vrijdag, augustus 14

Verfijnd: update voor RS 5 Coupé en RS 5 Sportback

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +
  • RS 5 Coupé en RS 5 Sportback krijgen een stoerder koetswerkdesign
  • Nieuw bedieningsconcept met groot MMI-aanraakscherm
  • Twinturbo V6 met 331 kW (450 pk) en 600 Nm aan koppel, 0 naar 100 km/u in 3,9 seconden

Static photo;
Colour: Glacier white

Audi heeft de RS 5 Coupé (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 9,1; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 208) en de RS 5 Sportback (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 9,2; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 209) herwerkt. Nieuwe details maken het koetswerkdesign nog vooruitstrevender. Voor hun bediening leunen beide modellen op de nieuwe MMI-aanraaktechnologie met groot centraal scherm. De twinturbo-V6 met een vermogen van 331 kW (450 pk) en een koppel van 600 Nm blijft instaan voor indrukwekkende rijprestaties. In België start de verkoop van de herwerkte RS 5 rond de jaarwissel.

Gestroomlijnd: het koetswerkdesign

Static photo;
Colour: Glacier white

Het verfijnde koetswerkdesign van de twee RS 5-modellen is van bij de eerste aanblik herkenbaar. Het Singleframe-rooster is breder en lager geworden. Met zijn zuivere look volgt hij het design van zijn grote broers RS 6 en RS 7. De impliciete ventilatieopeningen boven het radiatorrooster verwijzen naar de klassieke Audi Sport quattro uit 1984. De 40 millimeter bredere wielkasten geven de RS 5 een indrukwekkende uitstraling. De optionele ledmatrixkoplampen met Audi laser light hebben verdonkerde sierranden waarmee de twee RS-modellen zich duidelijk onderscheiden van de basis-A5. De brede, nadrukkelijk omrande luchtinlaten kregen een nieuwe, vijfhoekige uitsnijding.

Static photo;
Color: Turbo blue

De zijschorten en de diffuser achteraan die de twee brede uitlaatpijpen van het uitlaatsysteem omvat, werden eveneens hertekend. De zwartglanzende, mat aluminium en carbon stijlpacks geven de addenda voor- en achteraan en de zijschorten een nog individuelere look. De vier ringen en de RS-logo’s kunnen als optie in het zwart worden uitgevoerd. Aan het kleurenpalet zijn Turbo Blue en Tango Red toegevoegd. De coupé is uitgerust met een dakstructuur in CFRP waardoor het gewicht met net geen 4 kilo vermindert.

Cockpit

Aanraken in plaats van draaien: het nieuwe bedieningsconcept

Het nieuwe bedieningsconcept van de twee RS 5-modellen is geconcentreerd rond een 10,1 duim groot MMI-aanraakscherm. Het brede, losstaande scherm met akoestische feedback is lichtjes naar de bestuurder gedraaid. Als het top-infotainmentsysteem MMI navigation plus aanwezig is, geeft een specifieke RS monitor de bestuurder informatie over de temperatuur van de aandrijflijn, acceleratie in langs- en dwarsrichting, het quattro-sportdifferentieel, de bandendruk en de bandentemperatuur.

In de standaard Audi virtual cockpit (12,3 duimsscherm) kan de bestuurder kiezen uit meerdere schermen – een daarvan met specifiek RS performancedesign. Dat laatste toont de ronde snelheidsmeter als een soort hoek met daarin een schakelverklikker. Als de bestuurder de RS mode-stuurwielknop gebruikt om een van de twee individuele RS-modi in te schakelen, verschijnt het RS-specifieke scherm en toont het bijvoorbeeld maximale g-krachten bij acceleratie. Ook het optionele head-updisplay toont exclusieve RS-graphics.

Overview of Audi drive select

Trekkracht, dynamiek en stabiliteit: de aandrijflijn

Immense trekkracht en een hoog vermogen gecombineerd met efficiëntie: de 2.9 TFSI twinturbo-V6, het hart van de RS 5-modellen (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 9,2-9,1; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 209-208), ontwikkelt een ongewijzigde 331 kW (450 pk) en ontplooit zijn verbluffende koppel van 600 Nm reeds bij 1.900 t/m. Beide RS 5-modellen sprinten van 0 naar 100 km/u in 3,9 seconden en halen als optie een topsnelheid van 280 km/u.

Een snel schakelende achttraps tiptronic stuurt de kracht van de motor naar de permanente vierwielaandrijving quattro. De bestuurder kan het schakelen bedienen via de nieuwe aluminium schakelhendels. De quattro-aandrijflijn geeft de twee RS-modellen de cruciale dosis extra trekkracht, dynamiek en stabiliteit, onafhankelijk van het weer. Het rijgedrag wordt nog sportiever met het optionele sportdifferentieel in de achteras, dat het koppel actief tussen de achterwielen verdeelt.

Hoge precisie: de ophanging

De twee RS 5-modellen zijn standaard uitgerust met een stevige RS-sportophanging. De RS-sportophanging plus met hydraulische rol-, steiger- en duikcontrole Dynamic Ride Control (DRC) is als optie verkrijgbaar. Die gebruikt stalen veren en in drie trappen in stelbare schokdempers die met elkaar verbonden zijn via diagonale olieleidingen en een centrale klep. Wanneer aan hoge snelheid een bocht wordt genomen, regelen de kleppen de oliestromen naar de demper van het ingeveerde voorwiel aan de buitenkant van de bocht. Ze versterken de ondersteuning en verminderen rollen, duiken en steigeren zodat het rijgedrag van de auto verbetert.

Naast de gekende rijmodi comfort, auto en dynamic biedt het (standaard) dynamische rijgedragsysteem Audi drive select nog twee nieuwe modi, RS1 en RS2. Eens de bestuurder de twee modi zo heeft ingesteld dat ze bij diens persoonlijke voorkeuren passen en heeft opgeslagen kunnen ze rechtstreeks worden ingeschakeld met de RS MODE-knop op het stuurwiel zonder dat het MMI-aanraakscherm weer moet worden bediend. Het systeem heeft toegang tot belangrijke technische elementen zoals de motor, de transmissie, de schokdemping, de besturing, de dynamische besturing, het sportdifferentieel en de motorklank.

De herwerkte RS 5-modellen zijn uitgerust met 19-duimsvelgen. Als optie zijn nieuwe 20-duimsvelgen verkrijgbaar in drie varianten, waarvan een volledig zwartglanzend uitgevoerd is en een andere matbrons. In het standaard remsysteem worden stalen schijven aangegrepen door zwart of rood gelakte klauwen. Alternatief biedt Audi koolstofkeramische remschijven aan op de vooras, waarvan de klauwen grijs, rood of blauw zijn.

Static photo;
Color: Turbo blue

Sportieve luxe: de uitrusting

Het topinfotainmentsysteem MMI navigation plus gebruikt voor zijn talrijke functies een nieuwe hoofdunit, de derde generatie van het modulaire infotainmentplatform MIB3. Het portfolio van Audi connect voegt talrijke onlinediensten toe aan de navigatie. Sommige van de meer dan 30 beschikbare rijhulpsystemen zijn standaard. De andere zijn ofwel als aparte opties verkrijgbaar of gecombineerd in de Packs Drive en Park.

In België start de verkoop van de herwerkte RS 5-modellen rond de jaarwissel.

Share.

About Author

Leave A Reply

*