesproken veilig, precies en aangenaam rijgedrag.

Vierwielaandrijving voor optimale tractie op sneeuw en ijs

De nieuwe Insignia GSi beschikt over een ultramodern vierwielaandrijvingssysteem waarbij de achterwielaandrijvingsmodule een dubbele koppeling zonder differentieel gebruikt. Het koppel kan worden verdeeld over een van de achterwielen of beide, zodat koppelvectoring mogelijk is in het volledige vermogensbereik van de auto. In bochten gaat meer koppel naar het buitenste achterwiel. De ingenieurs hebben het systeem verder verfijnd, zodat de nieuwe Insignia GSi met nog meer precisie indraait en nog spontaner op de input van de bestuurder reageert. De ingenieurs verbeterden ook de manier waarop de nieuwe Insignia GSi vanuit stilstand aanzet op natte of gladde wegen.

Vier rijmodi voor maximaal rijplezier

De Insignia GSi wordt standaard geleverd met mechatronische FlexRide-vering, die de schokdempers en het stuurgedrag in een fractie van een seconde aanpast. Bovendien past FlexRide de respons van het gaspedaal en de schakelpunten van de automatische negenversnellingsbak aan. De bestuurder kan kiezen tussen de rijmodi ‘Standard’, ‘Tour’, ‘Sport’ en – exclusief voor de GSi – ‘Competition’. Met een dubbele klik op de ‘ESP off’-knop kunnen bekwame bestuurders de uiterste grenzen van de rijdynamiek van de Insignia GSi verkennen, zonder hulp van ESP. Voor een nog actievere rijervaring kan de nieuwe automatische negenversnellingsbak worden bediend via hendels aan het stuurwiel.

Baanbrekend: elektrohydraulische rembekrachtiging

Met zijn nieuwe elektrohydraulische rembekrachtiger, een technologie die in de toekomst nodig zal zijn voor geautomatiseerd rijden, is de Insignia GSi een gangmaker in de autosector en op de weg. Het geïntegreerde ‘eBoost’-systeem is een component voor ‘braking by wire’, waarbij geen aparte ABS/ESP-modules en vacuümleidingen of -pompen enzovoort nodig zijn. Zo wordt de remdruk sneller opgebouwd en heb je in alle omstandigheden een consistent responsief pedaalgevoel. Dankzij de automatische drukopbouw werkt het remsysteem bijna geruisloos, vooral wanneer Adaptive Cruise Control actief is en in stop-startverkeer.

Met zijn geavanceerde Twinster-vierwielaandrijving, elektrohydraulische rembekrachtiger en adaptieve FlexRide-ophanging is de nieuwe Insignia GSi overal in zijn sas: zowel op de legendarische Nürburgring Nordschleife als op besneeuwde bergwegen, en zowel in de stad als op lange afstanden.

[1] Het opgegeven brandstofverbruik en de vermelde CO2-uitstootwaarden werden bepaald volgens de nieuwe WLTP-testprocedure (World Harmonised Light Vehicle Test Procedure) (Verordening EU 2017/948) en de relevante waarden werden opnieuw omgerekend naar NEDC om te kunnen vergelijken met andere voertuigen. Neem contact op met uw dealer voor de meest recente informatie. De waarden houden geen rekening met specifieke gebruiks- en rijomstandigheden, uitrusting of opties en kunnen variëren afhankelijk van de maat van de banden.

[2] De opgegeven waarden voor brandstofverbruik en CO2-uitstoot voldoen aan de WLTP-homologatie (verordening EU 2017/948). Sinds 1 september 2018, wordt het type van nieuwe voertuigen goedgekeurd volgens de WLTP-testprocedure (World Harmonised Light Vehicle). Dit is een nieuwe en realistischere testprocedure voor het meten van brandstofverbruik en CO2-uitstootwaarden. De WLTP vervangt volledig de New European Drive Cycle (NEDC), de testprocedure die vroeger werd gebruikt. Omwille van realistischere testomstandigheden zijn het brandstofverbruik en de CO2-uitstootwaarden in vele gevallen hoger ten opzichte van de waarden die onder NEDC werden gemeten. Het brandstofverbruik en de CO2-uitstootwaarden kunnen variëren afhankelijk van specifieke uitrusting, opties en de maat van de banden.

Share.

About Author

Leave A Reply

*